ولايت مطلقه فقيه و جهاد ابتدائي؟

با توجه به اينكه مقام ولايت فقيه مطلقه داراي تمامي اختيارات رسول الله (ص) در زمان غيبت هستند. آيا صدور دستور جهاد ابتداييه توسط ولايت فقيه هم جز اين اختيارات است؟ با توجه به اين كه ائمه اطهار (س) معصوم بودند و علم لدني داشته اند و مي توانستند از نتيجه جنگ ها قبل از شروع جنگ اطلاع داشته باشند.آيا مي توان گفت چون ولايت فقيه معصوم نيستند ممكن است با دستور جهاد ابتداييه جان انسانهايي را به خطر بياندازند پس اختيار صدور اين دستور را ندارند؟ نظر شخص ولي امير مسلمين اين است كه نظر اقوي بر دارا بودن اين اختيار است. اين نظر اقوي بر چه اساسي بوجود آمده؟قران؟عقل؟سنت؟و...........؟

دانشجوي گرامي ابتدا از اينكه اين مركز را به منظور دريافت پاسخ سوالات خويش انتخاب نموده ايد از شما سپاسگذاريم . در پاسخ به سوال شما لازم است چند نكته را متذكر گرديم :
در مورد اختيارات ولايت مطلقه فقيه برخي تفاوت هاي جزئي وجوددارد .اما عمده و يا همه صاحب نظران در اين حوزه در مورد اختيارات اين منصب معتقدند كه ولايت فقيه در تمام اختياراتي كه پيامبر و امام معصوم عهده دار آن ها بودند داراي اختيار مي باشد مگر اينكه به دليلي خاص اثبات شود كه اين اختيار از اختصاصات پيامبر و يا امام معصوم مي باشد كه بر اساس اين حكم كلي بر روي مصاديق اين حكم بحث مي شود كه آيا دستور به جهاد ابتدايي جزء اختصاصات معصوم ع مي باشد و يا اينكه از اختيارات ولي فقيه نيز مي باشد كه مشهور فقهاي شيعه اين موضوع را جزء اختيارات معصوم ع مي دانند ولي برخي فقها آن را مختص امام معصوم ندانسته و معتقدند كه ولي فقيه نيز اين اختيار را دارا مي باشد كه البته خود اين فقها نيز به بيان هاي مختلف حكم به جواز جهاد ابتدايي نموده اند . به عنوان مثال مقام معظم رهبري در اين زمينه در پاسخ به استفتا چنين بيان مي كنند : «بعيد نيست كه حكم به جهاد ابتدائى توسط فقيه جامع الشرائطى كه متصدّى ولايت امر مسلمين است، در صورتى كه مصلحت آن را اقتضا كند، جايز باشد، بلكه اين نظر اقوى است.» (رساله اجوبه الاستفتائات ، سوال 1048) و يا آيت الله خوئي كه در كتاب منهاج الصالحين حكم به جواز جهاد ابتدايي داده اند و از ميان علماي متقدم نيز فقهايي همچون شيخ مفيد ، سلار ، ابوالصلاح حلبي و ... نيز حكم به جواز جهاد ابتدايي و عدم نياز به اذن امام معصوم در اين زمينه داده اند . (رك : جهاد ابتدايي در عصر غيبت ، محمد مومن ، فصلنامه فقه اهل بيت فارسي، شماره 26 به نقل از پايگاه اطلاع رساني حوزه)
از طرفي جواز جهاد ابتدايي در زمان معصومين و عدم جواز آن در زمان غيبت اساسا ارتباطي به علم لدني معصوم و عدم آن در ولي فقيه ندارد تا بر اساس آن حكم به عدم جواز جهاد ابتدايي در دوران غيبت بدهيم . بلكه دليل كساني كه حكم به عدم جواز اين جهاد در دوران غيبت مي دهند ، ادله و به ويژه رواياتي است كه از نظر آنها وجوب جهاد ابتدايي را منحصر به دوران حضور امام معصوم مي نمايد و در مقابل ادله كساني كه حكم به جواز اين جهاد در دوران غيبت مي دهند نيز ادله ديگري است كه در مقابل ادله نوع اول ، حكم به وجوب اين نوع جهاد در دوران غيبت دارد كه در منبع پيشين (مقاله مذكور از آيت الله مومن) به تفصيل اين ادله مورد بررسي قرار گرفته است .
ضمنا در صورتي كه ادله طرفداران جواز جهاد ابتدايي در دوران غيبت پذيرفته شود احتمال به خطر افتادن جان عده اي بي گناه هرگز مجوزي براي ترك آن نخواهد بود چنانكه در امور ديگر هم چنين احتمالي وجود دارد مثل اينكه در قضاوت ممكن است جان عده اي بي گناه به خطر افتد (مثل جايي كه فردي در واقع بي گناه است ولي شواهد بر عليه اوست و يا ادله كافي براي اثبات بي گناهي ندارد و از طرفي با توجه به اينكه قاضي مكلف است بر اساس بينه و شواهد حكم دهد مجبور است حكم به گناهكار بودن او دهد) ولي هرگز به خاطر اين احتمال امر قضاوت تعطيل نمي شود . در مورد جهاد ابتدايي نيز آنچه مهم است اين است كه به صورت عمد و يا با بي تدبيري و بي كفايتي اقدامي صورت نگيرد كه باعث به خطر افتادن جان انسانهاي بي گناه نشود و تا جايي كه امكان دارد به حفظ جان انسانها كمك شود كما اينكه حفظ جان و روح انسانهاي بي گناه و دربند ظالمان و طاغوت سركش يكي از علل تشريع حكم جهاد ابتدايي مي باشد . همچنين اگر احتمال به خطر افتادن جان انسانهاي بي گناه ملاكي براي دست برداشتن از جهاد ابتدايي باشد در آن صورت حتي بايد حكم به عدم جواز جهاد دفاعي نيز داده شود چرا كه در جهاد دفاعي نيز احتمال به خطر افتادن جان انسانهاي بي گناه وجود دارد . ضمن اينكه حتي در جهاد ابتدايي كه معصومين همچون پيامبر حضور داشتند نيز اينگونه نبود كه آنان از علم لدني خود استفاده كنند بلكه معمولا از علم عادي خود بهره مي بردند مگر اينكه مصلحت اهمي اقتضا مي كرد كه از علم لدني بهره برده شود و بنابر اين حتي در جهاد ابتدايي كه معصوم ع حضور داشته باشد نيز احتمال به خطر افتادن جان انسان هاي بيگناه وجود دارد ولي كسي حكم به عدم جواز آن نداده است .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 2 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .