محافظت از شخصيت‏ها

مي خواستم بپرسم چرا پيامبر(ص) كه معصوم بودند و شأن ولايي داشتند محافظ نداشتند اما در جامعه ما تمام اشخاص مهم از جمله مقام معظم رهبري محافظ دارند علت چيست؟

موضوعي را که در پرسش مطرح نموديد از ابعاد مختلف نيازمند ارزيابي و بررسي است. که به اختصار مطالبي را بيان مي نماييم :
يکم . از منظر آموزه هاي اسلامي و دلايل عقلي ، حفظ جان در مقابل خطرات و تهديدات خصوصاً در مواردي که اين خطرات جدي است ، واجب و ضروري مي باشد . در کنار اين موضوع هنگامي که مساله حفظ جان متعلق به رهبري و زعامت الهي و مشروع جامعه اسلامي باشد به دليل نقش محوري و کارکردهاي مهم آن ، از اهميت بسيار مضاعفي برخوردار مي شود. وجوب اين موضوع کلي است و تنها زماني مي توان از مساله وجوب حفظ جان خويش صرف نظر نمود که موضع مهمتري نظير دفاع ازکيان اسلامي و جهاد در راه خدا و... مطرح باشد .
دوم . نگاهي تاريخي به سيره شخصي و حکومتي پيامبر گرامي اسلام (ص) مبين اين واقعيت است که آن بزرگوار همواره به مساله حفاظت توجه کامل داشتند و در مواردي که احتمال تهديد ازسوي دشمنان مي رفت ، از سوي ياران آن حضرت مراقبت هاي لازم به عمل مي آمد؛ جهت اثبات اين موضوع به ذکر چند نمونه تاريخي بسنده مي شود :
1 . در صدر اسلام و زماني که مسلمانان در شعب ابي طالب بودند به دستور ابوطالب راي حفاظت و نگهباني از پيامبر گرامي اسلام همواره گروهي از جوانان بني هاشم به نگهباني از آن حضرت مي پرداختند و حتي گاهي شب ها براي رعايت مسائل امنيتي نقل مکان مي نمودند. ( ر.ک : درسهايي از تاريخ تحليلي اسلام ،سيد هاشم رسولي محلاتي ، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، ج 4)
2 . مناصب و سمت های نظامی متعددی در لشکر پيامبر(ص) وجود داشت يکي از اين مناصب «حارس و محافظ » بود ؛ محافظان رسول‏خدا(ص) بودند كه كه عمدتاً در جنگ، حضرت را حفظ مي‏كردند. یا به موقع شب و به امر رسول‏خدا(ص) پاسداري و محافظت مي‏كردند. حفاظت پيامبر(ص) در جنگها يك اصل مهم بود. بدین خاطر همواره عده ای به عنوان محافظ اطراف ایشان حضور داشتند ، و حتی در برخی مواقع ضحّاك بن‏سفيان که مرد جنگب بسیار نیرومندی بود، با شمشير بالاي سر پيامبر(ص) مي‏ايستاد و مراقبت مي‏كرد . ( ر.ک: دولت پيامبر اعظم (ص) ، عليرضا محمدي ، سايت پرسمان ارگ) چنانکه در جنگ احد سه نفر از سربازان سپاه اسلام از ايشان محافظت مي کردند. که يکي از آنان امام علي (ع) بود .( ر.ک : تاکتيک هاي جنگي رسول خدا (ص) ، علي اصغر فيض پور.)
3 . نمونه ديگر در جريان غزوه ذات الرقاع بعد از اينکه پيامبر (ص) متوجه شدند که يکي از افراد دشمن در صدد است تا با استفاده از تاريکي شب به سپاه اسلام آسيب رساند ، فرمودند :« کيست که امشب ما را نگهباني و حراست کند ؟» که دو نفر از مسلمانان براي نگهباني داوطلب شدند. . ( ر.ک : زندگاني حضرت محمد (ص) ، سيد هاشم رسولي محلاتي)
4 . هم چنين در جريان جنگ بدر سعد بن معاذ شمشير بسته و در جلوي آنحضرت به حراست مي ايستد.(ر.ک : المغازي ، ج 1 ، ص 55 ؛ پيامبري و جهاد ، جلال الدين فارسي)
5 . در يکي از تفاسير قرآن نيز مي خوانيم : ياران پيامبر (ص) از آن حضرت حراست و پاسداري مي کردند؛ وقتي آيه « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ؛ اي پيامبر آنچه از سوي پروردگارت – در مورد جانشيني و ولايت اميرالمومنين علي عليه السلام – بر تونازل شده ابلاغ کن و گرنه رسالت الهي را ابلاغ نکرده اي و خدا تو را از خطر مردم حفظ مي کند» (سوره مائده ، آيه 67 )، نازل گرديد ، ايشان حفاظت و نگهباني آنان را ترک کرد زيرا خداي متعال فرموده است : خدا تو را از مردم حفظ مي کند. ( ر.ک : تفسير فرات ، ص 37 – بحارالانوار ج 16 ، ص 257 .)
سوم . پيشرفت هاي صنعتي و تكنولوژي و تحولاتي که در قرون اخير در سطح جهاني به وقوع پيوسته بسياري از جنبه هاي زندگي بشر را از جمله حوزه امنيت را با دگرگوني و پيچيدگي خاصي مواجه ساخته که به هيچ وجه قابل مقايسه با زمانهاي گذشته خصوصاً زمان صدر اسلام نمي باشد ؛ پيشرفت کمي و کيفي سلاح ها و تجهيزات نظامي و ميزان بُرد و قدرت تخريبي آنان سبب مي شود تا در زمينه دفاعي و حفظ امنيت خصوصاً از مسئولين نظام اسلامي ، راهکارهاي متناسب با زمان کنوني اتخاذ گردد . تا جامعه و نظام اسلامي در مقابل تهديدات و توطئه هاي هميشگي دشمنان اسلام که ترور مسئولين خدمتکار و دلسوز نظام همواره از ارکان اين توطئه ها بوده و مي باشد ، از مصونيت بيشتري برخوردار بوده و از آسيب هايي که متاسفانه در اوائل انقلاب به دليل کم توجهي به اين موضوع مهم باعث از دست دادن تعداد زيادي از بهترين مسئولين نظام گرديد و جامعه اسلامي را از خدمات ارزنده و درخشان آنان محروم ساخت ، بکاهد .البته به هيچ وجه نبايد به بهانه اين قبيل مسائل، اصل كلي ومورد تاكيد اسلام پيرامون «ضرورت تماس مستقيم رهبر و مسئولين با مردم» مورد غفلت و كوتاهي قرار بگيرد. كه بحمد لله علي رغم تمامي اين قبيل مشکلات امنيتي و ...تا حدود بسيار زيادي در نظام جمهوري اسلامي سعي گرديده تا به اين اصل به صورت هاي مختلف و متناسب با مقتضيات روز، عمل شود.
چهارم . و بالآخره اينکه نيم نگاهي به سوابق مبارزاتي مقام معظم رهبري و بسياري از مسئولين خدوم نظام اسلامي وحضور فعالانه آنان در خطرناکترين حوادث انقلاب و دفاع مقدس و ... و افتخار جانبازي و به جان خريدن دشمني و تهديدات مداوم و جدي بيگانگان و شبکه هاي تروريستي آنان در راه استقامت و پايبندي به اصول و ارزشهاي اسلام ، موضوعي است که مي تواند هرگونه شائبه و يا ابهامي را پيرامون رعايت مسائل امنيتي و حفاظتي توسط اين بزرگواران برطرف نمايد . و به هيچ وجه قابل مقايسه با سردمداران زر و زور که منافع ملي جامعه خويش و تمامي جهان و را فداي استمرار چند روزه قدرت خويش مي کنند ، نمي باشند. آري اگر مقام معظم رهبري و بسياري از مسئولين متعهد و خدمتکار نظام اسلامي تن به برخي محدوديتهاي امنيتي و حفاظتي مي دهند تنها بر اساس وظيفه ديني خويش و لزوم دفاع از امنيت و منافع ملي جامعه اسلامي است . و گرنه خود در فراق شهادت و باز ماندن از وصال يار مي سوزند و مصداق بارزي از اين آيه کريمه هستند : « مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً» ( سوره احزاب آيه 23 ) (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 18/100100308)