مردم سالاری دینی

مردم و مشروعيت؟

از منظر رهبر انقلاب اسلامی منشأ اصلی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه اسلام چیست؟آراء مردم چه نقشي در مشروعیت نظام سیاسی اسلام دارد؟

smpf2.jpgدر پی مباحثی که به‌تازگی درباره‌ی دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی در موضوع نقش آراء مردم در مشروعیت نظام سیاسی مطرح شده است،این نوشتار،بیانات و دیدگاه‌های معظم‌له را پیرامون مسئله‌ی ولایت و حکومت اسلامی و نقش مردم در آن به‌طور خلاصه بررسی کرده است. این متن برگرفته از خطبه­‌ها و بیانات ایشان است که در مناسبت‌های مختلف ایراد شده؛ لذا با اندکی تصرف و تلخیص در متن بیانات و در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است تا دستیابی مخاطب ارجمند به فهم دقیق و شفاف دیدگاه‌های ایشان بهتر صورت پذیرد.

تفاوت مردم‌سالاری دینی با مردم‌سالاری لیبرالی؟

در مورد اصول مردم‌سالاری لیبرال واصول مردم سالاری دینی توضيح دهيد؟ تفاوت «مردم‌سالاری دینی» با «مردم‌سالاری لیبرالی» کدام است؟

IMAGE634950058477812500.jpgدراندیشه سیاسی شیعی،«عدالت» در هسته ی تعاملات نظری و عملی قرار دارد؛در حالی که در اندیشه ی لیبرالی، «آزادی» محور تمام نظریه‌ها و فعالیت‌هاست/در مردم سالاری دینی، دین در کنار جمهوریت و وحی در کنار حقوق مردم قرار می‌گیرد و میان آن‌ها تقابلی وجود ندارد.در اندیشه ی اسلامی،آموزه‌های دینی نه‌تنها مانع حرکت انسان نیست؛بلکه راهبر او به سوی حقیقتِ عدالت است.بنابراین یکی از اصول مردم سالاری دینی،حاکمیت ارزش‌های دینی در جامعه است./در اندیشه ی دینی قید آز

مردم و قدرت سياسي؟

اين جمله درست است؟ «قدرت سياسي به مردم تعلق دارد.»

پرسشگر محترم، درستي يا نادرستي جمله فوق بستگي به معنايي دارد كه از كلمه تعلق اراده خواهد شد. به همين دليل معناي اين جمله تابعي متغير از معناي واژه تعلق دارد. در مورد معاني احتمالي اين كلمه، ميتوان به اين موارد اشاره كرد:
الف) اينكه از تعلق معناي منشأ تحقق را اراده كنيم بدين معنا كه قدرت سياسي براي محقق شدن نياز ذاتي به حضور و رضايت مردم دارد. يعني منشأ تحقق عيني قدرت سياسي، اراده مردم هست. با اين تفسير از تعلق مي­توان گفت كه اين جمله صحت دارد و آيات و روايت و حقايق تاريخي نيز بر صحت آن حكم مي­دهند.

آيا نظام مبتني بر ولايت فقيه با مردم سالاري ديني قابل جمع است؟

آيا نظام مبتني بر ولايت فقيه با مردم سالاري ديني قابل جمع است؟

نظريه ولايت فقيه اگرچه به شكل امروزي آن در كلمات فقهاء سلف مطرح نشده ولي اساس آن و كليات آن در اكثر كتب فقهي شيعه بيان شده است شايد اول كسي كه مسئله ولايت فقيه را مستدل مطرح كرد و به صورت مفصل پيرامون آن بحث كرد مرحوم نراقي باشد كه در كتاب «عوائد الايام» يكي از سرفصلهاي آن را بحث مذكور قرار داد و پس از آن مرحوم شيخ انصاري در كتاب مكاسب آنرا دنبال كرد و در عصر حاضر امام خميني(ره) اين نظريه را بر اوج شهرت خود رساندند، اما هيچگاه در كلمات امام تعارضي بين اين مبنا با مردم سالاري ديده نشده، كه چون حكومت اسلامي ايران بر پايه ولايت فقيه است مردم نقش ندارد و حضور آنها و نظر آنها بي اهميت است بلكه حضرت

چرا در برابر مردم‌سالاری دینی مقاومت صورت می‌گیرد؟ و این‌كه با وجود تمامی این مخالفت‌ها، مردم‌سالاری دینی چگونه توانسته است مسیر خود را تا این نقطه بپیماید؟

چرا در برابر مردم‌سالاری دینی مقاومت صورت می‌گیرد؟ و این‌كه با وجود تمامی این مخالفت‌ها، مردم‌سالاری دینی چگونه توانسته است مسیر خود را تا این نقطه بپیماید؟

۱. شكاف در مشروعیت‌بخشی مدرنیته
در پیام رهبر معظم انقلاب به نهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی آمده است كه: مردم‌سالاری دینی نه با زبان، كه با مجاهدت محقق شده است. چرا با مجاهدت؟ زیرا مجاهدت هنگامی معنی پیدا می‌كند كه شما یك چالشی پیش‌ رو داشته باشید و آن كاری را كه می‌خواهید انجام دهید، ‌آسان نباشد. ابتدا ما باید به این سؤال پاسخ دهیم كه چرا در برابر مردم‌سالاری دینی مقاومت صورت می‌گیرد؟ و این‌كه با وجود تمامی این مخالفت‌ها، مردم‌سالاری دینی چگونه توانسته است مسیر خود را تا این نقطه بپیماید؟

مردم سالاري ديني گفتمان رهبر انقلاب اسلامي

مقدمه
«در نظام اسلامي، رأي، خواسته و عواطف مردم، تأثير اصلي را دارد و نظام اسلامي بدون راي و خواست مردم تحقق نمي يابد.»(1) (آيت ا خامنه اي)
بحث از جايگاه و نقش مردم در تاسيس حکومت و نحوه اداره جامعه، از جمله مباحث مهمي است که ريشه هاي تاريخي عميقي در قلمروي سياست و حکومت در جوامع مختلف دارد. در اين ميان جريان انديشه سياسي غرب با بهره مندي از امکانات سخت افزاري و نرم افزاري توانسته ديدگاه خود را بر ساير واحدهاي سياسي تحميل نمايد، به گونه اي که اصطلاحات و آموزه هاي غربي در نظام هاي سياسي مختلف به کار گرفته شده است.

-مراسم سياسي-شركت در راهپيمايي-نماز جمعه-

آيا حتما بايد در راهپيمايي‏ها و نماز جمعه و مراسم‏هاي سياسي شركت كنيم؟

حضور سياسي هر فرد مسلمان در موارد ممكن، لازم است، زيرا همه در برابر خون شهدا مسؤوليم و حضور ما، براي دفاع از انقلاب، كشور و ارزش‏ها لازم مي‏باشد.
درباره نماز جمعه بايد گفت كه حكم نماز جمعه وجوب تخييري است؛ يعني، وجوب تعييني ندارد كه حتماً واجب باشد و چنين احاديثي اهميت نماز جمعه را مي‏رسانند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 2/4996)

مردم‏سالاري ديني

مردم سالاري ديني چيه؟

واژه «مردم سالاري ديني» اصطلاح تازه اي در گفتمان سياسي دنياست كه _ بر خلاف واژه هايي چون جمهوري اسلامي، پارلمان اسلامي و ... كه همگي تركيب هايي هستند از يك مفهوم غربي به علاوه يك قيد اسلامي _ در بستر مباني سياسي اسلام و متأثر از آموزه هاي نبوي و علوي روييده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سياست و اداره امور جامعه و پرهيز از الگوهاي حكومتي استبدادي، رعايت اصول و مباني ارزشي را بنمايد و بدين ترتيب نظام اسلامي را از الگوهاي سكولار غربي تمييز دهد. براي اين منظور در حكومت اسلامي، روش نويني مورد توجه قرار گرفته كه نه استبدادي و نه ليبرالي است.

کاندیدای مورد نظر رهبری در انتخابات ریاست جمهوری

مي خواستم سوال كنم كانديداي مورد نظر مقام معظم رهبري براي رياست جمهوري چه كسي است، آيا ايشان اعلام موضع كرده اند؟

مقام معظم رهبري همواره بر اهميت انتخابات و ضرورت مشارکت گسترده مردم در اين موضوع حساس و سرنوشت ساز تاکيد داشته و ضمن پرهيز از اعلام نظر شخصي خويش در دفاع از کانديدايي خاص ، انتخاب آگاهانه مردم با تکيه بر معيارهاي صحيح را لازم مي دانند .
در اين راستا رهبر فرزانه انقلاب با توجه به جايگاه رهبري و ضرورت هدايت جامعه در چارچوب آرمانها و ارزشهاي والاي انقلاب اسلامي معيارهايي را براي شناسايي بهترين کانديدا مطرح مي نمايند . در ادامه جهت تبيين دقيق اين موضوع بخشهايي از بيانات ايشان پيرامون انتخابات ارائه مي گردد :
يکم . عدم حمايت از کانديداي خاص .

رأي مردم -مردم و حكومت

مي خواستم در خصوص مشروعيت رأي مردم از ديدگاه مقام معظم رهبري جويا شوم.

پيش از آنكه به بررسي جايگاه راي مردم از ديدگاه مقام معظم رهبري بپردازيم ، مناسب است جايگاه و نقش مردم در نظام اسلامي را مورد بررسي قرار بدهيم .و پيش از آن توضيح اين نكته لازم است كه مفهوم مشروعيت در نظام اسلامي با مفهوم رايج آن در اصطلاح سياسي متفاوت است زيرا مشروعيت در نظام سياسي اسلام عبارت است از شرعي بودن و مشروع بودن ولي در مباحث سياسي مشروعيت معادل مقبوليت وقانوني بودن است البته اگر مشروعيت رابه معناي حقانيت تلقي كنيم در اين صورت مي توانيم به معنايي نزديك بهم برسيم .به هرحال هر نظام سياسي با اين سوال مواجه است كه ملاك حقانيت و مشروعيت حكومت چيست ؟