-اختيارات ولي فقيه-مصونيت ولي فقيه-ولايت غير معصوم-

اختيارات ولي فقيه با اينكه ارتباط با وحي ندارد، چگونه قابل توضيح است؟

براى روشن شدن اين موضوع، لازم است به صورت مختصر، اين نكته بررسى شود كه اصولاً هدف از ارتباط با وحى و عالم غيب چيست و اين ارتباط چه كار ويژه مهمى را بر عهده دارد؟ در پاسخ مى‏توان به دو هدف عمده اشاره كرد:
يكم. پيامبر(ص) از طريق وحى و ارتباط با ماوراى طبيعت، بر حقايق و معارف دينى واقف مى‏شود. و بدون آنكه در اين دريافت دچار خطا و يا ترديدى شود، راه صحيح زندگى و اصول و قوانين الهى را در ابعاد مختلف زندگى انسانى به كار بسته و با ابلاغ و اجراى آنها موجبات هدايت و رستگارى جامعه بشرى را به وجود مى‏آورد.
دوّم. پيامبر(ص) از طريق وحى، داراى ولايت و مشروعيت الهى و سياسى در هدايت و رهبرى جامعه براى خود و جانشينان خود است. آيات زير بر اين مسأله دلالت دارند:
الف. (النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ)؛احزاب (33)، آيه 6.
ب. (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ...)؛مائده (5)، آيه 67.
پ. (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِى الْأَمْرِ مِنْكُمْ...)؛نساء (4)، آيه 59.
با انقطاع وحى نيز هيچ گونه خللى در اصل اين مسأله وارد نمى‏شود؛ زيرا ارتباط با غيب، اعم از ارتباط بى‏واسطه و يا با واسطه است. در زمان حاضر نيز فقيه جامع شرايط -با توجه به ادله متعدد نقلى و عقلى به صورت عام منصوب از سوى امامان معصوم(ع) و پيامبر اكرم(ص) مى‏باشد؛ هر چند خود مستقيماً با وحى ارتباط ندارد (همان طور كه امامان معصوم(ع) نيز با وحى ارتباط نداشتند)؛ ولى جايگاه شرعى و شخصيت حقوقى او، منصوب و مرتبط با وحى الهى است. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 41/500015)