فرق بين ولايت مطلقه با ولايت عامه؟

با عرض سلام. فرق بين ولايت مطلقه با ولايت عامه چيست چون ميگويند ولايت مطلقه فقيه با ولايت عامه فقيه فرق ها و تفاوتها دارد؟ از اينكه پاسخگو به سوالات من جوان دانشجو هستين فراوان ازتون ممنون و مشكورم.

1393950888_1360179477689875_large.jpgدانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس مجدد شما با اين مركز،پاسخگويي به اين سوال مستلزم توجه به تقسيم بندي هايي است كه پيرامون مساله ولايت فقيه مطرح مي شود.در مورد ولايت فقيه دو ديدگاه كلي در ميان فقها وجود دارد ، يك ديدگاه،که از آن به ولايت مقيده فقيه تعبير مي شود،معتقد است كه اختيارات ولي فقيه در عصر غيبت تنها محدود به امور حسبيه( اموري كه خداوند متعال در هيچ زماني راضي به تعطيل شدن آن نيست مانند سرپرستي ايتام و اموري كه متصدي خاص ندارد) و ضروري است.اين ديدگاه خود از نظر گستره و دامنه امور حسبيه به دو ديدگاه تقسيم مي شود.يك ديدگاه قايل به گستره خاص امور حسبيه است و آن را محدود به امور جزيي و خاص مانند سرپرستي امور غابين و قاصرين و مانند آن مي داند . ديدگاه ديگر قايل به گستره عام امور حسبيه است و معتقد است كه امور حسبيه تنها محدود به امور جزيي نبوده و شامل هر امر ضروري و لازمي از جمله تشكيل حكومت ، ايجاد امنيت ، دفاع در برابر دشمنان و حفظ اساس اسلام نيز مي شود . (ر.ك: تبريزي ، ميرزا جواد ، ايصال الطالب الي تعليق علي المكاسب ، قم: دفتر نشر برگزيده ، 1411ق، ج3، ص 36-40) ديدگاه دوم كه از آن به ولايت عامه تعبير مي شود، بر اين باور است كه ولايت فقيه به امور حسبيه اختصاص نداشته و گستره آن فراتر از امور حسبيه است ، به گونه اي كه حوزه تشكيل حكومت را نيز در برمي گيرد. اين نظريه قرائت مشهور از نظريه ولايت فقيه است. (انصاري ، مرتضي ، المكاسب ، ج2، ص 36) اين ديدگاه نيز از نظر گستره و حدود اختيارات ولي فقيه به دو ديدگاه تقسيم مي شود . يك ديدگاه ولايت عامه فقيه در چارچوب احكام فرعيه كه ضمن اينكه ولايت عامه فقيه را مي پذيرد ، اما آن را محدود و مقيد به احكام فرعي مي داند . (ر.ك: صابري همداني ، احمد ، الهدايه الي من له الولايه ، تقرير مباحث آيت الله العظمي سيد محمد رضا گلپايگاني ، ص 46) ديدگاه ديگر ولايت عامه فقيه فراتر از چارچوب احكام فرعيه است بر اساس ، اين ديدگاه گستره ولايت فقيه همه اختياراتي كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام در امر حكومت و اداره امور جامعه دارا بودند ، را شامل مي شود مگر آنكه موردي از اختيارات خاص معصوم عليه السلام باشد . از اين ديدگاه به « ولايت مطلقه فقيه » تعبير مي شود . بنابر اين ، ولايت مطلقه فقيه ناظر به گستره حوزه و قلمرو اختيارات ولي فقيه و بدين معناست كه اختيارات ولي فقيه در عصر غيبت نه محدود به امور حسبيه و ضروري است و نه محصور در احكام فرعيه است ، بلكه ولي فقيه در زمان غيبت, تمام اختياراتي كه پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام در امر حكومت وسياست و اداره جامعه بر عهده داشتند ، را دارا مي باشد . مقصود از اطلاق در عبارت ولايت مطلقه فقيه شمول و مطلق بودن نسبي در مقابل ساير ديدگاههايي است كه اين اطلاق و شمول را قايل نيستند ، نه اينكه مطلق از هر جهت باشد . به عبارت ديگر مقصود از اطلاق گسترش دامنه ولايت فقيه تا آنجاست كه شريعت امتداد دارد و مسئوليت اجرايي ولي فقيه در تمامي ابعاد مصالح امت مي باشد . بنابر اين ، قيد مطلقه در ولايت مطلقه فقيه و اطلاق آن نسبت به تقييد در ديدگاه ولايت مقيده فقيه است و به معناي محدود نبودن ولايت فقيه به امور حسبيه وضروري و احكام فرعيه است نه اينكه ولايت فقيه از هر جهت مطلق بوده و محدود به هيچ شرط وضابطه اي نباشد، زيرا ولي فقيه ملزم به رعايت احكام و قوانين اسلامي و توجه به مصالح اسلام و مسلمين است .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 2 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .