مضرات حکومت دینی از نگاه آخوند خراسانی؟

آيا آخوند خراسانی درنامه اي به آیة الله نائینی، در 100 سال پیش، مضراتِ حکومت اسلامی را برشمرده و با آن مخالفت کرده؟

photo_2017-12-30_10-31-39_0.jpgکتاب "دیدگاه های آخوند خراسانی و شاگردانش" بر اساس دو گزارش که در کتابهای تاریخ مشروطه وجود ندارد به ایشان منتسب شده است! ایشان خود از ارکان جنبش مشروطه بودند.ادبیات این گزارش با ادبیات عصر آخوند و خصوصا نثر ایشان تفاوت دارد و با عملکرد و استدلالهای فقهی او در باب ولایت فقیه متضاد است!
از نظر سندی حداقل به پنج دلیل مهم زیر این گزارش صحت ندارد:
دقت گزارش با وجود گذشت زمان طولاني
ناسازگاری مطالب با روزگار آخوند
سطحی بودن استدلال‌ها و ناسازگاری با مقام علمي آخوند
وجود ابهامات در گزارش‌‌
تناسب نداشتن زمان مشروطه با پيشنهاد حاکميت سياسی فقيهان
از نظر استدلالی و فقهی به دلایل گوناگونی این گزارش که شامل 21 مورد است، قابل رد بوده و با مقام علمی ایشان در تضاد است. با توجه به تلخیص آنها به 11 مورد در متن منتشر شده، به ترتیب شماره های متن شبهه به آنها پاسخ مختصر داده ایم. برای مطالعه بیشتر به لینک منبع مراجعه فرمایید:

1. حکومت اسلامي، براساس اعتدال و عقلانيت است و بنا بر تعصبات مذهبي ندارد تا تعصبات مذهبي در مناطق ديگر شکل بگیرد!
2. از شروط مهم فقيهي که حاکم مي‌شود، داشتن درجة بالاي تقواست. اين ويژگي در تمام حکومت لازم است و با از دست ‌دادن آن، فقيه مشروعيتش را از دست مي‌دهد.
3. این بند سه پيش‌فرض اشتباه دارد؛ تقوای فقیه در نظر گرفته نشده، سياست و حکومت مطلقا مساوي با فساد دانسته شده و با ظن ایجاد گناه براي فرد، اصلاحات اجتماعي‌ـ سياسي نهی شده است!
4. يکي از شرايط مهم فقيهِ حاکم، آشنايي با مسائل جهان و توان مديريت جامعه است!
5. اینجا نیز شرط تقوا براي حاکم در نظر گرفته نشده و یا حکم حکومتی که نتيجة‌ تزاحم و تضاد عملي دو دستور شرعي با يکديگر است، اشتباها مبنای شبهه قرار گرفته است.
6. با دادن آگاهي‌ به مردم مي‌توان اين تلقي افراطي را که «با حاکميت سياسي فقيهان، وضعيت جامعه مانند حکومت عدل امام زمان مي‌شود» برطرف کرد.
7. اینجا شرط تقوا برای فقیه حاکم و سایر فقها در نظر گرفته نشده که مانع از تکفير بدون تحقق شرايط مي‌شود. عمل به تشخیص فردی میان فقها، زمانی که فقیه جامع الشرایط در صدر است به حداقل می رسد.
8. لازمة حکومت اسلامي عهده‌داری تمام امور توسط فقها نیست بلکه اداره امور براساس فقه شيعه و مديريت يک فقيه در رأس و با مشارکت آحاد جامعه است.
9. همچنان که گفته شد در حکومت اسلامی تمام امور به ‌دست روحانيان نيست تا حوزه ها خالی شود، بلکه با حاکميت فقيهان، زمينة بيشتري براي ترويج دين به‌‌ وجود مي‌آيد.
10. بزرگان حکومت اسلامی می بایست نزدیکان خود را از کانونهای قدرت و ثروت دور نگاه دارند، چنانچه امام راحل و رهبر معظم انقلاب چنین کردند.
1-1- لازمه حکومت دروغ نیست، اگر بود حکومت معصومین(ع) چگونه بوده است؟! بی اعتمادی مردم زمانیست که هدف علما جز خدمت باشد.
-پس نه تنها ایرادات متن شبهه بر حاکمیت فقیهی باتقوا، عادل، دارای بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، باتدبیر، شجاع و... و در یک کلام جامع الشرایط وارد نیست، بلکه در زمان غیبت از نظر عقلی و شرعی واجب است.
حق جو و حق طلب باشیم
https://t.me/SHAYEAAT/2731

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 7 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .