نظریه‌ی بیداری اسلامی، خط اعتدال آرمان‌گرا

همایش «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی» ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود. بر اساس فراخوان توسط دبیرخانه‌ی علمی همایش، اساتید و صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه‌ی بیداری اسلامی، مقاله‌های خود را به دبیرخانه ارسال كردند. متن زیر، چكیده مقاله‌ی یكی از مقاله‌های برگزیده‌ی این همایش است كه توسط آقای تقی صوفی نیاركی، كارشناس ارشد اندیشه‌ی سیاسی در اسلام به رشته‌ی تحریر درآمده است:

فرضیه‌ی تحقیق
آنچه در حركت‌های اسلامی در كشورهای عربی در حال شكل‌گیری و ساماندهی و اجرا می‌باشد، رشد و حركت به سوی تعالی با خط اعتدال آرمان‌گرای اسلامی می‌باشد كه نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان نظام الگوی مردم‌سالاری اسلامی در آنها، حضور و نقش فعال را ایفا می‌كند.

سؤالات تحقیق
آیا بیداری اسلامی یك حركت رو به رشد و تعالی است؟
آیا بیداری اسلامی جریان خط ‌اعتدال و در عین حال آرمان‌گرا در حركت‌های اسلامی به شمار می‌رود؟
ویژگی‌های خط اعتدال آرمان‌گرا چیست؟ آیا در حركت‌های اسلامی این ملاك وجود دارد؟
عوامل تهدیدكننده‌ی خط اعتدال در حركت‌های اسلامی كدامند؟
عوامل و مؤلفه‌های بیداری اسلامی با تكیه بر مباحث قبل چیست؟
در این نوشته با تكیه بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در پی پاسخ به این سؤالات می‌باشیم.

خلاصه‌ی نظریه و تحقیق
نظریه‌ی بیداری اسلامی، خط اعتدال آرمان‌گرا در حركت‌های اسلامی كه توسط نظام ما ارائه شده است، مدل الگو برای حركت‌های آزادی‌خواهانه‌ی ضد استبدادی و ضد استعماری -در برخی از كشورها- در بیداری اسلامی است كه رهبر معظم انقلاب در طول سالیان گذشته تا به امروز در عرصه بین‌المللی اسلامی در پی بنیان‌سازی و گفتمان‌سازی در سطح راهبردی می‌باشد.

با نگاهی بر اندیشه‌ی سیاسی ایشان می‌توان دریافت كه دست‌یابی به مدل «خط اعتدال آرمان‌گرا در بیداری اسلامی» نه تنها دور از دسترس نیست، بلكه مدل ارائه شده توسط رهبر انقلاب با توجه به تجربه‌ی تاریخی انقلاب اسلامی، در كنار دیگر نظریات رایج قابل تحقق می‌باشد:

نظریه‌های مطرح در حركت‌های اسلامی «نظریات آزموده شده در كشورهای اسلامی»
الف: نظریه‌ی تند، افراطی، خشن و غیر قابل انعطاف (قرائت سلفیت و وهابیت از اسلام)
ب: نظریه‌ی سكولار و لائیك (تركیه مدل الگوی غرب برای كشورهای اسلامی)
ج: نظریه‌ی مداراگرا، خنثی و بی‌تحرك ناسیونالیسم عربی (برخی كشورهای اسلامی)
تجربه‌ی تاریخی مدل‌های یاد شده در سده‌ی اخیر در كشورهای اسلامی به ناكارآمدی آنها اشاره دارد؛ چراكه تا كنون نتوانسته است، بسط عالم اسلامی را میان مردم و نخبگان در پی داشته باشد.

آغاز انقلاب اسلامی به رهبری دینی و الهی حضرت امام خمینی رحمه‌الله، گامی در شكوفایی مدل اعتدال در حركت‌های مردمی به سوی تعالی ارزیابی می‌گردد. ادامه‌ی نظریه اعتدال با تكیه بر مردم‌سالاری اسلامی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این پازل را تكمیل نموده است.

با مروری بر وقایع یك سال گذشته در انقلاب‌های منطقه ویژگی‌هایی مانند:
الف) عدالت‌محوری
ب) استبدادستیزی
ج) استعمارستیزی
د) استقلال‌طلبی
هـ) عزت‌طلبی
و) نظام الگو
از جمله شاخصه‌هایی هستند كه نظام‌های سه‌گانه‌ی یاد شده «وهابیت، سكولار و ناسیونالیسم» در پاسخ به آن نتوانسته‌اند مردم و نخبگان خود را قانع نمایند. از این رو هر یك از انقلاب‌های منطقه در پی پاسخ به برخی یا همه‌ی این موارد می‌باشند.

نتیجه‌گیری
با عنایت به اندیشه‌ی سیاسی رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی و خط اعتدال آرمان‌گرا در حركت‌های منطقه به شمار می‌رود و كارآمدترین نظام الگو برای كشورهای در حال انقلاب برآورد می‌شود.
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=19775

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
9 + 9 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .