انتخاب جمهوری اسلامی

همه پرسى؟

شرایط و نحوه برگزاری «همه پرسی» در جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

1894388.jpg12 فروردين 1358،روز اعلام نتايج همه پرسى در مورد نوع حکومت پس از انقلاب اسلامى بود که طى آن98.2 درصد مردم ايران به "جمهورى اسلامى" راى آرى دادند.همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،شیوه دموکراتیک «همه پرسی» برای تصمیم‌گیری سیاسی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران به رسمیت شناخته و اصول متعددی از قانون اساسی به موضوع همه‌پرسی اشاره دارد.

جمهوري اسلامي ما و ديگران؟

تفاوت جمهوري اسلامي ما با جمهوري اسلامي افغانستان و پاكستان؟

دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس شما با اين مركز، پيش از پرداختن به پاسخ اصلي لازم است در باره واژه «جمهوري» و «جمهوري اسلامي» توضيحاتي خدمت شما ارائه دهيم:جمهورى نوعى حكومت است كه در آن جانشينى رئيس كشور موروثى نيست و مدت رياست جمهورى در آن محدود است و انتخاب رئيس كشور كه رئيس جمهور ناميده مى شود , با راى مستقيم يا غير مستقيم مردم انجام مى شود . جمهورى از نظر مفهوم اغلب درجاتى از دموكراسى را نيز در بردارد . اما در عين حال بسيارى از ديكتاتوريهاى غير سلطنتى نيز بدين نام ناميده مى شوند و در اين وجه حكومت جمهورى تنها به معناى حكومت غير سلطنتى است .

چگونگی تولد جمهوری اسلامی؟

تشکیل «نظام جمهوری اسلامی» قبل از پیروزی انقلاب تا چه حد مدنظر انقلابیون و رهبر انقلاب بوده است؟ایده‌ی حکومت اسلامی چه زمانی طرح شد؟

IMAGE635571728156453867.jpgایده‌ی حکومت اسلامی در نظریه‌ی ولایت‌فقیه پیش از انقلاب ارائه شده بود.امام به‌عنوان اندیشمند شیعه،تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت امام معصوم را ضروری و مشروع می‌دانستند.ایشان می‌فرمایند:«مذهب اسلام از هنگام ظهورش معترض نظام‌های حاکم در جامعه بوده و خود دارای سیستم و نظام خاص اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است.»

امام خميني(ره) و طرح جمهوريت در فرانسه؟

آيا صحيح است که حضرت امام خميني(ره)،در جواب خبرنگاران در فرانسه كه از او پرسيدند كه شما به دنبال چه نوع حكومتي هستيد؟ فرمودند: جمهوري كه ما به دنبال آن هستيم, يك جمهوري دموكراتيك است مثل فرانسه؟؟

Imam_in_Paris_0.jpgحضرت امام(ره) در فرانسه به صورت متعدد منظور از جمهوري اسلامي را به روشني بيان كردند.در پاسخ به سوال خبرنگار لوموند،مي فرمايند:«اينكه ما جمهوري اسلامي مي گوييم براي اين است كه هم شرايط منتخب و هم احكامي كه در ايران جاري شده،اينها بر اسلام متكي است.»/در مصاحبه با خبرنگار بى.بى.سى،مي فرمايند:« جمهورى اسلامى،يك رژيمى است متكى بر آراى‏ عمومى و رفراندم عمومى و قانون اساسى‏اش قانون اسلام و بايد منطبق بر قانون اسلام باشد»/ويژگي حضرت امام صداقت ايشان بود و همين موجب ش

راي گيري براي جمهوري اسلامي؟

سلام . مگر تشكيل حكومت اسلامي واجب نيست ؟ پس چرا امام راحل در اين رابطه رأي گيري كردند ؟

انواع جمهوريت؟

جمهوريت مطرح در نظام اسلامي با ديگر جمهوريتها چه تفاوتهايي دارد؟

با سلام و تحيت و قدرداني از مكاتبه ي شما با اين مركز جمهورى نوعى حكومت است كه در آن جانشينى رئيس كشور موروثى نيست و مدت رياست جمهورى در آن محدود است و انتخاب رئيس كشور كه رئيس جمهور ناميده مى شود، با راى مستقيم يا غير مستقيم مردم انجام مى شود. جمهورى از نظر مفهوم اغلب درجاتى از دموكراسى را نيز در بردارد. اما در عين حال بسيارى از ديكتاتوريهاى غير سلطنتى نيز بدين نام ناميده مى شوند و در اين وجه حكومت جمهورى تنها به معناى حكومت غير سلطنتى است.

خدشه در رفراندوم جمهوري اسلامي؟

با سلام و خدا قوت بي زحمت اين شبهات در مورد رفراندوم جمهوري اسلامي را كه در برخي كلاسهاي درس و فضاي مجازي مطرح مي شه را دقيقا جواب بديد: «عبدالكريم لاهيجي مي‌گويد امري كه در آنروز انجام گرفت بيشتر مشخصه‌هاي يك بيعت از مردم را داشت تا برگزاري يك همه‌پرسي؛ اشكال برگزاري چنان همه‌پرسي‌اي اين عنوان مي‌شود كه در نظرسنجي دوازده فروردين ۱۳۵۸، نوع حكومت بعدي از مردم پرسيده نشد و نحوه سؤال «جمهوري اسلامي، آري يا نه؟» به شكلي است كه مردم را بين انتخاب شيوه‌اي معلوم و يا تن‌دادن به شيوه‌اي نامعلوم مخير مي‌كند كه از لحاظ رواني توده‌هاي مردم را به انتخاب پاسخ آري متمايل مي‌كند. البته روزنامه‌هاي آن دوران تيپ حكومتي مورد نظر خود را اعم از حكومت سوسياليستي، ليبرال و حتي جمهوري ايراني را تبليغ مي‌كردند و مردم آن دوران بنا به روشنگري روزنامه‌ها و مجاورت با احزاب چپ مثل توده و مجاهدين خلق يا راستگراهايي مثل نهضت ملي با انواع مختلفي از حكومت آشنا بودند و اين انتقادي جدي به شمار نمي‌رود. اشكالات چنين همه‌پرسي به برگه‌هاي راي وارد شده است: رژيم سابق هنوز قانوناً جايگزين نشده بود و برخي ادعا داشته‌اند كه عنوان سابق به آن دادن عملي جهت‌دار و پيش‌فرضانه بود تا مردم بنا به نفرتي كه از حكومت سابق داشتند به راي آري ترغيب شوند؛ همچنين نتيجه همه‌پرسي معلوم نبود و ذكر جمهوري اسلامي به عنوان نظام حكومتي بعدي اقدامي پيشداورانه بود. گذشته از آن قانون اساسيي كه متن آن معلوم نبود، چه تضميني داشت كه از تصويب ملت بگذرد. البته همان زمان نيز اعلام داشتند كه منظور از قانون اساسي آن از تصويب ملت خواهد گذشت اين است كه قانون اساسي كه براي همه‌پرسي قانون اساسي آماده خواهد شد بر پايه نظريه جمهوري اسلامي خواهد بود و اين اشتباه لفظي برخي روشنفكران است. همچنين انتخاب رنگهاي برگه راي - نه به رنگ قرمز و آري به رنگ سبز- نيز مي‌تواند جهت‌دار تعبير بشود. همچنين دكتر محمد ملكي از دست اندركاران برگزاري اولين انتخابات برگزار شده بعد از انقلاب در ۱۲ فروردين سال ۱۳۵۸ كه به همه‌پرسي نظام جمهوري اسلامي در ايران آري يا نه معروف شد، در آذر ماه سال ۱۳۹۰ طي نامه‌اي سر گشاده با طرح مسائل مختلفي كه عمدتاً به ميزان شركت كنندگان و نحوه اعلام آراي به صندوق ريخته شده اشاره دارد، به انجام تقلب در اولين انتخابات برگزار شده پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، در ايران، اشاره نمودند. ايشان امكان اخذ راي از ۹۸٫۲ واجدين شرايط را كه بعدها در نص ماده اول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز ذكر شد را غير واقعي و دروغي بزرگ مي‌داند.»

دانشجوي محترم ابتدا از اينكه اين مركز را به منظور دريافت پاسخ سوالات خويش انتخاب كرده ايد از شما سپاسگذاريم .

مخالفت مدرس با جمهوريت؟

با سلام. آيا اين درست است كه مرحوم مدرس مخالف انحلال رژيم قاجار و تشكيل يك حكومت جمهوري بود؟

جمهوری‌اسلامی چرا و چگونه؟

پيرامون زمینه‌ها و چگونگی برگزاری رفراندوم جمهوری‌اسلامی توضيح دهيد؟

27571_0.jpgهر نهضت و انقلابی در مسیر تکوین خود مراحل مختلفی را پشت سر می‌‌‏گذارد. در این میان تفاوتی ماهوی میان اهداف و خواسته‏‌های انقلابیون در دوران قبل و پس از پیروزی انقلاب وجود دارد. تا زمانی که انقلاب به پیروزی نایل نگردیده بود، مهم‌‏ترین خواسته‌‌ی مخالفین، حول محور سرنگونی نظام مستقر متمرکز می‏‌شود و تمام تلاش‌‏های آنان در راستای تحقق همین هدف سازمان می‌‏یابد.

منظور از جمهوری دمکراتیک اسلامی

جمهوري دموكراتيك اسلامي چيست؟ لطفا در مورد آن توضيح مفصل دهيد؟

در جريان تعيين شكل حكومت اسلامي ، پس از فروپاشي رژيم ستمشاهي ديدگاه ها و نظرات متفاوتي در مورد عنوان نظام سياسي كشور براساس مباني فكري و سياسي مختلف مطرح شد از جمله جمهوري دموكراتيك و جمهوري دموكراتيك اسلامي كه بيشتر از سوي احزاب و گروههاي با گرايشات غربي و ليبرالستي مطرح مي شد كه در واقع همان جمهوري دموكراتيك با مباني غربي حاكم برآن كه ناظر به آزاديهاي فردي و گروهي و دموكراسي مي باشد ، منظور بود كه تنها پسوند اسلامي به اقتضاي باورهاي ديني مردم بدان اضافه شده بود و به حكومت هاي دموكراتيك غربي ناظر بود و مرحوم امام در برابر همه اين ديدگاهها بر عنوان جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد