ولايت فقيه در قرآن

آيا از آيه اطيعوا الله و اطيعوا الرسول مي توان ولايت فقيه را اثبات كرد؟

در اين آيه , تفسيرهاي مختلفي در مورد ((اولي الامر)) انجام گرفته است . 1- عموم مفسران شيعه ((اولي الامر)) را بر حسب روايات مائثوره و بعضا بر حسب قرائن داخل در آيه شريفه به ائمه معصومين (ع ) تفسير كرده اند. توضيح اين كه روايات بسيار متعددي دلالت بر اين مطلب دارد كه اولي الامر امامان معصوم (ع ) مي باشند. چنان كه حضرت رسول (ص ) در پاسخ از اين سوئال مي فرمايند: ايشان جانشينان من و ائمه معصومين (ع ) مي باشند, (تفسير الميزان , ج 4, ص 408). علاوه بر روايات متعدد مفاد آيه نيز بر اين مطلب دلالت دارد زيرا در آيه نيز اطاعت از پيامبر و اولي الامر مطلق است وهيچ قيد و شرطي ندارد و اين دليل آن است كه آنان برخلاف حكم خدا هيچ دستوري نمي دهند و الا يك نوع تضاد در حكم خدا پيش مي آيد و اين در صورتي امكان دارد كه پيامبر و اولي الامر معصوم باشند و هرگز گناه يا خطايي از آنان سر نزند زيرا اگر احتمال داشت به ناروا يا اشتباه حكمي از آنان صادر شود, لازم بود كه اطاعت از ((اولي الامر)) مقيد شود و اطلاق آن برداشته شود. با اين حساب , منظور از اولي الامر در آيه شريفه كساني هستند كه همانند پيامبر(ص ) معصومند و هرگز خطا يا گناهي از آنان سرنمي زند و به اتفاق دانشمندان شيعه , اينان همان امامان دوازده گانه مي باشند, بنابراين اولي الامر واقعي حتي در زمان غيبت نيز خود امام زمان (عج ) مي باشند. 2- اهل سنت آن را طبق بعضي از روايات , به مطلق امير و حاكم تفسير كرده اند, (الدرالمنثور, جلال الدين سيوطي , ج 2, ص 176). 3- برخي نيز گفته اند: ((اولي الامر)) شامل حاكمان راستين است و لذا آيه شريفه دلالت بر لزوم تبعيت از فقهاي جامع الشرايط دارد كه منصوب از سوي امام معصوم مي باشند. اين تفسير مورد قبول برخي از متفكران شيعي قرار گرفته است , (انديشه هاي فقهي سياسي امام خميني , كاظم قاضي زاده , مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري , چاپ اول , 1377, ص 174). بنا بر تفسير دوم و سوم , مسلما ((اولي الامر)) در آيه , شامل ((ولايت فقيه )) نيز مي شود. بنا بر تفسير اول , هر چند اين آيه به صورت مستقيم شامل ولي فقيه نمي شود; ولي همين آيه با واسطه , اطاعت از ولي فقيه را نيز واجب مي داند; زيرا براساس احاديث و روايات متعدد, ولي فقيه در زمان غيبت امام معصوم (ع ) از طرف آن بزرگواران براي رهبري و اداره جامعه اسلامي , منصوب شده است .
چنان كه در توقيع شريف از جانب امام زمان (عج ) آمده است : ((اما الحوادث الواقعه فارجعوا الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله عليهم )) يا مقبوله عمر بن حنظله كه امام صادق (ع ) مي فرمايند: ((من كان منكم قد روي حديثنا و نظر في خلالنا و حرامنا و عرف احكامنا فليرضوا به حكما فاني قد جعلته حاكما عليكم فاذا حكم بحكمنا فلم يقبل منه فانما استخف بحكمنا و علينا راد والراد علينا كالراد علي الله و هو علي حد الشرك بالله )), (اصول كافي , ج 1, ص 67) روايات متعدد ديگري نيز هست كه همگي بيانگر لزوم اطاعت از ولي فقيه است و مخالفت با ولي فقيه را در حد مخالفت با ائمه (ع ) و مخالفت با خداوند مي داند. نتيجه اين كه براساس معناي مضيق (تفسير اول ), اولوالامر با واسطه شامل ولي فقيه مي شود; ولي براساس تفسير سوم بي واسطه آن را پوشش مي دهد. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 1/100112440)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
3 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .