امام خمینی (ره) و مردم سالاری

امت بهتر از امت رسول خدا؟

با عرض سلام اين سخن از امام رحمه الله عليه درست است كه گفته اين امت از امت رسول خدا بهتر است . درست است ؟ پس چرا با اين حال امام زمان غايب است . اين دوران چه فرقي با دوران رسول خدا مي كند ؟ (منظور امام از اين سخن چه بوده؟)

نظارت مردمی قانونمدار؟

اينکه در بند ميم وصيتنامه حضرت امام خميني(ره)، تاکيد شده که جلوگيري از انحرافات بر همة‌ ما و همة‌ مسلمانان‌ واجب‌ است‌؟ منظور چيست؟ و چگونه بايد انجام شود؟ آيا مي توان هر فرد يا گروهي خودش اقدام کند؟نظر آيت الله خامنه اي در اين زمينه چيست؟

058d8366_ccfb_4c50_bbd4_cc2d5a548254.jpgمتاسفانه برخی در برداشتی غلط از اين توصیه حکیمانه حضرت امام اقدامات خلاف شرع و قانون خود را به این بند نسبت می‌دهند/بعضیها گفته‌اند ما اقدام میکنیم، مجازات میکنیم؛ ابداً.در نظام اسلامی، این کار به مسؤولان مربوط است.اوّلاً دستگاه قضایی باید تشخیص دهد؛ چون یک وقت هست یک نفر از روی غفلت مینویسد؛ یک وقت نمیداند توهین است؛ یک وقت مسامحه کرده؛ یک وقت تعمّد داشته است؛ اینها احکامش فرق میکند.

نقش مردم در اندیشه‌ی امام خمینی؟

مبانى حق رأی مردم چیست؟ خاستگاه آن کجاست؟ چه رابطه‌اى میان فقه، اصول فقه و حق رأی مردم وجود دارد؟ آیا فقه برای مردم حقوق سیاسى قائل است؟ نقش مردم در اندیشه‌ی امام خمینی؟

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین ابتکارات حضرت امام خمینى (رحمت الله علیه) در زمینه‌ی حکومت اسلامى، توجه به «حق رأی مردم» بوده است. اینکه در اندیشه‌ی سیاسى امام خمینى (رحمت الله علیه)، مردم محق هستند یا مکلف، در بین اندیشمندان بحث‌هاى زیادى مطرح شده است؛ ولى به نظر می‌رسد که در اندیشه‌ی امام، مردم هم مکلف هستند و هم محق و این حق نیز، علاوه بر ریشه و مبناى دینى، با قانون طبیعى نیز سازگار است. «از حقوق اولیه‌ی هر ملتى است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشند.»[2] بنابراین، از لحن کلام امام چنین استنباط می‌شود که رأی مردم مسلمان به ماهو مسلمان نافذ و مشروعیت دارد.

-اهميت انتخابات-جايگاه مردم-راي مردم-ديدگاه امام خميني(ره)-حضور در صحنه-جمهوري اسلامي-تعيين سرنوشت-

حضرت امام (ره) چه نقشي براي مردم در حكومت اسلامي قائل بودند؟ به تفصيل ديدگاه ايشان را در تمامي عرصه هاي نظام بررسي نمائيد؟

از حقوق اوليه هر ملتى است كه بايد سرنوشت و تعيين شكل و نوع حكومت‏خود را در دست داشته باشد.
اين بيان از فرمايشات امام خمينى قدس‏سره ترسيم كننده ميزان حق مردم در تشكيل حكومت اسلامى است. همچنان‏كه بدون اراده مردم، تحقق چنين نظامى از محالات است، اداره و ادامه آن نيز مديون حضور مردم در صحنه و انتخاب آن‏ها است. در ديدگاه امام قدس‏سره حكومت‏هاى ديگر و از جمله نظام سلطنتى چون متكى به اراده و راى همگان نيست، بى‏اعتبار است. امام خمينى قدس‏سره در اوايل پيروزى انقلاب بيش از هر چيزى بر آراى عمومى تاكيد داشتند:

امام خميني و جمهوريت-امام خميني و رأي اكثريت

نظر به اينکه امام خميني فرموده بودند ميزان رأي مردم است، چرا در روز 6/3/60 فرمودند «اگر تمام مردم موافقت کنند، من مخالفت مي کنم.» و در روز 25/3/60 فرمودند: «اگر 35 ميليون نفر بگويند آري، من مي گويم خي

دانشجوی محترم ضمن تشکر از تماس مجدد شما با این مرکز به اطلاع می رساند که سوال شما مشتمل بر دو بخش می باشد : نخست دیدگاه امام خمینی(ره) در باره جمهوریت نظام و دوم تعارض سخنان مطرح شده در بالا با جمهوریت .
1 - در زمینه مطلب نخست باید بگوییم که اعتقاد امام خمینی به جمهوریت نظام مساله ای است که جزء بدیهیات نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد به گونه ای که حتی بدون مراجعه به دیدگاههای آن عزیز سفرکرده نیز با مروری بر موضع گیری ها و سیره عملی ایشان می توان به این مهم پی برد .

پیوند حکومت اسلامی با دموکراسی غربی توسط امام خمینی

چرا امام خميني(ره) با يك هوشياري بالا حكومت اسلامي را با دمكراسي غربي پيوند داد تا زبان طرفداران دمكراسي غربي بسته شود « انتخابات مجلس و رييس جمهور و ... که در سنت پيامبر(ص) و علي (ع) نبود.»

با سلام و تشکر از انعکاس سوالات و ديدگاههاي خود به اين مرکز ، پرسش فوق از ابعاد متعدد و گسترده اي برخوردار است که تبيين کامل آن نيازمند توجه دقيق به نکات ذيل است :
از متون و منابع معتبر ديني، در باب «دولت» و «حكومت» چنين برمي‏آيد كه اسلام، بر شكل خاصي از ساختار نظام سياسي، با جزئيات مشخص اصرار ندارد؛ بلكه اسلام فراتر از معرفي شكل خاصي از حكومت و متناسب با احكام ثابت و تغييرناپذير خود، چارچوب كلي و كلاني را معرفي كرده كه در درون خود، تغييرات و اشكال متنوعي را برمي‏تابد.