معرفی يک شاگرد مکتب خميني(س) در عربستان شيخ نمر النمر؛ آيت الله رزمنده

شيخ "نمر باقر النمر" ‌روحاني شيعي برجسته عربستاني، در سال 1379 هجري قمري مصادف با 1968 ميلادي، در شهر "العواميه" در استان القطيف در شرق عربستان در خانواده‌ اي اهل علم و دين، به دنيا آمد که از آن علمايي چون "آيت الله شيخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطباي حسيني چون جدش حاج "علي بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

تحصيلات مقدماتي و هجرت براي تحصيل علوم ديني
تحصيلات مقدماتي خود را در همان شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجري قمری مصادف با 1989 ميلادي براي آشنايي نزديک تر با انقلاب اسلامي ايران و تحصيلات حوزوي ابتدا به ايران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت قائم(عج) حضور پيدا کند که در همان سال توسط آيت الله سيد محمدتقي مدرسي در تهران تأسيس شده بود.

شيخ نمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) براي ادامه تحصيلات حوزوي و علوم ديني نام نويسي کرد و در حضور اساتيد و روحانيون عالي قدر به تحصيل پرداخت.

وي دوره کتاب هاي اصولي از جمله "اصول" المظفر، "رسائل" شيخ انصاري و "كفاية" آخوند خراساني را گذراند و در علم فقه نيز "اللمعة الدمشقية" نوشته شهيد اول، "جامع المدارك" خوانساري، "مكاسب" شيخ انصاري و "مستمسك العروة الوثقى" سيد حكيم و ديگر کتاب هاي فقهي را مطالعه کرد.

وي در طول مدت تحصيل علوم حوزوي خود در تهران و سوريه در محضر اساتيدي حضور يافت، از جمله:
- بحث خارج نزد آيت الله سيد محمدتقي مدرسي در تهران
- بحث خارج نزد آيت الله سيد عباس مدرسي در سوريه
- بحث خارج نزد آيت الله خاقاني در سوريه
- دروس عالية نزد علامة شيخ صاحب الصادق در تهران
- درس "لمعة" نزد علامة شيخ وحيد افغاني

همچنين اخلاق را نزد آيت الله شيرازي در شهر مقدس قم فراگرفت و به اين ترتيب به درجات بسيار بالايي در اجتهاد است دست يافت و اجازه تدريس در مراکز علوم ديني و مذهبي را پيدا کرد.

وي از جمله معروف‌ترين و شايسته ترين مدرسان علوم مذهبي و ديني در حوزه هاي علميه به شمار مي آيد که حتي در حوزه هاي علميه ايران و سوريه به تدريس کتاب هايي همچون كتاب "اللمعة الدمشقية" و كتاب "جامع المدارك" و "مستمسك عروة الوثقى" و "الحلقات" شهيد سيد محمدباقر صدر پرداخته است.

شيخ نمر سال ها اداره حوزه علميه حضرت قائم (عج) در تهران و سوريه را برعهده داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراکز انجام داد.

پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبي "الإمام القائم(عج)" را نيز در العواميه تأسيس کرد که در واقع سنگ بناي "مرکز اسلامي" در سال 1422 هـ قـ./ 2011 میلادی بود.

خصوصيات اخلاقي آيت الله
از جمله خصوصيات اخلاقي وي را بايد بلندمنشي و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادي و ارزش‌هاي ديني ملاحظه کرد که بازتاب آن به خوبي در خط مشي فکري و جهادي اش آشکار است.

همچنين شيخ، از ديدي باز و آگاه نسبت به حوادث جاري پيرامون خود چه در عربستان و چه در منطقه برخوردار است و همين موجب شده تا داراي ديد تحليلي دقيقي از جريان امور در عرصه هاي اجتماعي و سياسي باشد که يکي از دلايل آن بنا به گفته وي ارتباط عميق وي با قرآن و اهل بيت عليهم السلام است که همواره روشنگر راه وي در زندگي بوده اند.

فعاليت هاي سياسي و بازداشت ها توسط رژيم سعودي
رژيم عربستان سعودي در حالي شيخ نمر باقر النمر را در هفته جاري بازداشت کرد که پيش از اين نيز دو بار و طي سال ‌هاي 2006 و 2008 شيخ را بازداشت کرده بود.

نخستين بازداشت شيخ نمر به مي 2006 ميلادي بازمي گردد، هنگامي که شيخ به محض بازگشت از سفر کوتاه مدتش به بحرين و پاي گذاشتن به خاک عربستان، به دليل مشارکت در همايشي بين المللي درباره قرآن کريم از سوي نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.

اتهام شيخ اين بود که در اين همايش، در عريضه‌ اي، از رژيم سعودي خواسته بود به "قبرستان بقيع" رسيدگي کرده، مذهب "تشيع" را به رسميت شناخته و شيوه‌ هاي آموزشي و درسي کنوني حاکم بر عربستان را تغيير داده يا لغو کند؛ همين.

اما بازداشت مجدد شيخ نمر به 23 آگوست 2008 ميلادي بازمي‌ گردد که در شهر "القطيف" به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ براي بازداشت بنابر ادعاي رژيم سعودي درخواست از شيعيان مناطق شرقي عربستان براي آماده شدن جهت دفاع از خود و جامعه خويش بود که رژيم ادعا مي‌ کرد، اين سخنان نمر به معني تحريک شيعيان عربستاني براي جدايي از حکومت مرکزي بود.

رژيم سعودي از بيم قيام مردمي و خشم و غضب شيعيان مناطق شرقي عربستان شيخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.

اين روحاني برجسته عربستاني يک بار ديگر در مارس 2009 در معرض بازداشت قرار گرفت.

ديدگاه هاي نمر در قبال آل سعود
شيخ نمر همواره در خطابه‌ هايش رژيم سعودي را به اعمال "سياست‌ هاي تبعيض ‌آميز طايفه ‌اي سازمان يافته و منظم به ويژه در مناطق شرقي عربستان و به خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطيف" متهم مي کرد که حدود يک قرن است، بر اين مناطق حاکميت دارد.

وي همواره و بارها تأکيد داشته که از گفتن کلام حق، بيم و واهمه اي ندارد حتي اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شديدترين شکنجه ها و آزارها و اذيت ها تا سرحد شهادت قرار گيرد.

شيخ نمر توهين به کرامت شهروندان عربستاني به ويژه شهروندان شيعي عربستان که از ديد رژيم سعودي شهروندان درجه دو اين کشور به شمار مي ‌آيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند، رد و تاکيد مي کند که از کرامت و حقوق شهروندان شيعي عربستاني حمايت خواهد کرد.

وي بارها در اين ارتباط تأکيد کرده است که در خط اول رويارويي با ظلم و جور رژيم سعودي قرار مي ‌گيرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمي‌ توان به حقوق مورد نظر خود دست يافت و عدالتي در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمي ‌توانند آزاد زندگي کنند.

شيخ نمر در اين‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه "جهاد" اميرالمؤمنين علي(ع) تأکيد دارد که به عدالت جز از طريق جهاد دست نخواهيم يافت و حق جز با از خود گذشتگي و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.

وي در خطبه‌هاي نماز جمعه خود نيز بارها گفته است که شيعيان عربستان، ديگر در برابر توهين ها و تعدي ها و تجاوزات آل سعود سکوت نخواهند کرد و در اين باره خطاب به آل سعود گفت که "ما ساکت نمي مانيم که هرآنچه بخواهيد برسر ما بياوريد؟ هر آنچه بخواهيد انجام دهيد و کرامت و شخصيت ما را که با ارزش ترين چيز در زندگي ماست، زير پا بگذاريد".

شيخ نمر همچنين از مطبوعات و رسانه هاي عربستاني نيز به دليل وابستگي و تبعيت آنها از رژيم سعودي و تبديل شدن آنها به بوق تبليغاتي آل سعود به شدت انتقاد مي کند.

وي تصريح مي کند که مفتي هاي وهابي، ساخته و پرداخته آل سعود هستند. به گفته شيخ نمر، آل سعود به مفتي هاي وهابي پول مي دهند تا با دامن زدن به اختلافات طايفه اي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفه اي و قبيله اي به حاکميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت هاي آن ادامه دهند.

شيخ نمر النمر در يکي از خطبه هايش به خاطر مواضع و ديدگاه هاي تندش در قبال رژيم سعودي گفت که " مي دانم فردا براي بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش مي آييد! اين منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شکنجه" و "کشتار"؛ ما از قتل و کشتار نمي هراسيم. ما از هيچ چيز نمي ترسيم."

وي در قبال سرکوبگري هاي رژيم سعودي و مخالفت اين رژيم با برگزاري تظاهرات‌ مسالمت آميز و تجمع هاي اعتراض آميز تأکيد مي کرد که "همواره به دنبال راه هاي ديگري براي ادامه اعتراض هاي خود و احقاق حقوقمان خواهيم بود و تظاهرات، يکي از اين راهکارهاست".

اين روحاني عربستاني را بايد از جمله دشمنان سرسخت "نايف بن عبد العزيز" ولي عهد سابق رژيم سعودي برشمرد که همواره انتقادات شديدي را به وي وارد مي کرد.

وي در يکي از خطابه هايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و ستمگري خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم ها او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأکيد کرد که از مرگ نايف خوشحال خواهد شد.

وي همواره در خطبه هاي نمازجمعه و خطابه هايش نه تنها از آل سعود انتقاد مي کند بلکه از منتقدان سرسخت برخي از رژيم هاي عربي حوزه خليج فارس از جمله آل خليفه است.

گلوله های برجامانده از عمليات تروريستي هفته جاري عليه آيت الله نمر النمر

خون ريخته شده شيخ انقلابي بر زمين پس از ترور

پيکر بي جان و خون آلود آيت الله پس از ترور

اکنون سؤال همه ناظران بين المللي و تحليلگران منطقه اي اين است که آيا خون ريخته شده آيت الله نمر النمر، مي تواند جرقه اي بر بشکه باروت خشم ملت عربستان از استبداد و ستمگري روزافزون رژيم خونخوار سعودي و پاياني بر تاريخ سياه حاکميت وهابيت بر خاستگاه اسلام باشد؟

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/135031/شيخ-نمر-النمر-آيت-الله-رزمنده-تصاوير

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
4 + 2 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .