عاملان و نیروی انسانی فرهنگ سیاسی

نقش آموزش پرورش در رشد فرهنگ سیاسی چيست؟

مقام معظم رهبری معتقدند مجموعه آموزش پرورش از عوامل اصلی رشد فرهنگ سیاسی است. ایشان با اشاره به این موضوع معتقدند نباید اینچنین انگاشت كه از افراد روحانی و فضلا نباید استفاده كرد: «فضلا و برجستگان حوزه‌ى علمیه، آن عناصر لایق و توانائى هستند كه می‌توانند در مجموعه‌ى عظیم آموزش و پرورش نقش ایفاء كنند؛ و هیچ دستگاهى مهمتر از آموزش و پرورش نیست. این بدان معناست كه براى آموزش و پرورش هرچه سرمایه‌گذارى مادى و معنوى و انسانى بشود، جا دارد. آموزش و پرورش منبع حیات براى جامعه است؛ هم براى امروز جامعه، و هم براى فرداى جامعه.»

«باید اخلاق اسلامی بصورت كامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومی مردم در مسیر صحیح و اسلامی قرار گیرد. لازمه این كار، رسوخ دادن باورها و عقاید به عمق جان مردم و جوانان و از بین بردن زمینه های گناه در جامعه است، ضمن آنكه باید برخی اختلالات و كمبودها در مسائل تعلیم و تربیت، خانواده، ارتباطات اجتماعی، همكاری جمعی، و وجدان كاری برطرف و اصلاح شوند. »[1]

1-4. آموزش و پرورش، عامل رشد فرهنگ سیاسی مطلوب

رهبری نظام معتقدند مجموعه آموزش پرورش از عوامل اصلی رشد فرهنگ سیاسی است كه البته نباید اینچنین انگاشت كه از افراد روحانی و فضلا نباید استفاده كرد: «فضلا و برجستگان حوزه‌ى علمیه، آن عناصر لایق و توانائى هستند كه می‌توانند در مجموعه‌ى عظیم آموزش و پرورش نقش ایفاء كنند؛ و هیچ دستگاهى مهمتر از آموزش و پرورش نیست. این بدان معناست كه براى آموزش و پرورش هرچه سرمایه‌گذارى مادى و معنوى و انسانى بشود، جا دارد. آموزش و پرورش منبع حیات براى جامعه است؛ هم براى امروز جامعه، و هم براى فرداى جامعه.»[2]

- لزوم تحول در آموزش و پرورش

برای ایجاد یك نظام آموزش و پرورش متعالی تكیه بر اصول غربی و غیر خودی طبیعتاً جوابگوی نیازهای جامعه ما نخواهد بود بر این اساس ایشان معتقدند: «چرا می‌خواهیم تحول ایجاد كنیم؟ دلیل ساده‌اش این است كه نظام كنونى آموزش و پرورش ما توانائى لازم را براى تربیت نسلهاى گوناگون ما نشان نداده است. علت هم در درجه‌ اول این است كه این نظام و این تشكیلات، وارداتى است؛ برخاسته‌ از نیازهاى درونى ما نیست. این، یكى از مشكلات بزرگ ماست... ما بدمان نمى‌آید و ننگمان نمی‌كند كه از دیگران یاد بگیریم. آنچه كه بد است، این است كه ما بیائیم الگوهاى ملتهاى دیگر و فرهنگهاى دیگر را به طور دربست در بین ملت و كشور خودمان پیاده كنیم... این تحول باید بر اساس ایجاد یك الگوى مستقل ایرانى و برخاسته‌ از معنویات و نیاز این كشور باشد؛ یعنى در واقع برخاسته‌ از اسلام ناب، اسلامِ مورد اعتقاد ما باشد. هدف، تربیت نیروى انسانىِ طراز جمهورى اسلامى است. اگر جمهورى اسلامى میخواهد پرچم اسلام را در دست بگیرد، میخواهد خودش به سعادت برسد، دنیا و آخرت خود را آباد كند - همچنان كه قرآن به ما یاد میدهد كه میتوان دنیا و آخرت را با هم آباد كرد و باید این كار انجام بگیرد - اگر میخواهد به ملتهاى دیگر كمك برساند، كه (كنتم خیر امّة اخرجت للنّاس)[3] شاهد و مبشر ملتهاى دیگر باشد، خب، طبیعتاً نیازهائى دارد: باید انسانهاى شریف، دانا، با استعدادهاى جوشان، داراى ابتكار، داراى اخلاق نیك انسانى، داراى شجاعت، قوّت خطرپذیرى، ورود در میدانهاى جدید، بدون هیچگونه عقده‌ى خودكم‌بینى یا خودبرتربینى، انسانهاى دلداده‌ى به خداى متعال و متكى به قدرت الهى و داراى توكل كامل، انسانهاى صبور، انسانهاى بردبار و حلیم، انسانهاى خوشبین و انسانهاى امیدوار تربیت كنید. اسلام همه‌ى اینها را به صورت بسته‌ى كامل در اختیار همه‌ى معتقدین و مؤمنین خود قرار داده. این بسته را باز كنیم، دانه‌دانه از این مواد استفاده كنیم، بهره‌مند شویم، آنها را بچشیم و درون وجود خودمان ذخیره كنیم. خروجى آموزش و پرورش باید اینجور انسانى باشد... نگاه كلان و نقشه‌ى جامع، شرط اول است.»[4]

2-4. مجلس شورای اسلامی به عنوان ركن اصلی قانونگذاری در كشور

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامینقاط مورد تأكید دشمن را برای تبیین سناریوی دشمن این چنین برشمردند:

«دشمن امروز بر روى چند نقطه تكیه‌ى اساسى دارد:

· مسئله‌ى اقتصاد كه ایشان بخاطر اهمیت بالای اقتصاد، سال 1390 را سال جهاد اقتصادی نامیدند.

· «ایجاد اختلاف بین دستگاه‌ها: یك نقطه‌ى دیگر - كه آن هم خیلى واضح است - ایجاد اختلاف بین دستگاه‌هاى مدیریت‌كننده‌ى كشور است؛ این هم یكى از كارهاى اساسى آنهاست. این مسئله را پنهان هم نمیكنند. نه اینكه نمیخواهند پنهان كنند؛ پنهان‌كردنى نیست. نوع كار دشمنان در این قضایاى مهم و كلان و بین‌المللى اقتضاء میكند كه یك كارهائى را بكنند، یك چیزهائى را بگویند، اظهاراتى را داشته باشند؛ لذا این تدابیر و سیاستهاى دشمنان در پرده نمیماند».

ایشان ضمن برشمردن گناه فتنه گران 88 راه مقابله با این محور تلاش دشمن را ایفای نقش نمایندگان و دفاع مشترك همه از اسلام و انقلاب و نیز تبدیل نكردن اختلاف سلیقه و عقیده به چالش برای نظام دانستند و افزودند: «اختلاف سلیقه، اختلاف نظر، اختلاف عقیده در مسائل سیاسى، نباید به چالش میان جناحهاى كشور، میان عناصر كشور منتهى شود. گناه بزرگ فتنه‌گران در سال 88 این بود كه اگر خوشبینانه نگاه كنیم و بگوئیم اینها یك شبهه‌اى، خدشه‌اى در ذهنشان بود، این خدشه را به صورت ایجاد چالش براى نظام اسلامى مطرح كردند. این گناه بزرگ، قابل اغماض هم نیست؛ آثار آن هم همچنان در جامعه‌ى ما موجود است.»

· «رقیق كردن اعتقادات اسلامى و احساسات اسلامى و رسوخ دادن تفكرات الحادى و شبه‌الحادى از طرق مختلف»...«امروز در همین كشورهاى عربى كه این قیامها و انقلابها اتفاق افتاد، عین همین قضیه دارد با شدت پیگیرى می‌شود... اینها حدس و تحلیل نیست؛ اینها اطلاع است... این را من با قاطعیت عرض میكنم: با مایه‌هاى اعتقادى و فلسفى و عقیدتىِ غنى و قوى‌اى كه در بین ما بالفعل وجود دارد - حالا آن كارهاى بالقوه به جاى خود - با نیروى انسانىِ علاقه‌مند و كارآمد، این كفایت در نظام جمهورى اسلامى هست كه در مقابل این هجمه مقابله كند»

-آسیب شناسی اقدامات نمایندگان مجلس:

مقام معظم رهبری در بیان وجود كفایت لازم در برخورد بادشمن عوامل این كفایت را مایه های اعتقادی، فكری و فلسفی ما و همچنین وجود نیروی انسانی علاقه­مند و كارامد دانستند كه شاهد عینی آن را می­توان در مقابله جمهوری اسلامی با دشمن در طول32سال انقلاب اسلامی مشاهده كرد؛ گرچه كوتاهی ها و ضعف های اخلاقی و غیر اخلاقی ما، مانعی در راستای تحقق كامل اهداف انقلاب شده است ولی پیشرفت روز به روز جمهوری اسلامی و عقب نشینی مداوم دشمن و تفاوت آمریكای دوره ریگان با آمریكای دوره اوباما دستاوردهای این كفایت در میان مردم و مسئولان نظام می­باشد. از آنجا كه نعمت وجود كفایت در میان مردم و مسئولان مانند دیگر نعمت های اجتماعی مورد آسیب واقع می­شود، دچار شدن به غفلت یا غرور آسیب­های اصلی در این محور اند:

«منتها بیم آن هست كه ما یا غافل شویم یا مغرور شویم نه باید غفلت كرد و سرگرم كارهاى حاشیه‌اى شد، نه باید مغرور شد و دشمن را خرد و بیچاره شمرد؛ باید هشیارى باشد. تك تك ماها مخاطب این حرف هستیم. ... ما بار امانت سنگینى را بر دوش گرفته‌ایم. خداى متعال این بار امانت را بر دوش ما گذاشته. اختیارى هم نیست كه بگوئیم خیلى خوب، ما این امانت را نمیخواهیم؛ نه، این امانتى است كه باید آن را مقتدرانه و امینانه به سرمنزل رساند. هر كارى كه میكنیم - كار سیاسى میكنیم، كار فكرى میكنیم، كار اقتصادى میكنیم، كارهاى مدیریتى میكنیم - همه باید با این نگاه باشد....اگر فارغ از این نگاه كار كردیم، بیم آن هست كه كار ما در جهت خلاف این اهداف به كار بیفتد؛ آن وقت مؤاخذه‌ى الهى است. خداى متعال از اینگونه گناهان بزرگ نمیگذرد. امام (رضوان الله تعالى علیه) در چند مورد از مسائل اجتماعى و گناهان اجتماعى و تخلفات سیاسى و اینجورى، همین تعبیر را داشتند: این گناهى است كه خداى متعال از آن نخواهد گذشت، چون توبه‌اش آسان نیست. خب، انسان از هر گناهى توبه كند، خدا میگذرد؛ اما وقتى انسان یك حركتى كرد، یك ضربه‌اى به یك ملت وارد شد، چطور میشود این را توبه كرد؟ چطور میشود جبران كرد؟ چطور میشود از تك تك كسانى كه آسیب دیده‌اند، انسان استحلال و طلب عفو كند؟ لذا خدا از این گناهان نمیگذرد.»

چند توصیه به نمایندگان:

· رعایت كردن تقوای جمعی: «تقواى جمعى این است كه جمعها مراقب خودشان باشند... در دهه‌هاى قبل، یك جریانى در كشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهاى خوبى هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نكردند و تقواى جمعى به خرج ندادند. در میانشان آدمهائى بودند كه تقواى فردى هم داشتند، اما نداشتن تقواى جمعى، كار آنها را به جائى رساند كه فتنه‌گرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تكیه كند!»

· تأكید بر خودنظارتی در مجلس به عنوان نمونه ای از تقوای جمعی:

«من پارسال به شما عرض كردم كه در داخل مجلس شوراى اسلامى، خودنظارتى بگذارید. این، همان تقواى جمعى است...كسى با آزادى نماینده مخالف نیست؛ با كجرفتارى نماینده مخالف است...البته اخیراً در مجلس نسبت به این قضیه كاركى انجام گرفت، اما اهمیت این قضیه درست به دست نیامد...در این طرح نظارت هم كه حالا كلیاتش تصویب شده، دوستان جورى تنظیم كنند كه یك نظارت واقعى انجام بگیرد... اینجور نباشد كه رودربایستى و بده بستان و اینها بر این قضیه حاكم شود»

· عدم جنجال و دعوا بین جناحها

· عدم ركود و كم كاری به خاطر انتخابات آخر سال

· نزدیك نشدن به صاحبان قدرت و سرمایه به خاطر تأمین نمایندگی در یك دوره: « این از آن چیزهائى است كه خداى متعال از آنها نمیگذرد و انتقام خواهد گرفت. این چیزها روى شخص، روى عاقبت - عاقبت به خیرى كه اینقدر برایش اهمیت قائلیم - و روى جامعه اثر منفى میگذارد»

· هم‌افزائى با قوه‌ى مجریه و داشتن رفق، همسازى، همیارى، مدارا:

1- در اظهار نظرها: گاهى دیده میشود كه مثلاً در مجلس، در یك نطقى، در یك اظهار نظرى، یك حرفى زده میشود. خب، حرف كه زده شد، پرتاب شد دیگر. اگر خداى نكرده حرفى باشد كه كسى را یا جمعى را متهم كند، جبرانش به‌آسانى ممكن نیست؛ مردم را ناامید میكند.

2- در قانون گذاری: «هیچ اشكالى ندارد كه یك مجلسى قانون صحیح و درست و قوى و منطقى را جورى تنظیم كند كه براى دولت، رفتار طبق آن قانون، عملى باشد، ممكن باشد، آسان باشد...این هیچ منافاتى با استقلال مجلس ندارد!»

· مراقبت از احترام انتخابات توسط مسئولین كشور: «من میخواهم سفارش كنم كه مسئولین كشور مراقب باشند احترام انتخابات را نگه دارند.»[5]

پی نوشتها

--------------------------------------------------------------------------------

[1] بیانات در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی23/3/ 1390

[2] بیانات در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور14/2/1390

[3] آل عمران، آیه110

[4] بیانات در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور14/2/1390

[5] بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى 1390/3/8

(عاملان و نیروی انسانی فرهنگ سیاسی ، میثم آقادادی
http://www.irdc.ir/fa/content/15145/default.aspx)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .