ولايت فقيه و ولايت رسول الله؟

سلام با توجه به ايه ى "انما وليكم الله و الرسول والذين امنوا الذين يقيمون الصلاة و يوتون الزكوة و هم راكعون" و معنى ان كه ولايت امت اسلام را فقط به خدا پيامبر و امام محدود ميكند چگونه ميتوان ولايت فقيه را همان ولايت رسول الله دانست ممنون از پاسخگويى

دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس شما با اين مركز، در پاسخ به سوال شما لازم است بگوييم اولا اگر بخواهيم بر اساس ظاهر آيه 55 سوره مائده در مورد تعيين تكليف ولايت بر امت اسلامي قضاوت كنيم در آن صورت حتي ولايت ائمه اطهار ع نيز قابل اثبات نخواهد بود چرا كه اين آيه ظاهرا در باره اثبات ولايت براي كسي است كه در زمان پيامبر اسلام ص در زمان نزول اين آيه در وسط نماز به سائلي انگشتري خود را داده بود كه به اجماع شيعه و جمع كثيري از اهل سنت، اين شخص جز امير المومنين علي ع كس ديگري نبود(رك : ترجمه تفسير الميزان، ج6، ص20، همچنين براي بررسي مدارك اهل سنت رك: سايت اطلاع رساني آيت الله ميلاني، http://www.al-milani.com/farsi/library/lib-pg.php?booid=43&mid=216&pgid=... )، هر چند رواياتي هم وجود داردكه دلالت بر اين دارد كه دادن انگشتر در وسط نماز براي ساير امامان نيز رخ داده است(به عنوان مثال رك: الكافي ج : 1 ص : 289) كه البته كمتر مورد استناد قرار مي گيرد، از اين روي اصل شان نزول اين آيه در مورد بحث ولايت، وصايت و جانشيني پيامبر اسلام ص بوده و مقصود اين بوده جانشين پيامبر همان فردي است كه در منظر عموم مسلمانان اقدام به اين كار كرده و بعدها نيز در روايات شيعه و سني ماجراي آن نقل شده است. لذا اگر حصر ولايت به صورت كلي هم در اينجا وجود داشته باشد حصر وليّي است كه بلافاصله بعد از پيامبر زمام امور مسلمين را بايد بر عهده بگيرد و نه اينكه ولايت به صورت كلي محصوربه ايشان باشد و گرنه حتي ولايت ساير ائمه معصومين نيز قابل اثبات نبود و آياتي همچون آيه 59 سوره نساء «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» كه اطاعت از اولوالامر را كه مصداق آن شامل ائمه معصومين ع مي باشد واجب دانسته با اين آيه متعارض مي شد. ثانيا حتي اگر ولايت مذكور در آيه، فقط شامل ائمه معصومين ع بود زماني منافات با ولايت فقيه داشت كه ولايت فقيه، ولايتي مستقل و در عرض ولايت معصومين ع بود در حالي كه ولايت فقيه، در طول ولايت معصومين ع مي باشد، به عبارت ديگر همانگونه كه برخي روايات و آيات، ولايت را تنها در پيامبر و ائمه معصومين ع منحصر كرده اند، ولايت اصيل و واقعي منحصر در اينها مي باشد، اما اشكالي ندارد كه براي دوران غيبت و نيز دوراني كه مردم جامعه اي دسترسي به امام معصوم ع ندارند فقهايي كه داراي شرايط ويژه اي مثل علم و عدالت هستند داراي ولايت بوده و به تبع ولايت پيامبر و ائمه معصومين ع اعمال ولايت نمايند چنانكه رواياتي همچون مقبوله عمربن حنظله دلالت صريح بر اين نكته دارند، چه اينكه در آن روايت مي فرمايد: « فانى قد جعلته عليكم حاكماً »(اصول كافى، ج 1، ص 67 وسائل الشيعه، ج 18، ص. 98) يعني ولايت اصيل از آن امام معصوم ع است و وي فقيه عادل جامع الشرايط را به ولايت از جانب خودمنصوب كرده است، از اين روي ولايت معصوم، ولايت اصلي و ولايت فقيه جامع الشرايط ولايت تبعي مي باشد و منافاتي با حصر ولايت در پيامبر و ائمه معصومين ع نداشته و به همين دليل عينيت ميان ولايت فقيه با ولايت رسول الله كاملا امكان خواهد داشت.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
3 + 6 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .