ولايت مطلقه و تغيير احکام الهي؟

آيا ولي فقيه مي تواند با ولايت مطلقه اي که دارد احکام الهي را تغيير دهد؟

آيت الله جوادي آملي پيرامون ولايت مطلقه فقيه و ضوابط اجراي آن چنين بيان مي دارند؟ :«از برهان ضرورت وجود ناظم و رهبر براي جامعهٴاسلامي و نيز از نيابت فقيه جامع‏ الشرايط از امام عصر (عليه‏السلام) در دوران غيبت آن حضرت به خوبي روشن مي‏گردد كه وليّ فقيه، همهٴاختيارات پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و امامان (عليهم‏السلام) در ادارهٴ جامعه را داراست؛ زيرا او در غيبت امام عصر (عج)، متولّي دين است و بايد اسلام را در همهٴ ابعاد و احكام گوناگون اجتماعي‏اش اجرا نمايد. و چنين مسئوليتي , نيازمند اختيارات متناسب با آن است . از اين رو نمي توان از يك سو وظيفه اجراي احكام دين در گستره وسيع آن را بر عهده ولي فقيه قرار داد ولي قدرت لازم و ابزار مناسب آن را در اختيار او نگذاشت . اين سخن كه فقيه جامع‏ الشرايط، همه اختيارات پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و امامان (عليهم‏السلام) كه در اداره جامعه نقش دارند را داراست.بدان معناست كه فقيه و حاكم اسلامي، محدوده ولايت مطلقه‏ اش تا آنجايي است كه ضرورت نظم جامعه اسلامي اقتضا مي‏كند اوّلا؛ و ثانياً به شأن نبوّت و امامت و عصمت پيامبر و امام مشروط نباشد و بنابراين، آن گونه از اختياراتي كه آن بزرگان از جهت عصمت و امامت و نبوّت خود داشته‏اند، از اختيارات فقيه جامع‏ الشرايط خارج است و اگر مثلا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بنابر شأن نبوّت و عصمت خود، دربارهٴ ازدواج دو نفر كه خارج از مسألهٴ اجتماع و ضرورت ادارهٴ جامعه است نظري صادر فرموده و آنان را به ازدواج دعوت و امر نموده‏ اند، در چنين مواردي، وليّ فقيه، اختياري ندارد و هر موردي از اختيارات آن بزرگان كه ثابت شد منوط و مشروط به سمت‏هاي اختصاصي آنان مي‏باشد و مربوط به ادارهٴجامعه نيست مانند نماز عيدَيْن كه در عصر خود امام زمان (ارواحنا فداه) واجب است از حوزهٴ اختيارات فقيه خارج مي‏گردد.مقصود از «ولايت مطلقه»، ولايت مطلقه در اجراي احكام اسلام است؛ يعني فقيه و حاكم اسلامي، ولايت مطلقه‏اش، محدود به حيطهٴ اجراست نه اينكه بتواند احكام اسلام را تغيير دهد اوّلاً؛ و ثانياً در مقام اجراء نيز، مطلق به اين معنا نيست كه هر گونه ميل داشت، احكام را اجرا كند، بلكه اجراي احكام اسلامي نيز بايد توسط راهكارهايي كه خود شرع مقدس و عقل ناب و خالص بيان نموده‏اند، صورت گيرد.از اينرو، حاكم اسلامي در عصر غيبت امام زمان (عج)، همانند ديگر مسلمانان، بنده محض و تسليم مطلق قوانين خداست و براي اجراي همه جانبه آن قوانين تلاش مي‏كند و اگر در موارد تزاحم، يكي از احكام را تعطيل مي‏كند، اوّلاَ بر اساس قاعده عقلي و نقلي «تقديم اَهمّ بر مهم» است و ثانياً تعطيل حكم، به معناي اجرا نشدن آن به طور موقّت است و هيچ گاه سبب تغيير در احكام خداوند نمي‏شود.» ( عبد الله جوادي آملي ،ولايت فقيه ، ولايت فقاهت و عدالت ، پيشين ، ص 248-250)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .