ماجرای سلمان رشدی

بعضي از مخالفان امام خميني(ره) اين طور مي گويند که امام خميني(ره) سلمان رشدي را بي هيچ دادگاهي محاکمه کرده و دستور ترور ايشان را صادر نموده . لطفا ضمن تشریح جریان سلمان رشدی این سوال را پاسخ دهید

دانشجوی محترم دغدغه شما نسبت به مسائل دینی و عقیدتی ستودنی است . سوال شما مشتمل بر دو بخش می باشد که به تفکیک لازم است در هر زمینه پاسخی ارائه شود .
1 – جریان سلمان رشدی :
سلمان رشدي نويسنده‏ي هندي الاصل، به سال 1326 ه.ش، در خانواده‏ي مسلمان در بمبئي متولد شد، و در سيزده سالگي جهت تحصيل به انگلستان اعزام شد و مدتي با نوشتن مقالات تبليغي در انگلستان به تأمين مخارج زندگي پرداخت و سپس شناسنامه‏ي انگليسي گرفت و تبعه‏ي آنجا شد. رشدي در مصاحبه با مجله‏ي اشپيگل در 21 ارديبهشت 1371، درباره‏ي خانواده‏اش مي‏گويد: «خانواده‏ي من به اسلام گرايش داشتند، ولي در خانه ما از دين خبري نبود. فقط سالي يك بار مرا براي عبادت به مسجد مي‏بردند. مثل مراسم سال نو در نزد مسيحيان، يك دايه‏ي مسيحي داشتم... ، اكثر دوستان من غيرمسلمان بودند. پدرم از قانون قرآن در منع نوشيدن مشروبات الكلي تبعيت نمي‏كرد. خوشبختانه مي‏توانم بگويم كه پدر و مادر من مسلمان بدي بودند». رشدي در طول زندگي خود در انگلستان به بي‏ديني و بي‏اعتقادي مطلق مي‏رسد و در نهايت، منكر خدا مي‏شود و اين عقيده را رسما در مصاحبه با مجله اشتترن در 7 آبان 1371، تحت عنوان «من قهرمان نيستم» بيان مي‏كند. چنين نويسنده‏اي تحت حمايت غرب و صهيونيسم به منظور مقابله با رشد روز افزون اسلام خواهي در جهان، دست به نوشتن كتاب «آيات شيطاني» مي‏زند. و آن را «اثري، حاوي ضديت و شك بنيادي مي‏نامد» و در آن به مقام مقدس حضرت پيامبر اكرم(ص) و به مقدسات مسلمين اهانت مي‏كند. روزها و رويدادها، مركز فرهنگي تربيتي نور ولايت، نشر پيام مهدي(عج)، چاپ چهارم 1379، ص 538.) سلمان رشدي در ماموريت استعماري انگليسي و آمريكايي خويش در راستاي مبارزه با اسلام كتاب «آيات شيطاني» را نوشت. او مامور آمريكا شيطان بزرگ جهان بود و در اين كتاب ضد اسلامي خويش نشانه هاي شيطنت خود را نشان داد.
آيات شيطاني (ترجمه عبارت انگليسي Satanic verses) رماني است در 547 صفحه (نسخه انگليسي در چاپ اول) که در تاريخ 4/7/1367 (26 سپتامبر 1988) توسط انتشارات «وايکينگ» (جزو گروه انتشاراتي «پنگوئن») منتشر شد. «آيات شيطاني» پنجمين رمان اين نويسنده ملعون مي باشد. «سلمان رشدي» عضو انجمن سلطنتي ادبيات انگلستان بوده و هست و کتاب مذکور را به سفارش «گيلون ريتکن» (رئيس يهودي انتشارات وايکينک) با دستمزد بي سابقه 850 هزار پوند به رشته تحرير درآورد. کتاب آيات شيطاني برخلاف آنچه گفته مي شود، يک کتاب علمي و نظري نيست، بلکه داستاني است بلند در 9 فصل که شخصيت هاي آن را حضرت رسول اکرم(ص)، همسرانش و صحابي شناخته شده اش و حضرت جبرئيل (فرشته وحي) تشکيل مي دهند. در طول اين رمان تمامي اين شخصيت ها، العياذ بالله افرادي فاسد و گرفتار انحرافات اخلاقي معرفي مي شوند و انواع تحقير و اهانت هاي عجيب و غريب نسبت به آنان انجام مي يگرد. نویسنده مزدور کتاب تحت حمايت دولت انگلستان است و در انگليس زندگي کرد و پس از صدور حکم امام محافظت وي بر عهده (اسکاتلند يارد، پليس انگليس) قرار گرفت و هزينه هاي محافظت از او در سال بين يک تا 10 ميليون پوند تخمين زده مي شود. همچنين شرکت هواپيمايي «بريتيش ايرويز» حضور رشدي را در هواپيماهاي خود تا سال 1998 ممنوع اعلام کرده و شرکت هواپيمايي «ايرکاندا» چند سال پيش سفر رشدي را با پروازهاي خود غيرممکن اعلام نمود. رشدي ملعون سالها در پناه دستگاه هاي امنيتي انگليس در مخفيگاه ها به سر مي برد و چون مردم انگليس به مخارج هنگفت نگهداري او اعتراض كردند، دولت انگليس از ادامه حفاظت از او خودداري كرد و وي ناچار به آمريكا پناه برد و اكنون در پناه مأموران امنيتي شيطان بزرگ روزگار حقارت باري را مي گذراند. از سال 1367 با صدور فتواي حضرت امام(ره) بر قتل رشدي ملعون، بارها افراد غيوري براي اجراي حكم اعدام رشدي مرتد اقدام كردند ولي با توجه به مراقبت شديد دولت ها و سرويس هاي امنيتي غربي موفق به انجام آن نشدند، اما او همچنان تحت تعقيب است، ان شاء الله روزي به سزاي عمل ننگين خود خواهد رسيد. نكته آخر اين كه دين مبين اسلام علي رغم اين كه بيشترين اهتمام را به آزادي انديشه و بيان دارد اما اگر فردي بخواهد خارج از ضوابط و چارچوب هاي علمي و منطقي به شبهه افكني و تخريب مباني اعتقادي مردم بپردازد، با آن مقابله نموده و اجازه تروج چنين تفكرات مسمومي را در جامعه اسلامي نمي دهد. از اين رو در فقه اسلامي خريد و فروش و نگهداري چنين كتاب هايي حرام بوده و نشر آن در سطح جامعه مجاز نمي باشد. بله از آنجا كه لازم است همواره با شبهات برخورد علمي مناسب صورت گرفته تا جامعه اسلامي از آثار تخريبي آن در امان باشد؛ لازم است انديشمندان و متفكران اسلامي كه از توانايي علمي كافي برخوردارند، به چنين منابعي دسترسي داشته باشند. كتاب آيات شيطاني نيز مشمول اين قاعده مي باشد. و بالاخره اينکه اعطاي لقب «سر» (شواليه) به نويسنده اين کتاب بعد از گذشت بيش از دو دهه از تاريخ انتشار اين کتاب توسط ملکه انگليس در شرايطي که جهان اسلام در آتش تهاجم نظامي وحشيانه غرب به سرکردگي آمريکا و انگليس، مي سوزد، به خوبي بيانگر توطئه و سياسي بودن اقدام سلمان رشدي است که هيچ ارتباطي با مباحث فرهنگي و ... ندارد.
بنابر این اقدامی که سلمان رشدی مرتد انجام داد اقدامی در جهت توطئه اسلام ستیزی غرب بود و نه کار فردی لذا برای ایستادگی در برابر چنین اقدام مهم سیاسی اعتقادی لازم بود تا شخصیتی تاثیر گذار چنان واکنشی نشان دهد که بتواند در برابر هجمه ای که با حمایت امپراتوری مالی و رسانه ای ریشه اعتقادات اسلامی را نشانه رفته بود ایستادگی کند . فتوایی نیز که امام خمینی ره صادر نمودند فتوایی بود که پس از چندین ماه از انتشار این کتاب در انگلستان و به دنبال ماهها درگیری خونین در برخی از کشورهای اسلامی و به ویژه هند و پاکستان صادر شد و نشان دهنده عمق اهانت و کج دهنی جهان غرب به جهان اسلام و بی توجهی نسبت به خواسته های مسلمانان در احقاق حقوق پایمال شده شان بود که باعث شد تا امام خمینی ره خود وارد میدان شده و چنان ابتکار عمل را به دست بگیرد که تا سالها جامعه اسلامی را نسبت به چنین تهاجمات دامنه دار و سازمان یافته ای بیمه نماید .
2 – صدور حکم اعدام سلمان رشدی بدون دادگاه
در پاسخ به این سوال به عنوان مقدمه بایستی ذکر نماییم که امام خمینی ره دارای دو شان و شخصیت بودند که یکی از آنها عنوان سیاسی تحت عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور و رهبر نظام جمهوری اسلامی بود و دیگری اینکه ایشان فقیه جامع الشرایطی بود که به این لحاظ مرجع دینی بسیاری از مسلمانان ایران وجهان بوده و رای و فتوای ایشان که بر اساس مبانی دینی صادر می شد برای بسیاری از مسلمانان جهان از جمله مسلمانان خارج از کشور نافذ بود . بنابر این با توجه به اینکه صدور فتوای قتل سلمان رشدی بر اساس مبانی فقهی و دینی انجام شده است باید به منظور صحت و سقم این فتوا به خود دین اسلام مراجعه نماییم تا بدانیم که آیا اساسا صدور این فتوا با دین اسلام و مبانی آن سازگار است یا سازگار نیست چرا که تروریسم اقدام به قتل یا صدور حکم بدون ضابطه می باشد ولی صدور حکم اعدام با ضابطه تروریسم محسوب نمی شود بنابر این به عنوان مثال صدور حکم تیر برای کشتن فردی که امنیت شهروندان را به خطر انداخته و تحت عنوان محارب و یا مفسد فی الارض در فقه از آن یاد شده است ایرادی ندارد چون بر اساس ضوابط و قواعد عقلی ، فقهی و حقوقی صورت گرفته است .
در مورد سلمان رشدی دو اتهام به عنوان اتهامات عمده وی مطرح شده است :
· ارتداد
· ساب النبی
ارتداد : با توجه به مطالبی که در پاسخ به سوال اول ذکر شد و نیز مطالبی که سلمان رشدی صریحا در کتب و مصاحبه هایش در زمینه ارتدادش مطرح کرده است شکی در ارتداد وی نیست . بنابر این باید به حکم ارتداد از نظر اسلام نگاهی بیافکنیم .
انواع مرتد
در فقه اسلامى مرتد دو نوع است و هر يك احكامى جداگانه دارد:
الف) مرتد فطرى: كسى است كه پدر يا مادر يا والدينش هنگام انعقاد نطفه وى مسلمان بوده، بعد از بلوغ، آيين اسلام را پذيرفته و سپس به كفر روى آورده است؛ مانند سلمان رشدى كه پدرش مسلمان است.
ب) مرتد ملى: كسى است كه پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه وى كافر بوده‏اند؛ بعد از بلوغ، اظهار كفر كرده، سپس مسلمان شده و بعد از آن به كفر باز گشته است. البته برخى از فقها نيز اسلام يا كفر پدر يا مادر هنگام ولادت طفل را شرط دانسته‏اند نه هنگام انعقاد نطفه.
فرزندان نابالغ، از جهت اسلام و كفر، تابع آيين پدر و مادرند. هر گاه يكى از والدين مسلمان باشد، فرزند، مسلمان شمرده مى‏شود؛(اسلامِ حكمى) چون اسلام بر كفر برترى دارد و تابعيت برتر براى فرزند منظور مى‏شود. اگر پدر و مادر هر دو كافر باشند، فرزند نيز در حكم كافر است. البته بايد توجه داشت، براى حكم به ارتداد و اجراى مجازات آن، اسلامِ حكمى كفايت نمى‏كند. بايد فرد، پس از بلوغ، خود اسلام را انتخاب كند و سپس كفر بورزد. ( ر.ك. پيام قرآن ج 10، حضرت آيت الله مكارم شيرازي)
مجازات ارتداد
اگر مرتد فطرى مرد باشد، علاوه بر برخى از احكام مدنى مانند فسخ پيمان نكاح و جدايى از همسر بدون نياز به طلاق و تقسيم اموال بين ورثه، به اعدام محكوم است و توبه‏اش، از جهت ظاهرى، پذيرفته نمى‏شود؛ يعنى اگر با اعتقاد و باور قلبى توبه كند، خداى متعال مى‏پذيرد و نماز و عبادتش صحيح است؛ اما بر جريان حكم اعدامش تأثير ندارد. اگر مرتد ملى توبه كند، پذيرفته مى‏شود؛ حتى قبل از جريان هر گونه حكمى، نخست وى را به توبه و بازگشت به اسلام دعوت مى‏كنند و سه روز - برخى از فقها مانند شيخ طوسى گفته‏اند به قدر لازم - به او مهلت مى‏دهند. اگر در اين مدت توبه كرد، آزاد مى‏شود؛ و گرنه به اعدام محكوم مى‏گردد. البته زن مرتد، از هر نوع كه باشد كشته نمى‏شود. او را به توبه فرا مى‏خوانند، چنانچه توبه كرد، آزادش مى‏كنند؛ و گرنه در زندان باقى مى‏ماند، هنگام نماز تازيانه مى‏خورد و در تنگناى معيشتى قرار مى‏گيرد تا توبه كند.
موضوع ارتداد و آثار حقوقى اش در شريعت و فقه اسلام به اندازه‏اى روشن و بديهى است كه درباره اصل حكم كم‏ترين ترديدى وجود ندارد و همه مذاهب فقهى آن را پذيرفته‏اند؛ البته درباره جزئياتش اختلاف نظرهايى ديده مى‏شود؛ براى مثال، بر اساس رأى مشهور اهل سنت، بين مرتد ملى و فطرى يا زن و مرد تفاوتى وجود ندارد؛ - هر نوع كه باشد - ابتدا به توبه دعوت مى‏شود، چنانچه توبه كرد آزاد و گرنه كشته مى‏شود. ابوحنيفه، مانند فقهاى شيعه، بين زن و مرد فرق گذاشته است. حسن بصرى نيز معتقد است مرتد، بى‏آن كه به توبه دعوت گردد، كشته مى‏شود.
خلاصه بايد گفت كه ، توبه مرتد اگر قبل از اثبات ارتداد نزد قاضى باشد هم از لحاظ حكم فردى پذيرفته است و هم از لحاظ حكم اجتماعى؛ يعنى اثر فردى آن را كه بين شخص مرتد و خداوند است اصلاح مى‏كند و هم مجازات دنيوى آن را از بين مى‏برد. ولى اگر اين توبه بعد از اثبات ارتداد نزد قاضى باشد، مجازات آن در برخى موارد (مرتد فطرى «مسلمان زاده» مرد) ساقط نمى‏شود ولى توبه او به لحاظ حكم فردى، يعنى آنچه بين او و خدا است پذيرفته مى‏شود.
ارتداد در اديان مختلف
ارتداد از موضوعاتي است كه در اديان مختلف، به عنوان «جرم» شناخته شده است و برخي حقوقدانان بر اين باورند كه «در همه اديان» جرم شمرده مي‏شود. در عصر ساسانيان در مزدائيزم هم براي آن كيفري در قوانين پيش‏بيني كرده بودند، چنانكه فردوسي مي‏گويد:
كه زردشت گويد به استا و زند / كه هر كس كه از كردگار بلند
به پيچد به يكسال پندش دهيد / همان مايه سودمندش دهيد
پس از سال اگر او نيايد به راه / كشيدش به خنجر به فرمان شاه
در متون مقدس مسيحيت نيز فراوان از قتل كساني كه دين را رها كنند سخن به ميان آمده است. با توجه به شواهدي كه از اديان مختلف در اين باره وجود دارد، مجازات مرتد را «ماده‏اي مشترك» در همه قوانين اديان بايد دانست.
از طرفی ارتداد بر سه نوع ممکن است صورت گیرد :
الف – در صورت انجام فعل و یا ترک فعل : منظور این است که فردی فعلی را انجام دهد که اسلام آن فعل را تحریم کرده است و شخص آن فعل را متعمدا یا از روی استهزاء و کوچک شمردن دستوران اسلام انجام دهد . مانند پرستش بت ، هتک قرآن مجید و ... در ترک فعل نیز مراد سرپیچی از انجام دستوراتی است که اسلام واجب کرده است مانند نماز و روزه و زکات و ... حلال شمردن قتل انسان های بیگناه .
ب – از راه سخن : مثل انکار ربوبیت ، انکار وحدانیت خداوند متعال ، انکار پیامبران وفرشتگان ، انکار قرآن ، برائت جستن از اسلام .
ج – از راه اعتقاد :مانند اعتقاد داشتن به اینکه قرآن از طرف خدای سبحان نازل نشده است یا پیامبر اسلام دروغگو بوده است .... (عبدالقادر عوده ، التشریع الجنائی الاسلامی مقارنا بالقانون الوضعی ، دار احیاء التراث العربی ج2 ، ص710-707 به نقل از عطاء الله مهاجرانی ، نقد توطئه آیات شیطانی ، انتشارات اطلاعات ، ص 127)
ابزارهای ابراز ارتداد نیز مختلف هستند که یکی از مهمترین آنها نگارش کتاب می باشد که در زمینه سلمان رشدی هم از طریق نگارش کتاب و هم اعتراف صریح در ضمن مصاحبه هایش این مساله عنوان شده است فلذا شکی در ارتداد وی نیست .
اما با نگاهی به فقه امامیه متوجه می شویم که از جمله مسلمات فقه امامیه این است که مرتد فطری باید اعدام شود و اجرای حکم اعدام وی بر هر کسی که سخن او را بشنود واجب است که در زمینه سلمان رشدی نیز دقیقا همین اتفاق افتاده و با توجه به علنی بودن اظهارات ارتدادی سلمان رشدی و نیز تکذیب دین اسلام این وظیفه بر تمام مسلمانان واجب می گردد . از جمله روایاتی که در این زمنیه مستند قرار می گیرد این است که هشام بن سالم از عمار ساباطی نقل می کند ، گفت شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود : هر مسلمانی از اسلام روی گرداند و نبوت پیامبر را انکار کند واو را تکذیب نماید خون او بر هر که سخن او را بشنود مباح است . (تهذیب الاحکام ، ج10، ص137 و الفروع من الکافی ، ج7، ص 258 به نقل از همان)
ساب النبی :
عنوان ساب النبی اگر چه در مورد دشنام به پیامبر اسلام است اما عنوانی است که بر هر گونه اهانتی به پیامبر و مقدسات دین اسلام مربوط می شود . براساس روايات متعددي كه از ناحيه معصومين(ع) وارد شده است و مورد توافق تمامي علماي اسلامي، اعم از شيعه و سني مي‏باشد؛ شخصي كه به خداوند متعال، يا رسول اكرم(ص) يا ائمه معصومين(ع) (مورد اخير از اختصاصات شيعه مي‏باشد) توهين و هتاكي كند، كافر و مرتد گرديده و كشتن گوينده ناسزا واجب است. امام صادق(ع) در پاسخ سؤالي در مورد كسي كه حضرت رسول اكرم(ص) را ناسزا گفته است مي‏فرمايند: «.. يقتله الادني فالادني قبل ان يرفع الي الامام»، (ر.ك: وسائل‏الشيعه، ج 18، ابواب حد المرتد، ص 555 - جواهرالكلام، ج 43، ابواب الحدود - آيت‏الله‏گلپايگاني، مجمع‏المسائل، ج 3، ص 201 و..). از آنجا كه در كتاب آيات شيطاني مسأله رسالت پيامبر اكرم(ص) و نزول آيات الهي به صورتي بسيار توهين‏آميز و مسخره‏وار طرح گرديده و نهايتا نزول آيات الهي را امري وابسته به تلقينات شيطاني معرفي كرده و اصلي‏ترين ضروريات دين مبين اسلام را انكار نموده است مشمول حكم فوق مي‏گردد و حضرت امام با تكيه بر اين مباني، اين حكم را صادر نموده و فرمودند: به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مي‏رسانم، مؤلف كتاب آيات شيطاني كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن، تنظيم و چاپ و منتشر شده است، هم‏چنين ناشرين مطلع از محتواي آن، محكوم به اعدام مي‏باشند. از مسلمانان غيور مي‏خواهم تا در هر نقطه كه آنان را يافتند سريعا آنان را اعدام نمايند تا ديگر كسي جرأت نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر كس در اين راه كشته شود شهيد است «ان‏شاءالله». ضمنا اگر كسي دست‏رسي به مؤلف كتاب دارد ولي خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفي نمايد تا به جزاي اعمالش برسد، (ر.ك: صحيفه نور، ج 21، ص 86) و اين حكم مورد قبول و استقبال قاطبه علماي اسلام در سراسر جهان و ملت‏هاي اسلامي قرار گرفت.
این استقبال بدین دلیل بودکه عمده ترین دلیلی که امام خمینی ره بر اساس آن به صدور حکم اعدام سلمان رشدی اقدام نمودند موضوع ساب النبی بود و نه صرف ارتداد لذا حتی اگر در مورد حکم مرتد اختلافاتی بوده و نیاز به دادگاه در اکثر موارد پیش بینی شده و با مصلحت جامعه نیز بیشتر همخوانی دارد اما حکم ارتداد و وجوب قتل ساب النبی بدون لزوم به دادگاه مساله ای بود که مورد اتفاق علمای شیعه و سنی بوده و در سیره پیامبر و ائمه نیز شواهدی دال بر این مساله به وفور یافت می شود به عنوان مثال شیوه برخورد پیامبر با مستهزئین و نیز مرتدین در پیروزی مکه قابل توجه است . مستهزئین کسانی بودند که پیامبر را هجو می کردند . برخی قصائدی علیه پیامبر و اسلام سروده بودند و بخی نیز مطالبی را به پیامبر نسبت می دادند . پیامبر اسلام که پیروزی مکه را با رحمت و محبت همراه کرد و آن روز را روز مرحمت نامید و نه روز انتقام گیری مقرر کرد که هر کس وارد مسجد شود در امان است ، هرکس به خانه ابوسفیان رود و یا در خانه خود بماند و در رابر روی خویش ببندد ایمن خواهد بود.(الطبری ، تاریخ الامم و الملوک ،ج3، ص116 به نقل از عطاء الله مهاجرانی ، همان ص124) استثنایی نیز بر این قاعده رحمت قائل شد . عده ای را به نام مشخص نمودو گفت اینان راهر جا یافتید بکشید گر چه به پرده کعبه چنگ زده باشند. (ابن هشام ، السیره النبویه ، ج4 ، ص52-51 به نقل از همان)
مقیس بن صبابه یا حبابه ، عبدالله بن سعد بن ابی سرح ، عبدالله بن خطل و نیز هر دو کنیز او که در آواز خوانی های خود پیامبر را هجو می کردند و حویرث بن نقیذ بن وهب که پیامبر را در مکه هجو می کرد و .. از آن جمله بودند .حویرث بن نقیذ را که در روز فتح مکه گریخته بود امیرالمومنین علی ع یافت و کشت . (ابن الاثیر ، الکامل فی التاریخ ، ج2 ، ص 250-245 به نقل از همان)
عبدالله به خطل به پرده کعبه آویخته بود . سعید بن حریق و عمار بن یاسر به سوی او یورش بردند و سعید بن حریق او را کشت .(الطبرسی ، اعلام الوری ، ص117 به نقل از همان) بنابر این حکم اعدام ساب النبی بدون نیاز به دادگاهی خاص در این مورد مورد اتفاق علمای شیعه و سنی بوده و امام خمینی نیز در این زمینه با توجه به مسئولیت دینی خود و بااستناد به شریعت اسلامی اقدام به صدور فتوای قتل سلمان رشدی نمودند .
ضمن اینکه با توجه به عمق ماجرای سلمان رشدی و نیز حمایتهایی که از او شده و می شود (همچون اعطای نشان شوالیه به وی توسط ملکه انگلیس که نشان از این دارد که هنوز هم دولت انگلیس به سلمان رشدی به چشم یک مهره مورد نیاز نگاه می کند) و نیز نقش این فتوا در خوابیدن بسیاری از موجهای اهانتی که از ماهها قبل در کشورهای اروپایی و به ویژه انگلیس و هلند آغاز شده و به مرور با حمایتهای رسانه ای و مالی جهان غرب در حال فراگیر شدن بود متوجه می شویم که صدور این حکم و لو اینکه به لحاظ عملی قابل تحقق هم نباشد (با توجه به حفاظتهای شدید دولت انگلستان از سلمان رشدی و نیز شهادت دو تن از افرادی که در صدد اجرای حکم بودند از جمله شهید مصطفی مازح) اقدامی کاملا به جا و مناسب بود و بیشتر از ماهیت تهاجمی ، دارای ماهیت تدافعی بود .
از طرفی نیز اقدام امام خمینی با توجه به ضابطه مند بودن آن (برخلاف تروریسم که اقدام کور و بی ضابطه و بدون لحاظ معیارها و موازین شرعی و قانونی می باشد) خارج از عنوان تروریسم می باشد چرا که در اسلام قاعده اوليه همانا حرمت جان و مال و ناموس و حفظ حقوق همه انسان‏ها با هر مسلك و مذهب و اعتقادى است مگر آن كه مرتكب خيانت يا جرمى گرديده و در اين صورت نيز مسأله به روشنى بيان مى‏شود. همان‏گونه كه حضرت امام به صراحت در مورد سلمان رشدى، اين حكم را صادر نموده و فرمودند لذا همان طور كه مقام معظم رهبرى در بحث خشونت قانونى و غيرقانونى، صريحاً متذكر شدند اصل حكم ترور برخى از توطئه‏گران كه دور از دسترس محكمه و دادگاه اسلامى قرار مى‏گيرند در اسلام وجود دارد وليكن هر زمانى حاكم اسلامى بخواهد به چنين كارى اقدام كند، تصميم خود را به طور علنى به مردم خواهد گفت نه سرى و به طور نجوى و این تفاوت بزرگی باعنوان تروریسمی که امروزه در سطح جهان از آن یاد شده و به بهانه آن هزاران انسان بی گناه روزانه قتل وعام می شود دارد .
پرسشگر محترم ضمن اینکه آرزومندیم این پاسخ ذهن پرسشگر و حقیقت جوی شما را قانع نموده باشد به منظور آشنایی بیشتر با ماجرای سلمان رشدی و مبانی مختلف صدور این فتوا چند منبع را به شما معرفی نموده و در پایان به نقدی که توسط رضا امیرخانی از نویسندگان جوان کشورمان به این کتاب زده شده است جهت مطالعه تقدیم شما می گردد :
برخي منابع در نقد آيات شيطاني : 1 . سيد هادي مدرسي، ردي بر آيات شيطاني، ترجمه : حميدرضا شيخي، كانون نشر انديشه‌‌هاي اسلامي، 2 . عطاءالله مهاجراني، نقدي بر توطئه آيات شيطاني، شركت سهامي انتشار ؛ تهران، 3 . -آيات شيطاني بارزترين جلوه دشمني استکبار جهاني با اسلام ناب محمدي، مؤسسه فرهنگي قدر ولايت، 1378 4 . دسيسه آيات شيطاني، فتواي علماي فريقين درباره فتواي تاريخي امام خميني، سازمان تبليغات اسلامي، 1369 5 . ابعاد توطئه و تبيين حکم (گزيده مقالات پيرامون توطئه آيات شيطاني و حکم حضرت امام). ستاد برگزاري سمينار تبيين حکم تاريخي حضرت امام (س) . شایان ذکر است کتاب دوم اگر چه توسط شخصی به نگارش در آمده است که امروزه خود به دامن غرب پناه برده و اخیرا نیز تلویحا به دفاع از سلمان رشدی پرداخت اما دارای استدلالهای متین و منطقی میباشد که جای هیچ گونه خدشه ای نیست و سخنان اخیر نویسنده نیز بیشتر نشان از تعارض میان دیدگاهها دارد تا نقض استدلالهای سابق فلذا از آنجایی که طبق توصیه های پیشوایان دینی ما که فرموده اند : «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» یعنی به آنچه گفته می شود توجه کنید و نه اینکه چه کسی می گوید ، لذا مطالب و استدلالهای نویسنده همچنان قابل استفاده می باشد .
نقد رضا امیر خانی بر کتاب آیات شیطانی با عنوان « نقدي بر كتاب آيات شيطاني ،رضا اميرخاني » :
بازار كتاب قاعده بر اين است كه نقل و حديث درباره‌ي كتاب -چه تعريف و تمجيد و چه دشنام و ناسزا- بر تعداد خواننده مي‌افزايد؛ اما اين قاعده را نيز -چونان اغلبِ قواعد- استثنايي است؛ و اين استثنا، نيست مگر كتابِ آياتِ شيطاني، اثرِ سلمان رشدي. كتابي كه اگر چه بسيار بر آن نقد نوشته شد، نه تنها بر تعداد خواننده‌گانش افزوده نشد، بل‌كه بسا منتقداني كه حتا خود، اصلِ نسخه را نخواندند و نقد نوشتند. و اين مطلب به خودي خود خطاي چندان سهم‌گيني نيست، چرا كه منتقدان عموماً تبعاتِ فتواي امام را بررسي مي‌كردند و هنوز منطقِ مظفر نخوانده، مي‌توان فهميد كه جهل به فعل، منافي علمِ به تبع نيست. باري، كتاب آيات شيطاني را اول بار پنگوئن به سالِ 1988 چاپ زد.
از نويسنده‌اي كه سه اثر داستاني به نام‌هاي Grimus ، Midnight’s Children (بچه‌هاي نيمه‌شب)، Shame (شرم) و يك اثر غير داستاني -سفرنامه‌ي نيكاراگوئه- در كارنامه‌ي خود داشت؛ نويسنده‌اي هندي‌الاصل كه در لندن زند‌گي مي‌كرد. آياتِ شيطاني داستاني است بلند در 547 صفحه. قصه ساختاري مدرن دارد كه شايد بتوان آن را نوعي گرته‌برداري شرقي از پديده‌ي رئاليسمِ جادويي امريكاي جنوبي ناميد. ناگفته نماند كه تناسخriencarnation -كه در فرهنگ هندي جا افتاده است- به عنوانِ يك پديده‌ي بومي در طرحِ داستاني نقشي غير قابلِ انكار دارد. تناسخ هنوز هم در هندِ امروز، نه فقط ميانِ هندوها و متعصبان‌شان كه سيك‌ها باشند، كه در ميانِ پيروانِ سايرِ اديان، يك باورِ بومي است. بسا هندوهايي كه مقيمِ كشورهاي غربي‌اند و هنوز از حشره‌كش استفاده نمي‌كنند.
نه براي حفظِ محيط زيست و سوراخِ لايه‌ي اوزون، بل‌كه از آن رو كه مبادا روحِ پدربزرگ يا خانم والده‌شان را كه در قالبِ يك سوسك تجسد يافته، آزار دهند! بنابراين در پس‌زمينه‌ي بومي نويسنده تناسخ جاي‌گاهي ويژه دارد. گابريل فريشتا و سالدين چامچا در هواپيماي بويينگ 747 نشسته‌اند. يكي هنرپيشه است و ديگري مقلد صدا. هواپيما ربوده مي‌شود و اين دو به طرزِ معجزه‌آسايي نجات مي‌يابند.
سالدين چامچا اصلا هندي است، اما در لندن بزرگ شده، نامِ اصلي‌اش صلاح‌الدين بوده كه به سالدين تغيير پيدا كرده، خانواده‌اش خانواده‌اي هندي و متعصب بوده... اگر قرار باشد در هر قصه‌اي شخصيتي باشد كه بيش از سايران به نويسنده نزديك باشد، سالدين به سلمان رشدي نزديك‌تر است. اين از سالدين؛ اما تقديرِ گابريل فريشتا اين‌گونه رقم خورده بوده كه در زند‌گي آينده ملك مقرب Archangle شود؛ گابريل با جبرائيل هم‌ريشه‌اند. (از آن‌جايي كه از خاصه‌هاي قصه‌ي مدرن به هم خوردنِ تناوبِ زماني است، اين كه زند‌گي آينده‌ي گابريل در هزار سالِ قبل واقع شود، اتفاقِ پيچيده‌اي نيست.
گذشته از آن، ذاتِ تناسخ هم با اين‌گونه زمان‌شكني قرابت دارد.) تا اين‌جا فصلِ اولِ قصه بود به نامِ فرشته جبرائيل The Angel Gibreel. استحاله‌ي metamorphos صلاح‌الدين به سالدين. نوعي خلا و تهي بودن كه دومليتي‌ها، عموما آن را تجربه كرده‌اند. خاصه كساني كه از يك فرهنگِ غني شرقي مي‌بُرند و تالاپ، به درونِ فرهنگِ غربي مي‌افتند. فصلِ دومِ قصه Mahound است كه همان نامِ محمد است در زبانِ كهنِ سانسكريت. از اين‌جا گابريل به جبرائيل تبديل مي‌شود.
گابريل در كودكي، و البته در زند‌گي قبلي، زماني كه ناهارِ كارگرانِ معدن را مي‌برده، غذاي هندوهاي گياه‌خوار را با گوشتِ مسيحيان و گوشتِ مسيحيان را با گوشتِ حلالِ مسلمانان جابه‌جا مي‌كرده، نصيحت مادر را نشنيده مي‌گيرد. مادري كه به او مي‌گويد: شيطان... (ص 91) همين گرهِ كوچك همه‌ي داستان را كفايت مي‌كند. فرشته‌اي كه كمي هم شيطان است. پاره‌اي از داستان كه در زمانِ صدر اسلام مي‌گذرد، بسيار ابتدايي و ضعيف است. چيزي است شبيه به يك نمايش‌نامه‌ي تهي‌مايه‌ي ابتدايي، در قياسِ با صحنه‌آرايي‌هاي زنده‌ي زمانِ معاصر در فصلِ اول. شهري به نامِ جاهيليا Jahilia و شخصيت‌هايي يك بعدي كه به اشتباه و با كم دقتي از تاريخ بيرون كشيده شده‌اند. ابوسيمبل Abu Simbel به جاي ابوسفيان و هند و خالد و حمزه و سلمان و... از اين‌جا قصه فصل به فصل جلو مي‌رود، فصلي در جاهيليا و فصلي در زمانِ معاصر. كم‌اطلاعي نويسنده از تاريخِ صدرِ اسلام و زبانِ عربي و از آن بدتر ادعاي تاريخ‌داني و سوادِ قرآني، اثر را در ديدِ خواننده‌اي با اطلاعاتِ متوسط به ملغمه‌اي مضحك تبديل مي‌كند. بخشِ 2 از فصلِ 3 (صفحه‌ي 143) با يك عبارتِ عربي آغاز مي‌شود: كان ما كان/في قديم الزمان نويسنده آن را اين‌گونه ترجمه مي‌كند: “Kan-a ma kan, Fi qadim-e-zaman, It was so, it was not...” آن‌گونه بود كه نبود، در گذشته‌اي فراموش شده. نويسنده متوجهِ اين نكته‌ي ساده نشده كه ما در زبان عربي چند معنا دارد و فقط يكي از آن‌ها معناي نفي دارد.
در اين‌جا نه به معناي نفي، بل به معناي هر چه يا آن‌چه آمده است. ترجمه‌ي تحت‌اللفظي و لغت به لغتِ آن مي‌شود، بود آن‌چه بود، و ترجمه‌ي محتوا به محتواي آن، همان يكي بود، يكي نبود خودمان يا “Once upon a time” است. يادِ آن كسي مي‌افتم كه سال‌ها پيش به ايران آمده بود و در مقاله‌اي نوشته بود كه با شعار دادنِ اين كه خدا نمي‌خواهد، نمي‌توان جلو لشكر آهنين عراق ايستاد. او اين شعار را روي پيشاني رزمنده‌ها ديده بود كه ماشاالله و گمان كرده بود كه ما، علانت نفي است و هر چه خدا بخواهد را با خدا نمي‌خواهد اشتباه گرفته بود.
يكي ديگر از اشتباهاتِ ابتدايي نويسنده، آوردن يك بت Ball به عنوانِ شخصيتي داستاني است. رفتارِ اين شخصيت كه روبه‌روي مهاند مي‌ايستد، نوعي تقليدِ ناشيانه از كتابِ مقدس -عهد عتيق- است كه در روندِ داستاني جا نمي‌افتد. و بعد هم رابطه‌ي اين بت با لات و منات و عزي كه صفحاتِ زيادي از كتاب را به خود اختصاص مي‌دهد و عاقبت هم با پس‌زمينه‌ي شيطان بودنِ جبرائيل منجر به طرحِ افسانه‌ي غرانيق مي‌شود؛ افسانه‌اي كه در آن گفته مي‌شود شيطان در نقشِ جبرائيل بر پيامبر نازل مي‌شود و آياتي شيطاني را واگو مي‌كند. پيامبر نيز اين چند آيه را -در موردِ لات و منات و عزي- براي مردم مي‌خواند، نزديك به آن شعارِ جاهلي كه اين سه دخترانِ خدا، صاحبِ شفاعت هستند. (اللات و العزي، و منات ثالثه الاخري، فانهن الغرانيق العلي، و ان شفاعتهن لترتجي) پس از آن جبرائيل دوباره نازل مي‌شود و آيات را تصحيح مي‌كند. افرايتم اللات و العزي، و منات الثالثه الاخري، الكم الذكر و الانثي، تلك اذا قسمه ضيزي (نجم 19-22) طرفه اين جاست كه سازند‌گان و جاعلانِ اين افسانه به آياتِ ابتدايي همين سوره نظر نيانداخته‌اند كه: و ما ينطق عن الهوي، ان هو الا وحي يوحي (نجم 2-3) البته جبرائيلِ رشدي، خود شيطان است و در واگويه‌هاي دروني اعتراف مي‌كند كه اصلا نمي‌داند كه خدا كيست! (صفحات 113 تا 125). بگذريم كه فرقِ معدودي در مسلمانان اين روايتِ جعلي را قبول دارند. تازه آن‌ها نيز نه به صورتي كه رشدي مساله را شرح مي‌دهد. رشدي نزولِ آياتِ شيطاني را در مجلسي بيان مي‌كند كه مهاند (در اين نقد متعمدا از اين لغت استفاده مي‌گردد.) با هند خلوت كرده است. (صفحه‌ي 121) طرفه اين جاست كه در همين اثنا، خبر مي‌رسد كه حمزه، برادرانِ هند را كشته است! (بي‌توجهي به تاريخ در يك اثرِ داستاني، قابلِ اغماض است، اما اگر اولا اثر ادعاي بيانِ تاريخ را نداشته باشد، و ثانيا مساله‌ي تاريخي، مساله‌اي نباشد كه با حيثيتِ كسي -نه كساني، چه رسد به حيثيتِ ديني كه عميق‌ترينِ انواع است- چالش داشته باشد.) البته از نويسنده‌اي كه خالد را اولين مسلمان مي‌داند و او را سقا water career مي‌نامد(صفحه‌ي 104) و سلمان را كج‌انديش مي‌داند، اين‌گونه تاريخ‌نويسي بي‌راه نيست. آياتِ شيطاني با طرحِ افسانه‌ي غرانيق آغاز مي‌گردد و در ادامه، نويسنده به خود جرات مي‌دهد كه توصيفي از زنده‌گي مهاند و رابطه‌ي او با هم‌سرانش ارائه كند كه حتي در شانِ يك انسانِ عادي نيز نيست. اين‌جا نكته‌اي قابلِ تامل وجود دارد. فِرَقي از مسلمانان كه جرات نمودند، پيام‌برشان را تا حدي تنزل بدهند كه خطاكارش بنامند -آن‌هم در سترگ‌ترين رسالت كه همانا بيانِ وحي باشد- در نوشتنِ اين اثر و امثالِ آن مسوول‌اند. اگر نبود آن كژي آغازين، اين انحرافِ پسيني هرگز شكل نمي‌گرفت. هرگز نمي‌توانم به خود بقبولانم كه به دروغ بنويسم اين قصه را بدونِ تعصب خوانده‌ام و فقط آن را به لحاظِ داستاني سنجيده‌ام. ضمن اين كه به هيچ وجه از بيانِ اين جمله احساسِ افتخارآميزي و غرور آزادانديشانه‌اي ندارم.
چه ظاهرِ زيبايي دارد اين جمله و چه باطنِ مجوفي. يعني چه كه بدونِ تعصب متني را خواندن؟ بدونِ داوري؟ اين كار را بلد نيستم. اين يعني اين كه تكه‌اي از خود را جدا كنم و بدونِ آن بخوانم و بدونِ آن بنويسم. ما با همه‌ي خودمان مي‌خوانيم و مي‌نويسيم... آياتِ شيطاني علي‌رغم بهره‌گيري از روايتِ مدرن، رئاليسمِ جادويي، رنگ و بوي بومي در فصول مربوط به سالادين چامچا، هرگز به پخته‌گي اثرِ قبلي رشدي، شرم نيست. با خواندنِ اين اثر دو احساسِ متفاوت در آدمي شكل مي‌گيرد. اولي كه مربوط به فصولِ سالادين چامچا است؛ كه احساسِ نوستالژيكِ دربه‌دري خودخواسته‌اي است كه نويسنده صادقانه بيان كرده است... و در موردِ فصولِ مربوط به صدر اسلام، چيزي نمي‌توان گفت جز فورانِ عنادي بي‌شرمانه، هرزه‌نگاري موهني كه هيچ دليلي براي آن نمي‌توان پيدا كرد.
رشدي در اين كتاب، گويي عقده گشوده است. آن هم با زباني موهن و نگاهي وقيح. بدتر از همه ناجوان‌مردي اوست كه بدونِ داشتنِ اطلاعاتِ تاريخي، به نثري نوشته كه كار را به قصه‌اي تاريخي مي‌نماياند. در صفحه‌ي پاياني كتاب با ذكرِ نامِ انتشارات، حتا اسمِ مترجمِ قراني را كه از آن چند آيه از سوره‌ي نجم را به امانت گرفته، ذكر مي‌كند. وه كه چه امانت‌داري معصومانه‌اي! سه چهار اسمِ خاص و توصيفِ فضاي كهن و چنين توضيحاتي، خواننده‌ي ناآشنا را مي‌فريبد كه با نصِ تاريخ روبه‌رو شده است.
و اين نه فقط يك اهانت ساده و هرزه‌درايي عنيف است، كه يك دروغِ آشكار است. پوشيدنِ رداي تحقيقِ متدلوژيك بر اندامِ لمپنيزم، بسي موهن‌تر از دشنامي است كه از دهانِ يك لمپنِ خيابان‌گرد بيرون مي‌آيد... اغلبِ آثاري را كه پخش و نشرشان توسطِ كليساي كاتوليك ممنوع شده است، ديده‌ايم و خوانده‌ايم؛ خاصه كتب و فيلم‌هاي سينمايي را. در همه‌ي اين آثار يك تشابه به چشم مي‌خورد. نقشِ انساني -فرومعنوي، غيرآسماني- دادن به حضرت مسيح. اين مهم‌ترين تشابه بينِ همه‌ي اين آثارِ ممنوع است. اما اين آثار تا كجا پيش رفته‌اند؟ تا چه حد در اين رفتار جسور بوده‌اند؟ اصالتاً نمايشِ رفتارِ انساني يك معصوم، مذموم نيست.
سيره‌نويسي در اسلام اين‌چنين رسالتي را برعهده داشته است. البته از آن‌جا كه اسلام فاصله‌ي زماني كم‌تري با دوره‌ي معاصر داشته است، تواتر، عاملِ تعيين‌كننده‌اي در سيره‌نويسي بوده است و اختلاف كم‌تر از سيره‌نويسي مسيحيت بوده است. اوايلِ تيرماهِ 79، در شبكه‌ي abc يك برنامه از خبرنگاري معروف -Peter Jening- پخش شد كه در آن با مصاحبه و به تصوير كشيدنِ چند اثر باستاني ثابت(!) شد كه عيسا بالكل به صليب كشيده نشده است و يهوديان او را نكشته‌اند. اگر چه اين تحقيق با نصوص ديني ما مسلمانان سازگار است اما اين ظريفه را نبايد از خاطر برد كه اين خبرنگار از زمره‌ي معروف‌ترين خبرنگاران سياسي است و تمامِ اين برنامه بدين جهت ساخته شده بود كه ثابت كند يهوديان بي‌گناهند! بنابراين هيچ تعجب نكنيد اگر در برنامه‌ي بعدي جنينگ ديديد كه حزب‌الله لبنان عاملِ اصلي قتلِ حضرتِ عيسا مسيح است! باري، در تاريخِ مسيحيت، به خلافِ اسلام، جاي بازي با نصوص و سيره وجود دارد. اما اين بازي قواعدي داشته است. اگر چه در همه‌ي آثارِ ممنوع كليساي كاتوليك شانِ عيسا مسيح از پيام‌بري به يك انسان تنزل يافته است، اما هيچ‌گاه اين انسان به يك انسانِ عادي و معمولي تبديل نشده است. اين انسان هم‌واره قصدِ خير داشته است، حال آن كه شايد -از ديد مصنف و مولف- به اين مقصود نرسيده باشد.
يعني مولف اين گونه احساس كرده است كه شخصي بدونِ اتصالِ به غيب، ادعاي پيام‌بري كرده است، تا خلق را به سعادتي ره‌نمون شود، اما در قصدِ او شكي نكرده است اگر چه شايد به اصلِ سعادت مشكوك باشد... اما سلمان رشدي... او به نحوِ عنيفي از اين مرز نيز پافراتر گذاشته است. مهاند را با بي‌شرمي هميشه با صفتِ كاسب‌كار businessman نام مي‌برد. (صفحاتِ 91،92،93و...) او هيچ‌گاه در موردِ وجودِ خدا و ارتباطِ جبرائيل با مهاند شك نمي‌كند، بل‌كه به نحوِ ملوثي همه‌ي اين شخصيت‌ها را نه به شخصيت‌هايي عادي، كه به خطاكاراني معمولي تبديل مي‌كند. در واگويه‌هاي مهاند مي‌خوانيم كه: نامه‌بر خدا بودن چندان لذتي ندارد... (صفحه‌ي 112) فتوا، لغتي بود كه از سالِ 1368(ه.ش) به ادبياتِ انگليسي (بخوانيم جهاني) راه يافت و به جاي religious statement يا encyclical نشست. پيش از آن، همين دو واژه ي مهجور- به جاي فتوا به كار مي‌رفتند. رسانه‌هاي غربي بيانِ ابتدايي فتواي امام را به نحوي نادرست ارائه كردند و شگفت‌انگيز اين كه همين بيان به داخلِ كشور نيز راه يافت. آن‌ها دليل فتواي قتلِ رشدي را ارتداد ناميدند. تبعاً گروهي، از جمله خودِ رشدي بلافاصله در اين كه از اصل رشدي مسلمان بوده باشد، تشكيك كردند.
طرفه اين‌جاست كه امام بر مبناي ارتدادِ رشدي، فتواي قتل او را صادر نكرده بود، بل‌كه به دليل ساب‌النبي بودن، او را مهدورالدم دانسته بودند. بعدها اين فتوا تبعاتي چند را پديد آورد. خاله‌زنكي‌ترينش مساله‌ي اعتذارِ خودِ رشدي بود كه چون بچه‌ي خردسالي به عذرخواهي افتاد. سياسي‌ترينش مساله‌ي خروجِ هم‌زمانِ همه‌ي سفراي جامعه‌ي اروپايي بود، در اعتراض به فتوا. و به‌ترينِ تبعاتش ناامني براي اهانت‌كننده به مقدسات اسلام بود. آن‌هم در روزگاري كه هر سريالِ تلويزيوني در هر شبكه‌اي جرات مي‌كند به مقدساتِ مسيحيت و سايرِ اديان توهين كند. آخرينش قسمتِ انتهايي سريالِ Jesus Christ بود كه از يك شبكه‌ي عمومي تلويزيونِ امريكا پخش شد و در آن پيش از مصلوب كردنِ مسيح، يك فكل‌كراواتي مرتبِ معاصر، كانه يك مجري تلويزيوني واردِ صحنه شد و جلو سربازانِ پيلاتوس را گرفت. مقابلِ عيسا پرده‌اي پانوراما باز شد و جنگ‌هاي صليبي را نشانش داد كه سربازان فرياد مي‌كشيدند، In the name of Jesus به نامِ عيسا و حمله مي‌كردند، بعد دادگاه‌هاي تفتيشِ عقايد قرون وسطا و بالكل تا جنگ جهاني دوم، همه را به گردنِ دين انداخت. بعد هم ميكروفون را جلو برد و پرسيد: آيا مي‌ارزيد؟ (جالب اين كه پخشِ اين سريال كه سي سالِ پيش مي‌توانست مجازاتي نابخشودني براي مولف داشته باشد، موردِ اغماضِ كليساي كاتوليك و حتا مسيحيان قرار گرفت!) اين همان حركتي است كه اگر آغاز شد، پاياني بر آن متصور نيست و نهايتا مي‌تواند به هر اهانتي بيانجامد. اما اين فتوا علاوه بر اين تبعات، تبعِ ديگري هم داشت كه من آن را عجيب‌ترين مي‌نامم. عجيب‌ترينِ تبعات نبود مگر اظهارِ نظرِ پاره‌اي از سياسيون كه فتواي امام را يك فتواي مذهبي ناميدند و نه سياسي كه البته عرفِ ديپلماتيك را رعايت كرده باشند و مصلحتِ... (و ما كه بالاخره نفهميديم سياستِ آن‌ها عينِ ديانتِ ماست يا عينِ ديانتِ خودشان...) آن‌ها اين‌سان گفتند كه امام خميني با شخصيتِ مذهبي خود و به عنوانِ يك مرجعِ ديني اين فتوا را داده است و نه به عنوانِ يك رهبر و مسوولِ حكومت. اين خطا از اين پندارِ نادرست ناشي شده است كه گمان مي‌كند، كليت‌ها را مي‌توان به اجزا تجزيه كرد.
پس بلافاصله براي امام دو شخصيت قائل شدند، شخصيتي سياسي تحتِ عنوانِ رهبر، و شخصيتي ديني تحتِ عنوان مرجع. انگار كه اين دو شخصيت كاملا مستقل از هم‌اند و كردارهاي اين يكي، دخلي به رفتارهاي ديگري ندارد. اين همان جزئي‌نگري روش‌مندِ علمِ تجربي معاصر است كه بدبختانه به عرصه‌ي تفكر در علومِ انساني نيز سرايت كرده است.
اين جنس جداسازي و تجزيه به عواملِ اول، از همان سنخِ بدونِ تعصب متني را خواندن است. سنخي كه نه ممكن است و نه مطلوب. ممكن نيست كسي بتواند بدونِ هيچ تعصب، پيش‌داوري، پيش‌فرض، متني را بخواند. ممكن نيست كسي با جزئي از خود، جايي را ببيند. آدمي با كليتِ خود مي‌نگرد، مي‌خواند و... حتا نگاهِ ما به طبيعتِ اطراف، انتخابي است از كلِ طبيعت. نه يك نگاهِ صرفاً تصادفي.
اين انتخاب برمي‌گردد به همه‌ي آن‌چه در خود اندوخته‌ايم؛ دين، محيطِ تربيتي، آموزه‌هاي دورانِ كودكي، تحصيل... تازه فرض كنيم كه چنين نگاهِ بدون پيش‌فرضي ممكن باشد، چه مطلوبيتي دارد اين نگاه؟ اين تنها كمك مي‌كند كه همه يك‌جور بنگرند. چه حسني در اين نگرش هست؟ نگرشِ گله‌وار كه فرديتِ هيچ‌كسي را در نظر نمي‌گيرد. اين همان گرفتاري سهم‌گيني است كه امروز در تب و تابِ گفت‌وگوي ميانِ تمدن‌ها، پديده‌ي جهاني شدن globaliziton و غيرِ آن داريم. مگر مي‌توان از تمدني تنها خوبي‌هايش را جدا كرد؟ كليتِ يك تمدن هيچ‌گاه قابلِ تجزيه به اجزاي كوچك‌تر نيست. گرفتنِ تكه‌اي از يك تمدن، لاجرم باعث اتصال به سايرِ پاره‌هاي آن خواهد شد.
در مثل دقيقا ماننده‌ي آن است كه بگويي من با انگشتِ كوچكِ پاي فلاني رفاقت مي‌كنم. نمي‌تواني انگشتِ پا را بگيري و او را نگيري، نمي‌تواني انگشت پا را بگيري و در حريمِ او نروي. از همه مهم‌تر نمي‌تواني انگشتِ پا را ببري و با آن انگشتِ بريده رفاقت كني. ديگر زمانه‌ي شاعراني كه عاشقِ نقطه‌اي روي پيشاني دل‌بر مي‌شدند به سر آمده است .
به هر صورتِ فتواي امام، فتواي امام بود. نه فتواي ره‌بر و نه فتواي مرجع. فتوايي كه حلال شمرد خونِ كسي را كه به زنده‌گي ديگران تعرض كند. فتوايي كه ايستاد روبه‌روي شعارِ فريباي دورانِ مدرن كه جان مقدم بر انديشه است. كه اگر جان مقدم بر انديشه باشد، ظاهر اين است كه جان ارج‌مندي يافته؛ باطن، بي‌ارجي انديشه است. يعني هيچ انديشه‌اي نمي‌توان يافت كه براي آن بتوان جان فدا كرد... با اين شعار كه حقا هم شعارِ دورانِ معاصر است، فاتحه‌ي آرمان و آرمان‌خواهي خوانده خواهد شد، و در عوض خيالت تخت كه هر چه خواهي بگو، به سخره و به طعنه... و فتوا مقابلِ اين شعار ايستاد. و اهلِ فتوا را نيز چاره‌اي جز اين نيست. (منبع: باشگاه انديشه) (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 1/100139575)