امام خمینی(ره) و آيت الله سيستاني-ديدگاه‏هاي آيت الله سيستاني-

در مورد انديشه هاي امام خميني(ره) و آيت الله سيستاني كه مقابل هم بودند، موارد را نام برده و توضيح دهيد؟

آيت الله سيستاني همانند حضرت امام (ره) از جهت مبناي نظري معتقد به پيوند و همبستگي دين و سياست مي باشند از اين رو به عنوان يك وظيفه شرعي همواره نسبت به امور جوامع اسلامي و سرنوشت مسلمانان حساسیت داشته و با توجه به آموزه هاي ديني و قواعد مسلم فقهي پذيرفتن ولايت دشمنان خدا و همراهي با بيگانگان و تسلط كفار بر سرزمين هاي اسلامي را نمي پذيرند.
نگاهي به چگونگي عملكرد آيت الله سيستاني در قبال مردم مسلمان عراق خصوصاً بعد از زمان اشغال نظامي اين كشور به خوبي مشخص كننده ابعاد استعمار ستيزي اين عالم مجاهد و مبارزه سرسختانه ايشان بر عليه تسلط كفار بر سرزمين اسلامي عراق مي باشد. بعد از اشغال نظامي عراق آيت الله سيستاني با توجه به اينكه شيعيان اكثريت آن كشور را تشكيل مي داده و از ظرفيت و امكانات مساعد و بالايي براي پيروزي در يك رقابت سياسي مسالمت آميز برخوردار بودند ، در كنار فعاليت هاي زير بنايي فرهنگي ، روش مبارزه مردمي و سياسي را برگزيدند . از اين رو از زمان اشغال عراق به سرعت برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك ، تهيه قانون اساسي عراق و تشكيل دولتي مردمي را با توجه به نفوذي كه در ميان شیعيان داشتند ، مصرانه پي گير بودند و در اين زمينه با درايت ، نبوغ و تدابير ويژه اي كه مبذول داشتند ، توانستند تمامي كارشكني هاي اشغالگران را در ايجاد اخلال در شكل گيري حكومت مردمي و مسلمان عراق خنثي ساخته و بسياري از اهداف و نقشه هاي شوم آنان را نقش بر آب نمايند. بحمدلله با در پيش گرفتن اين روش مبارزه تا كنون بيشترين دستاوردها را براي مردم عراق و منطقه به ارمغان آورده اند. و اين در حالي است كه بنا به اعتراف روزنامه آمريكايي واشنگتن پست : « آيت الله سيدعلي سيستاني نه تنها جورج بوش و هيچ يك از فرماندهان آمريكايي در عراق را به حضور نپذيرفت، بلكه آنها را همچون عروسك خيمه شب بازي كنترل مي كند...
آيت الله سيستاني هم اكنون قدرتمندترين چهره در عراق است و شيعيان نيز كه اكثر جمعيت عراق را تشكيل مي دهند، قوي ترين نيرو سياسي در عراق هستند و هدايت دولت و وزارت كشور عراق را نيز در دست دارند.» (ر.ك : روزنامه كيهان ، دوشنبه 8 آبان 1385)
علاوه بر ارتباط دين و سياست ، حضرت آيت الله سيستاني نيز همانند امام (ره) و ساير فقهاي شيعه معتقد به ولايت فقيه مي باشند و آن را پذيرفته اند ايشان در اين زمينه معتقدند: «ولايت فقيه در زمان غيبت در امور عامه ثابت مي شود و حکم حاکم شرعي عادل که مورد قبول عامه مؤمنين است در مواردي که نظام جامعه بر آن متوقف است، نافذ است.» ايشان مي فرمايند: «حکم کسي که ولايت شرعي دارد در امور عامه که نظام جامعه و معاش مردم به آن مبتني است بر همه نافذ است حتي بر مجتهدين ديگر.»( خبرگزاري فارس، «استفتاء از دفتر آيت الله سيستاني در قم) اقدامات و عملکردهاي ايشان خصوصا در حوادث عراق بعد از اشغال، همگي حکايت از پاي بندي ايشان به اين اصل مهم الهي در دوران غيبت امام زمان(عج) مي باشد.
در هر صورت ايشان مانند بسياري از علماي ديگر ممکن است در موضوعات فقهي يا اجتماعي بر اساس ديدگاه اجتهادي خويش نظري خاص داشته باشند که البته اطلاع دقيق از اين موارد نيازمند مراجعه به آثار علمي و تاليفات ايشان و مقايسه با نظرات ساير فقهاست .
براي اطلاع بيشتر در زمينه انديشه هاي آيت الله سيستاني مي توانيد به منابع ذيل مراجعه نماييد :
1. منهاج الصالحين
2. مسائل منتخب
3. تعليقه عروه الوثقي
4. http://www.sistani.org.
همچنين براى آگاهى در مورد انديشه هاي سياسي امام (ره) ر.ك:
1- امام خميني (ره)، ولايت‏فقيه.
2- كاظم قاضى‏زاده، انديشه‏هاى فقهى سياسى امام خمينى.
3 . انديشه سياسي امام خميني (ره) ، يحي فوزي نشر معارف .
4 . کتاب البيع ، امام خميني (ره) .
5 . دين و دولت در انديشه سياسي اسلام , محمد سروش .
6 .http://www.imam-khomeini.com/ (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 19/100102059)