اندیشه ی سیاسی امام

سیاست و عاشورا؟

از ديدگاه امام خميني(ره) سیاست چه ارتباطي با عاشورا دارد؟تاثير قيام امام حسين(ع) بر قيام امام(ره) و تشکيل حکومت اسلامي و راهبردهاي آن چه بود؟

ebe9be95_0044_4df5_86f0_17fdd33c968c.jpgیکی از مهم ترین مشخصه های سیاسی عاشورا مساله پیوند و ارتباط دین و سیاست است.امام حسین علیه السلام با حضور اجتماعی و قیام علیه حکومت ظالم،در حقیقت درصدد دخالت در سیاست بود و همین مساله را به عنوان یک تکلیف جهت حرکت و نهضت خویش قرار داد.امام برای خود یک ضرورت احساس می کرد که برای سست کردن پایه های حکومت ستمگران و برقراری حکومت عدل الهی تلاش کند.امام خمینی(ره) هم با الهام از این حرکت امام حسین علیه السلام نسبت به مسایل ج

انتظار فرج و گسترش فساد؟

حضرت امام خميني در كتابشان جمله اي با اين مضمون دارند كه(منطق حاكم خمين را نداشته باشيد كه ميگفت ظلم را زياد كنيد تا امام زمان ظهور كند). اين شخص كه حضرت امام از وي به عنوان حاكم خمين ياد كرده كيست و عقيده اش چه يوده است؟

با سلام و احترام، جمله مذكور امام خميني(ره) در نقد و رد ديدگاه كساني در مورد ظهور امام زمان(عج) مي باشد كه معتقدند كه بايستي آنقدر گناه و ظلم را زياد نمود تا مقدمات ظهور حضرت فراهم شود، اين ديدگاه بيشتر قبل از انقلاب در جامعه رواج داشت و منتسب به گروههايي از جمله انجمن حجتيه بود و احتمالا حاكم خمين از منتسبين اين گروهها بوده است. در ادامه بخشي هايي از بيانات و مكتوبات حضرت امام(س) را درباره برداشتهاي غلط از انتظار فرج حضورتان ارائه مي كنيم: «برداشت هايي كه از انتظار فرج شده است؛ بعضي اش را من عرض مي كنم.

تحریف امام(ره)؟

چرا بايد از تحریف امام(ره)پیشگیری نمود؟روش‌های مقابله با تحریف امام(ره)کدام است؟

اگر برای مقابله یا پیشگیری از تحریف امام اقدامات جدی صورت نگیرد، پیامدهای آن می‌تواند مصیبت‌بار باشد. این بی‌توجهی ممکن است در بستر تاریخ کم‌کم موجب قرائتی از امام شود که با آنچه حضرت امام می‌خواست تا ثریا فاصله داشته باشد، ممکن است «سنت‌های غلط» و «بدعت‌های دینی - سیاسی» به نام امام در تاریخ ثبت شود که آیندگان را درگیر خود کند و یا به عمق حقیقت و ماهیت قیام امام دست پیدا نکنند. به طور مثال امام با سه دسته مرزبندی جدی داشت که عبارتند از: 1- غرب به عنوان مظهر قدرت مادی و طاغوتی 2- لیبرال‌ها و التقاط به عنوان قرائت‌های انحرافی از دین 3- اشرافی‌گری در روحانیت یا حاکمان جامعه اسلامی.

امام خميني و خشونت در اسلام؟

پاسخ اين تحريفاتي که در مورد صحبت هاي حضرت امام(ره)در فضاي مجازي منتشر شده چيست؟«يوم الله واقعي روزي است كه اميرالمونين عليه السلام شمشيرش را كشيد و خوارج را از اول تا آخر درو كرد و تمامشان را كشت . ايام اله روزهايي است كه خداوند تبارك و تعالي يك زلزله اي را وارد مي كند ، يك سيلي را وارد مي كند ، يك توفاني را وارد مي كند ، به اين مردم شلاق مي زند كه آدم بشويد . اميرالمومنين اگر بنا بود مسامحه بكند شمشير نمي كشيد تا هفتصد نفر را يك جا بكشد ....»

n00110081-b.jpgمتأسفانه اين گونه مطالب با تقطيع سخنان حضرت امام با هدف تخريب چهره امام و تضعيف نظام مطرح مي گردد.متن اصلي سخنان حضرت امام را در اينجا مي آوريم تا نادرستي اين استناد ها روشن شود.1.آنچه حضرت امام در باره برخورد با خوارج بيان فرمودند مربوط به سخنرانى ايشان به مناسبت سالگرد 17 شهريور است كه در سال 1358 ايراد شد و ايشان در بخشي از سخنان خود فرمودند:« خداى تبارك و تعالى به حضرت موسى:وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ‏ اينها را متذكّر كن به «ايّام خدا».

امام خميني و انديشه هاي نو ؟

آيا امام خميني انديشه هاي نو ظهور را پذيرا بودند؟

حضرت امام بر اساس مباني اسلامي نه به طور كلي مخالف هر گونه موضوع و مسأله نوظهور و جديد بودند و اين رويكرد را تحجر مي دانستند و نه با بي توجهي به چارچوب ها و مباني كلي ديني همچون برخي به اصطلاح دگر انديشان غرب زده ، راه را براي هر مسأله نوظهوري باز مي كردند و با محور قرار دادن آنها تلاش مي كردند تا اسلام را با آن هماهنگ سازند . ايشان با محوريت چارچوب هاي اساسي اسلام و بر مبناي آنها ، مسايل نوظهور را مي پذيرفتند . ايشان همانطور كه خود فرمودند: « اينجانب معتقد به فقه سنتي و اجتهاد جواهري هستم و تخلف از ان را جايز نمي دانم .

ضرورت کار تشکیلاتی؟

امام به کار تشکیلاتی چگونه می‌نگریست؟

untitled_63.JPGنیروهای انقلابی و اسلامی اگرچه با دست خالی در کنار امام ایستادند، اما مهم‌ترین ویژگی آن‌ها کار تشکیلاتی و منسجم در مقابل رژیم تا دندان مسلح پهلوی بود.امام خمینی (ره) با فهم ضرورت کار تشکیلاتی در قالب جمعیت‌های سیاسی مردمی و با نظارت علما همواره بر نوعی همکاری و تعاون در میان نیروهای انقلابی تأکید داشت و با نزدیک کردن نیروهای اصیل انقلاب به سمت هم و در یک راستا قرار دادن آن‌ها، استراتژی منظمی را برای هدایت جریان‌های سیاسی در کشور طراحی کرد.

تبیین اندیشه‌ی امام خمینی؛ از انتظار فرج تا تشکیل حکومت اسلامی

حضرت امام مسئله‌ی مهدویت و مفهوم انتظار را چگونه تبیین می‌نمودند؟ به اعتقاد ایشان وظیفه‌ی مسلمین در دوران غیبت چیست؟

IMAGE634991279859198864.jpg«شیعه، پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست. پرنده‌ای که دو بال دارد: یک بال سبز و یک بال سرخ. بال سبز این پرنده، مهدویت و عدالت‌خواهی و بال سرخ آن شهادت‌طلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فناناپذیر کرده است.» این گفته‌ی «فرانسیس فوکویاما» نویسنده‌ی کتاب «پایان تاریخ» در کنفرانس اورشلیم با عنوان «بازشناسی هویت شیعه» است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال 1979م برگزار شده است.

اصالت سازش يا مقاومت در انديشه امام خميني(ره)؟

اصالت سازش يا مقاومت در انديشه سياسي امام خميني(ره)؟

133362_645.jpg توجه به شرایط کنونی داخلی و خارجی، مصادره به مطلوب از اندیشه‌های امام خمینی بازار پررونقی یافته و برخی برای اثبات آراء خود به گزینش افکار ایشان روی آورده‌اند. آن‌ها با استنادها و ارجاعات ناقص و طرح مفهوم سازش در صددند آموزه‌ی مبارزه و مقاومت را به چالش بکشند؛ لذا مروری بر اندیشه‌های امام راحل ضروری به نظر می‌رسد.برای مرور یک مفهوم از اندیشه‌های حضرت امام (رحمت الله علیه) لازم است تا آن مفهوم را در هندسه‌ی فکری ایشان جا یابی کنیم.

«محرومین» در اندیشه‌ی اقتصادی امام‌ خمینی‬(ره) ؟

«محرومین» در اندیشه‌ی اقتصادی امام‌ خمینی‬(ره) ؟

- از دیدگاه امام خمینی (ره) این مستضعفان و محرومین هستند که بار سنگین پیروزی انقلاب را بر دوش کشیده‌اند:

اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

چکيده:
انديشه سياسي امام خميني(ره) به عنوان معمار و بنيانگذار انقلاب شکوهمند اسلامي ايران، همواره به مثابه يکي از مهمترين منابع يا شاخص شناخت تفکر انقلاب اسلامي، مورد توجه محققان داخلي و خارجي بوده است؛ از اين رو، بررسي و تحليل انديشه سياسي ايشان به عنوان نخستين ولي فقيه و رهبر سياسي مبسوط اليد در جهان اسلام در عصر غيبت، حائز اهميت و اولويت است.