قدرت هوشمند جمهوری اسلامی و ظرفیت تقابل با دشمن؟

ظرفیت‌های مختص نظام جمهوری اسلامی که توانسته است منجر به عبور از بحران‌های سهمناکی چون جنگ تحمیلی 8 ساله و تحریم‌های پی‌درپی و فتنه‌ی 88 شود کدام‌اند؟

رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام، خاطر نشان کردند: «توانایی‌های عظیم ملت ایران موجب شد که نظام اسلامی از همه‌ی چالش‌ها با موفقیت عبور کند و در هر دوره نسبت به دوره‌ی قبل توانمندتر و قوی‌تر شود که در حفظ و پاسدارى انقلاب عظمت و اهمیتى دارد که شاید از اهمیت خود اصل انقلاب کمتر نیست.»[1]
آنچه که مسلم است، جمهوری اسلامی در 33 سال حیات خود فرصت آفرینی‌های بی‌نظیری در حوزه‌های علمی، تکنولوژیک، نظامی و امنیتی داشته است. ارتقای کشور به جمع باشگاه کشورهای دارای تکنولوژی هسته‌ای، رسیدن به رده‌ی کشورهای دارای برندهای پزشکی، دستاوردهای بی‌نظیر در فناوری نانو و سلول‌های بنیادی و ورود در عرصه‌ی تکنولوژی فضایی و ارتقای کمیت و کیفیت تکنولوژی نظامی و ... همه، ظرفیت‌های بالفعلی است که اکنون جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح کرده است و کشور را توانمند در شکستن انحصارات علمی نموده است.

یقیناً تمسک به این توانمندی‌ها در مواجهه با چالش‌ها، خواهد توانست یاری‌گر نظام و کشور باشد. اما به نظر می‌رسد ظرفیت‌های خاص جمهوری اسلامی که توانسته است کشور را در گذر از معضلات و بحران‌های متعدد یاری رساند؛ فراتر از این علوم محاسباتی باشد. چنان که اگر بخواهیم با اکتفا به این توانمندی‌ها علم مبارزه بر افرازیم، رقبای بین‌المللی و جهانی ما به مراتب مجهزتر و توانمندتر از ما هستند. چنان که بسیاری از تهدیدهای امروز برضد کشور اعم از نظامی، امنیتی و اقتصادی بر پایه‌ی این قبیل محاسبات صورت می‌گیرد.

جمهوری اسلامی در 33 سال حیات خود فرصت آفرینی‌های بی‌نظیری در حوزه‌های علمی، تکنولوژیک، نظامی و امنیتی داشته است اما ظرفیت‌های خاص جمهوری اسلامی که توانسته است کشور را در گذر از معضلات و بحران‌های متعدد یاری رساند؛ فراتر از علوم محاسباتی است.
منطقی است، عنوان شود آنچه که به عنوان ظرفیت‌های کشور برای عبور از گردنه‌های سخت در گذشته و حال مطرح است؛ چیزی است که می‌توان آن را در قالب قدرت هوشمند جمهوری اسلامی تعریف نمود. قدرتی که با تکیه بر توانمندی‌های ویژه‌ی جمهوری اسلامی، امکان بهره‌گیری از قدرت علمی، تکنولوژیک و ... را فراهم می‌سازد.

مستند این ادعا جنگ تحمیلی 8 ساله و فتنه‌ی 88 و تحریم‌های فلج کننده‌ی 3 دهه‌ی گذشته است. اگر قرار بود با محاسبات قدرت و ظرفیت مادی به مقابله برخیزیم طبیعتاً توان و ظرفیت یک کشور در مقابل اجماع قدرت‌های برتر جهانی به چشم نمی‌آمد. بنابراین، فرض اصلی ما این است ظرفیت جمهوری اسلامی برای عبور از بحران‌ها و تبدیل چالش‌ها به فرصت در قدرت هوشمند جمهوری اسلامی نهفته است. قدرتی که با اتکا به آن جمهوری اسلامی به یک بخش مهم از معادلات جهانی تبدیل شده است. بر این مبنا، اگر بخواهیم این ظرفیت مختص جمهوری اسلامی را در قالب مؤلفه‌های قابل محاسبه بیان کنیم، می‌توانیم آن را در چند سطح ارزیابی کنیم:

1. ظرفیت سیستمی و ساختاری؛

بدون تردید نظام جمهوری اسلامی و ماهیت منحصر به‌فرد آن که ترکیب بدیعی از مردم‌سالاری با ارزش‌های متعالی را فراهم ساخته است، توان بالقوه‌ای است که در بحران‌ها همچون کشتی نجاتی سر راه ملت قرار می‌گیرد. نظامی که توانسته است اعتماد و اطمینان مردمی را کسب نموده و در بزنگاه‌های سخت از این سرمایه‌ی مردمی بهره گیرد.

این حمایت و اعتماد مردمی منبعث از آرمان‌های تاریخی ملت و هماهنگ با مطالبات ارزشی آنان است و به همین دلیل با وجود همه‌ی انتقادها و نارضایتی‌هایی که مردم از مسئولین و مجریان امور دارند، در فرصت تهدید دشمن، به یک‌باره همه علیه دشمن بسیج می‌شوند. حتی اگر بتوان حضور بی‌دریغ مردم در جنگ 8 ساله را به پای ملی‌گرایی صرف نوشت؛ بدون شک حضور به موقع و مقابله با فتنه‌ی 88 با این تحلیل از شخصیت سیاسی مردم قابل فهم نخواهد بود، مگر اینکه بپذیریم نقطه‌ی تلاقی جمهوری اسلامی و مردم یک آرمان مشترک متعالی است.

اما باید متولیان امر متوجه باشند، لازمه‌ی کارآمدی این ظرفیت و تداوم آن در مقابل چالش‌های آینده، در تلاش برای پیراستن و در امان نگهداشتن نظام جمهوری اسلامی از هر گونه پیرایه‌ای است که شائبه‌ی انحراف دارد. برای تداوم دفاع مردم از کشور و نظام و پایداری در مقابل دشمن، می‌بایست مردم همچنان به اصالت جمهوری اسلامی ایمان داشته باشند و اینجاست که باید جلوه‌های انحراف، همانند اصل شدن کسب قدرت، تجمل‌گرایی، خرافه‌گرایی، شخص محوری، سازش پذیری، مرعوب شدن در مقابل دشمن و بی‌عدالتی و ... از چهره‌ی نظام و مقام‌های آن زدوده شود.

جمهوری اسلامی ترکیب بدیعی از مردم‌سالاری با ارزش‌های متعالی را فراهم ساخته است، توان بالقوه‌ای است که در بحران‌ها همچون کشتی نجاتی سر راه ملت قرار می‌گیرد. لازمه‌ی کارآمدی این ظرفیت و تداوم آن در مقابل چالش‌های آینده، تلاش برای در امان نگهداشتن نظام از هر گونه پیرایه‌ای است که شائبه‌ی انحراف دارد.

یک بعد دیگر از ظرفیت ساختاری، تداوم آرمان‌های انقلاب است. اگرچه در این سال‌ها، مشکلات و تهدیدهای متعدد در مسیر مطالبات انقلابی قرار گرفته است، اما آرمان‌های اصیل انقلاب همچون ظلم‌ستیزی، عدالت، مقاومت و حاکمیت ارزش‌های دینی، همچنان سرلوحه‌ی عمل نظام است و این یکی از دلایل مقاومت مردم در مقابل تهدید دشمن است.

رهبر انقلاب تأکید می‌فرمایند: «انسان می‌فهمد چه کار بزرگى در کشور ماانجام گرفته است که این انقلاب در جهت درست به سمت آرمان‌ها راه خودش را حفظ کردهاست؛ از ریل ارزش‌ها و آرمان‌ها بیرون نیفتاده است و حرکت خود را به جلو ادامه داده است.»[2] هرگونه تخطی از اهداف آرمانی انقلاب، مقاومت مردمی در دفاع از کشور و نظام را با مخاطره مواجه خواهد ساخت.

2. ظرفیت فرهنگی و اجتماعی؛

یکی دیگر از پتانسیل‌هایی که تا کنون کشور با اتکا به آن توانسته است در مقابل بحران‌ها به نحو شایسته تاب آورد، حاکم بودن فرهنگ ویژه‌ای در میان مردم است. فرهنگی که باعث شکل‌گیری روحیه‌ی مقاومت و ایستادگی شده و هر فشار و توطئه‌ای به جای تحلیل بردن و ضعیف ساختن ملت، آن‌ها را مقاوم‌تر کرده است.

از مبادی اصلی این فرهنگ مکتب اسلام و به‌ویژه فرهنگ تشیع است. راز ایستادگی مردم بر سر موضوعی چون انرژی هسته‌ای و تحمل بالای مردم در بحث تحریم‌ها با وجود جنگ روانی بی‌امان دشمن در این ویژگی ریشه دارد.

برای اینکه جمهوری اسلامی بتواند همچنان از این روحیه‌ی مردمی به نحو مؤثری استفاده نماید، الزاماً باید یک فضای شفاف از تهدیدها به نحوی که موجب دلهره و اضطراب مردم نشود، ترسیم نماید. با وجودی که دشمن حلقه‌ی محاصره را به زعم خود برای از پای در آوردن مردم تنگ‌تر کرده است، نباید فضای رسانه‌ای و سیاسی به گونه‌ای باشد که مردم از کارآمدی مسئولان و نظام ناامید شوند.

باید مردم را از زوایای مختلف با بزرگی فشارها و تهدیدها آشنا کرد و از سوی دیگر روحیه‌ی مقاومت در مردم را به شیوه‌ای مؤثر تهییج کرد، لازم است حد و حدود فشارهای دشمن به دور از شعارزدگی با مردم در میان گذاشته شود.

ظرفیت اجتماعی کشور نیز ابعاد گوناگونی دارد که یکی از جنبه‌های آن وجود انبوه جوانان تحصیل کرده است. اگر به مؤلفه‌های قدرت ملی نظری بیفکنیم متوجه خواهیم شد جمعیت جوان، محور توسعه و پیشرفت در دنیای کنونی است. نسلی که هم توان علمی دارد و هم پذیرش کافی برای وارد شدن در چالش با دشمن را داراست.

این استعداد و ظرفیت نباید در پس بی‌تدبیری و سوء مدیریت‌ها معطوف به دغدغه‌ی شخصی جوانان مانند بیکاری، مسکن و ... شود. می‌توان با رفع دغدغه‌های شخصی، شور و شعور نسل تحصیل کرده و جوان را به سمت تحقق آرمان‌های ملی سوق داد.

از پتانسیل‌هایی که تا کنون کشور با اتکا به آن توانسته در مقابل بحران‌ها به نحو شایسته تاب آورد، حاکم بودن فرهنگ مکتب اسلام و به‌ویژه فرهنگ تشیع است. در تجهیز ظرفیت اجتماعی باید عنصر اعتماد به نفس در حیطه‌های محتلف مورد تأکید قرار گیرد. انقلاب اسلامی توانست با احیای اعتماد به نفس ملی، ملت ایران را در مقابل بسیاری از حوادث و توطئه‌ها مقاوم و هوشیار سازد.
از سوی دیگر در تجهیز ظرفیت اجتماعی باید عنصر اعتماد به نفس در حیطه‌های محتلف مورد تأکید قرار گیرد. انقلاب اسلامی توانست با احیای اعتماد به نفس ملی، ملت ایران را در مقابل بسیاری از حوادث و توطئه‌ها مقاوم و هوشیار سازد و اکنون وقت آن است این مسئله در رأس برنامه‌های ملی قرار گیرد و این امر با بسیج همت مسئولان در اثبات لیاقت و شایستگی ایرانی در رسیدن به قله‌های علم و تکنولوژی و ... قابل تحقق است.

3. یک نکته‌ی ظریف در بحث از ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی، ضعف روز افزون دشمن است؛

ضعفی که در بعد داخلی و بین‌المللی دامن‌گیر دشمن شده است. اکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی به لحاظ بین‌المللی در بحرانی‌ترین شرایط تاریخی قرار گرفته و متحدین استراتژیک خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند.

در بعد داخلی نیز بحران‌های اجتماعی و اقتصادی به وسعت به سراغشان آمده است. نباید از کنار سریال خودسوزی‌ها در سرزمین‌های اشغالی که قرار بود ارض موعود باشد، بی‌تفاوت گذشت. همچنان که قتل عام‌های داخلی آمریکا نشانگر بسط یافتن یک بحران است. اکنون بحرانی عمیق در لایه‌های نظام‌های لیبرال - دموکراسی رسوخ کرده است.

به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب: «واقعیت دیگر این است که جبهه‌ى مقابل ما در طول این سال‌ها ضعیف‌تر شده است. یعنىاگر ما دو نماد اصلى این جبهه را آمریکا و رژیم صهیونیستى بدانیم و غرب را دنبالسر این‌ها بدانیم، واضح است که این‌ها ضعیف‌تر شده‌اند. امروز رژیم صهیونیستى به مراتبضعیف‌تر از 20 سال قبل و 30 سال قبل است. بعد از حوادث شمال آفریقا و مسئله‌ىمصر، رژیم صهیونیستى به شدت تضعیف شده است؛ هم از درون دچار مشکل است، هم از بیرون مشکلات بى‌نهایتى دارد.

آمریکاى امروز هم آمریکاى زمان ریگان نیست؛ این‌ها به مراتب عقب رفتند. در عراق وضعشان آن جورى شد؛ در افغانستان روزبه‌روز وضعشان بدتر شده است؛در سیاست‌هاى خاورمیانه‌اى‌شان شکست خوردند؛ در جنگ 33 روزه، عاملشان که رژیم صهیونیستى است، شکست خورد؛ در جنگ 22 روزه، عاملشان که رژیم صهیونیستى است،نتوانست در مقابل یک میلیون و اندى انسان بى‌دفاع کارى از پیش ببرد.

این‌ها واقعیت‌هاى خیلى مهمى است.»[3] این وضعیت قریب به یقین یک فرصت تاریخی برای جمهوری اسلامی است تا با ارائه‌ی جلوه‌ای منطقی از سیستم سیاسی، اقتصادی و نظامی اسلام، در مقابل حملات فرافکنانه‌ی کنونی غرب برضد جهان اسلام مقاومت کند.(*)

پی‌نوشت‌ها:

[1]. دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب،3/5/91

[2]. همان

[3]. همان

*راضیه امیری؛ کارشناس مسائل سیاسی/برهان/۱۳۹۱/۵/۱۸

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
7 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .