علت عدم دفاع نظامی از فلسطین

با توجه به اینکه دفاع از مظلوم بسيار در دين تأكيد شده چرا امكان دفاع نظامي از فلسطين اشغالي امروز ممكن نيست و عملکرد دولت اسلامی در این زمینه چگونه با آیات و روایات قابل جمع است؟

اهتمام و غيرت اسلامي شما در دفاع از ملت مظلوم فلسطين قابل تقدير و ستايش است ؛ رهبر معظم انقلاب در پيام خويش به مناسبت مصيبت هولناك قتل عام مردم مظلوم غزه مي فرمايد : « همه‌ي مجاهدان فلسطين و همه‌ي مؤمنان دنياي اسلام به هر نحو ممكن موظف به دفاع از زنان و كودكان و مردم بي‌دفاع غزه‌اند و هر كس در اين دفاع‌ مشروع و مقدس كشته شود شهيد است و اميد آن خواهد داشت كه در صف شهداي بدر و اُحد در محضر رسول‌الله صلي‌الله‌عليه‌وآله‌ محشور شود... ملّت‌هاي مسلمان مي‌توانند با عزّم راسخ خود اين مطالبات را تحقّق بخشند و وظيفه‌ي سياستمداران و علما و روشنفكران در اين بُرهه بسي سنگين‌تر از ديگران است. ... و مسئولان كشور را به اداي وظايف خود در اين حادثه‌ي غم‌انگيز فرا مي‌خوانم.»(8/10/1387) بر اين اساس تمامي آحاد جهان اسلام وظيفه دفاع از ملت مظلوم فلسطين را دارند . البته با توجه به موانع و محدوديت هاي بين المللي موجود از يکسو و همچنين وجود ساير راهکارهاي حمايتي از مردم غزه ، در شرايط کنوني اعزام نيروي نظامي توسط ايران در مقدور نيست . مقام معظم رهبري مي فرمايد : «ملت ما در اين قضيه هم بيداري و هم آمادگي خودش را نشان داد. من لازم است از همه‏ي ملت كه در راهپيمائي‏ها و تظاهرات و شعارها موضع و عزم خودشان را نشان دادند، تشكر كنم؛ بخصوص از جوانهاي مؤمن و پرشوري كه به فرودگاه‏ها - در تهران و بعضي جاهاي ديگر - رفتند؛ كه ما را بفرستيد. خوب، دست ما بسته است؛ دست ما بسته است. ما اگر ميتوانستيم آنجا حضور پيدا كنيم، لازم بود حضور پيدا كنيم و پيدا هم ميكرديم؛ ما ملاحظه‏ي كسي را هم نميكرديم؛ منتها امكان ندارد؛ اين را همه بدانند. دولت جمهوري اسلامي و مسئولين جمهوري اسلامي هر كاري كه ممكن باشد كه كمك به آن ملت مظلوم باشد، ميكند، تا حالا هم كرده، بعد از اين هم خواهد كرد. منتها جوانهاي ما، جوانهاي پرشوري‏اند. اين نسل جوانهاي امروز ما با اين كارشان نشان دادند كه مثل همان نسل كربلاي 5 - كه همين روزها، روزهاي يادآور خاطره‏ي كربلاي پنج است - و نسل والفجر 4 و عمليات خيبر و عمليات بدر اند. اين جوانهاي امروز هم مثل همان جوانهاي بيست و پنج سال پيش، سي سال پيش آماده‏ي ميدان‏اند. پولي كه دستگاه‏هاي جاسوسي و استعماري دشمنان به بعضي از عناصر خودفروخته‏ي داخلي دادند كه جوانهاي ما را منصرف كنند، تحليل بنويسند و اين آمادگي را خلاف حكمت و مصلحت وانمود كنند، هدر رفت. جوانهاي ما در همان جهتي حركت ميكنند كه انقلاب و اسلام و امام حسين (عليه‏السّلام) ترسيم كرده است. اين وضع كشور ماست. منتها در دنياي اسلام بايستي ملتها حضور خودشان، عزم خودشان را به طور مشخص نشان بدهند. بايد از دولتها بخواهند. بعضي از دولتهاي مسلمان تلاشهاي خوبي كردند؛ لكن كافي نيست. بايد با فشارهاي سياسي، با فشارهاي مردمي، دشمن را وادار به عقب‏نشيني كرد. ...متأسفانه فساد مطبوعات و دستگاه‏هاي خبري و روشنفكري در دنياي اسلام، فساد بسيار تأسف‏انگيزي است. در روزنامه‏ها، در مطبوعات عليه دولت قانوني كنوني فلسطين تحليل مينويسند، براي اين كه جنايات صهيونيستها را توجيه كنند! خداوند متعال از اينها نخواهد گذشت. حالا در داخل هم متأسفانه كم و بيش اين چيزها هست. البته در داخل كشور افكار عمومي قاطع ملت، همراهي ملت و دولت در اين جهتگيري، اجازه نميدهد به بعضي‏ها كه همان خط غلط و فريب و خيانت را دنبال كنند؛ والّا شايد بعضي بيش از اينها در اين زمينه اظهار لحيه ميكردند؛ حضور قاطع مردم و همراهي و شعارهاي مردم و دولت به اينها اجازه نميدهد. اما در كشورهاي ديگر متأسفانه اين كار دارد انجام ميگيرد. آنچه كه محصول و نتيجه اين حوادث است، چيست؟ در يك كلمه به طور قطع، پيروزي حق بر باطل است. اگر دشمن خداي نكرده بتواند يكايك مبارزان فلسطيني را كه امروز در حماس دارند دفاع جانانه ميكنند و با عزم و اراده‏ي قاطع دارند ميجنگند، نابود كند، باز مسئله‏ي فلسطين با اين فاجعه‏آفريني‏ها از بين نخواهد رفت. بدون شك به تجربه‏ي گذشته، از قبل خيلي خيلي قويتر قامت بلند خواهد كرد و بر سر آنها خواهد كوبيد و بر آنها پيروز خواهد شد. ملت مسلمان ما بايد همين عزم راسخ را در ذهن خود، در دل خود نگه دارد؛ اين بصيرت را مغتنم بشمارد؛ اين آگاهي و بيداري را كه نصيب اين ملت شده است، مغتنم بشمارد و حضور خود را حفظ كند؛ مواضع خود را آشكارا نشان بدهد و به دنيا اعلام كند كه جمهوري اسلامي بر سر مواضع ظلم‏ستيز خود ايستاده است و براي آن، مقاومت و فداكاري خواهد كرد و مسلماً آنچه كه به دست خواهد آورد، از آنچه كه از دست خواهد داد، بمراتب گرانبهاتر و ارزشمندتر خواهد بود.» (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‏ در ديدار جمعي از مردم قم به مناسبت قيام نوزدهم دي‏ 19/10/1387)
به نظر مي رسد در شرايط کنوني به غير از جهاد - که فعلا امکان پذير نيست - راه هاي ديگري نظير استفاده از امکانات و سازمان هاي اسلامي و بين المللي براي محکوم نمودن اشغالگران و تلاش براي پايان دادن به تهاجمات آنان، حمايت و تقويت جنبش هاي مردمي در کشورهاي تحت اشغال و... وجود دارد که اميد مي رود تلاش ها و اقدامات نظام اسلامي ايران در اين زمينه ها مؤثر واقع شود. چنانکه فرمانده كل سپاه در پيامي به دانشجويان متحصن فرودگاه مهرآباد كه خواستار اعزام به غزه و رويارويي با اشغال‌گران سفاك صهيونيستي بودند، چنين مي نويسد : « جهاد فكري و سياسي يكي از شعبات وجوب حكم جهاد عليه كفار حربي و اشغالگران جنايت‌پيشه صهيونيستي است، آمادگي و شور انقلابي و جهادي خود در حمايت از مردم مظلوم و بي‌دفاع غزه را حفظ و با انديشيدن به نقش‌پذيري فراتر از نيروي رزمنده و تك‌ور در صحنه دفاع ملت فلسطين همراه با ساير اقشار و آحاد ملت مسلمان و انقلابي ايران و و نيز ديگر ملل و جوامع ديگر به فراهم‌سازي بسترهاي محكوميت اسرائيل و شكسته‌شدن محدوديت‌ها و محاصره موجود در اين منطقه – از جمله بازگشايي راه‌هاي ارتباطي و گذرگاه رفح – و گسيل امكانات و وسايل مورد نياز مقاومت حماس و امدادرساني به مردان،‌ زنان و كودكان مظلوم غزه بپردازيد. بديهي است تعامل مستمر و مسئولانه شما عزيزان با مجموعه بسيج – به عنوان بدنه فعال ملت ايران – فرصتي است كه در صورت اقتضاي شرايط اين پتاسيل و ظرفيت فوق‌العاده‌ي انقلابي و جهادي را براي حضور عيني در صحنه دفاع مقدس مردم غزه و ملت فلسطين فرا خواهد خواند.» ( خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران ، 15/10/1387 ) بر اين اساس در صورتی که شرایط و زمینه های حمایت و دفاع نظامی از مردم فلسطین فراهم باشد وظیفه هر کشور اسلامی است که در صحنه دفاع از این مردم مظلوم حاضر شود .زیرا وظیفه حمایت از مظلومان و یاری رساندن به مسلمانان مظلوم که در منابع دینی آمده مخصوص به مورد خاصی نبوده و حتی جنگ با دشمنان اسلام را هم در بر می گیرد . اما در شرایط کنونی , که زمینه و شرایط لازم برای دفاع و حضور نظامی فراهم نیست , کشور ما به تنهايي مسئولیتی درزمینه دفاع نظامی ندارند و این مساله هم بر مبنای عقلی , و هم سیاسی و استراتژیک استوار است و هم دارای مبنای دینی است که به اختصار بدان اشاره می کنیم ؛ « مینای دینی » بر اساس مبانی دینی از یک سو تکلیف در حد وسع است «لایکلف الله نفساً الا وسعها »( سوره بقره ,آیه 286)
از سوی دیگر از این که مسلمانان عملی انجام دهند که موجب نابودی خویش شود نهی شده و دستور داده شده «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه»( سوره بقره ,آیه 195) بادست خویش , خود را به هلاکت نیفکنید و در شرایط کنونی وارد شدن در عرصه دفاع نظامی نه تنها کمکی به این مردم مظلوم نخواهد نمود که موجب هجمه دشمنان اسلام که به دنبال فرصتی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند , خواهد شد و موجبات نابودی و از بین رفتن نظام اسلامی و حتی اسلام ناب خواهد شد بله اگر جایی پای دین در کار باشد و دشمنان به نابودی دین و اسلام کمر بسته باشند در این صورت برای جلوگیری از, از بین رفتن دین وبه منظور احیای آن باید از مال وجان گذشت . بر این اساس در منابع فقهی نیز وجوب جهاد به امکان آن مشروط شده است و چنین آمده « فان بدؤوا المسلمین بالقتال فالواجب محاربتهم مع المکنه ... و ان اقتضا المصلحه الاسلام و المسلمین مهادنتهم جازاو وجب » يعني : اگر دشمنان اسلام جنگ با مسلمانان را آغاز نمودند , جنگ با آنان در صورت امکان واجب خواهد بود ... و اگر مصلحت اسلام و مسلمانان در ترک جنگ با آنان باشد جایز بلکه در مواردی واجب خواهد شد.( محمد حسن نجفی , جواهر الکلام , نجف : دار الکتب الاسلامیه ,1389ق, ج 21, ص 48-49) بنابر این در متون فقهی جهاد و مقابله با تجاوز دشمنان به وجود امکان که ناشی از فراهم بودن شرایط وزمینه های آن است و مصلحت اسلام و مسلمین مشروط شده است .
«مبنای عقلی » ؛
مبنای عقلی وارد نشدن در جنگ با فراهم نبودن شرایط و زمینه های آن این است که هدف از وارد شدن در جنگ با دشمنان اسلام و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و سایر مستضعفان , برخورد با ظلم وستم دشمنان و یاری و رهانیدن آنان از ظلم این کشورها است و هر عقلی حکم می کند که در صورتی می توان به هدف دست یافت که امکان دست یابی به آن وجود داشته باشد اما اگر زمینه ها و شرایط برای تحقق این اهداف وجود نداشت و یا وارد شدن در این عرصه موجب افزایش پاره ای مشکلات برای آنان خواهد شد , عقل و منطق حکم می کند که در این زمینه مسئولیتی متوجه شما نیست هر چند این به معنای نفی مسئولیت کلی نبوده و همین عقل حکم می کند که حال که امکان دفاع نظامی از این مردم مظلوم وجود ندارد , تا حد توان و امکان باید این مسلمانان مظلوم را یاری نمود .
« مبنای سیاسی و راهبردی » ؛
علاوه بر مبانی دینی و عقلی نفی مسئولیت حکومت اسلامی در دفاع نظامی از مسلمانان مظلوم در صورت فراهم نبودن زمینه ها و شرایط لازم , چنین مسأله ای مبنای سیاسی و راهبردی دارد زیرا در شرایطی که از یکسو دشمنان اسلام در کنار این رژیم غاصب ایستاده اند و از هیچ گونه کمکی به این رژیم در عرصه های اقتصادی , نظامی , سیاسی فرو گذار نمی کنند و از سوی دیگر کشورهای اسلامی موضع انفعالی نسبت به این رژیم و جنایات او داشته و حتی در مواردی روابط پنهانی با آن دارند و هیچ گونه اقدام عملی در مقابله با جنایات این رژیم انجام نمی دهند و مجامع بین المللی نیز تحت سلطه استکبار جهانی و متحدان این رژیم است ,و در عمل تنها جمهوری اسلامی و چند کشور معدود در صحنه دفاع از این مردم مظلوم هستند چگونه جمهوری اسلامی می تواند وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شده و به نتیجه مثبت و در جهت منافع این مسلمانان و کشورهای اسلامی برسد ؟ آیا نتیجه این اقدام جمهوری اسلامی جز تهاجم استکبار جهانی برای براندازی نظام و از بین بردن تنها حکومت اسلام ناب شیعی است ؟ که در این صورت مردم فلسطین و لبنان و آزادیخواهان جهان تنها کانون امید بخش خویش را از دست خواهند داد و چنین عملی نه تنها نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت که آثارمنفی برای نظام ما و کشورهای اسلامی و این مردم مظلوم و ستمدیده بر جای خواهد گذاشت و درنهایت چنین اقدامی به سود دشمنان اسلام ودر راستای اهداف شوم آنان خواهد بود . علاوه بر این که قوانین بین المللی نه تنها اجازه چنین کاری را به جمهوری اسلامی نمی دهند که در عمل این مجامع ابزاری در دست قدرتهای بزرگ بوده و در راستای منافع قدرتهای بزرگ حرکت می کنند . برای حمایت از این مردم مظلوم دراین سطح لازم است شرایط بین المللی به نحوی باشد که بتوان در مجامع بین المللی زمینه را برای مقابله با این رژیم غتصب فراهم نمود وافکار عمومی جامعه جهانی را به این سمت هدایت نمود از این رو از نظر سیاسی و راهبردی نیز حمایت از مردم مظلوم فلسطین در سطح نظامی در شرایط کنونی , امکان پذیر نبوده و نه تنها نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت که آثار زیان باری برای کشور ما و مظلومین این سرزمین به همراه خواهد داشت . بنابر این هم بر مبنای دینی و هم براساس مبانی عقلی و استراتژیک دولت اسلامی ما به تهايي در شرایط فعلی مسئولیتی در قبال دفاع نظامی از این مردم مظلوم ندارند هر چند نفی مسئولیت حمایت از آنان در سطح نظامی به معنای دست برداشتن از حمایت این مردم مظلوم و سایر مظلومان نبوده و بر اساس وظیفه و مسئولیت انسانی و دینی تا حد امکان , باید در دفاع از آنان کوشا بود کاری که نظام جمهوری اسلامی انجام داده و می دهد و به یقین با بیداری ملت های مسلمان و آزاده جهان و پدیدار شدن هر چه بیشتر چهره تجاوز کارانه و غیر انسانی این رژیم در سطح بین المللی ورسواشدن سران کشورهای سازشکار , زمینه و شرایط خیزش همگانی بر علیه این رژیم واز بین بردن این غده سرطانی انشاء الله فراهم خواهد شد . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 1/100130748)