شخصيت و تفكرات شهيد آويني؟

شهيد آويني از نگاه مقام معظم رهبري؟در مورد شخصيت و تفكرات شهيد آويني مي خواستم بيشتر بدانم۔ 
آيا درست است كه ايشان غربزده بوده اند؟ كلا نظرات ايشان درباره غرب مورد تاييد است؟

avuni.jpgآقا در صفحه‌ي اول قرآني كه آن را به خانواده‌ي شهيد آويني هديه كردند،اين عبارت را به دست‌خط خود نوشتند:به ياد شهيد عزيز،سيد شهيدان اهل قلم،آقاي سيدمرتضي آويني كه يادش غالباً با من است/كارهايي كه ايشان داشتند نبايد زمين بماند.اين كارها،كارهاي باارزشي بود.معلوم مي‌شود ظرفيت خيلي بالايي داشتند كه اين‌قدر كار و اين ‌همه را به ‌خوبي انجام مي‌دادند.مخصوصا اين 'روايت فتح' چيز خيلي مهمي است.

شهادت سيدمرتضي آويني و اعطاي لقب«سيد شهيدان اهل قلم» از سوي رهبر انقلاب به ايشان نقطعه عطفي در مسائيل فرهنگي كشور است. در اين راستا خواندن نظرات برخي از ياران آويني درباره نظر رهبر انقلاب به ايشان خواندني است: اوايل سال 66 پس از شهادت تعدادي از همكارانمان با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ديدار داشتيم. ايشان در اين ديدار خصوصي حدود يك ساعت درباره‌ي برنامه‌ي روايت فتح صحبت كردند و بيش از هر چيز روي متن برنامه‌ها تأكيد فرمودند. بعد از ما پرسيدند: "نويسنده‌ي اين برنامه كيست؟" شهيد "مرتضي آويني" كنار من نشسته بود. از قبل به ما سپرده بود درباره‌ي او صحبت نكنيم. ما سعي كرديم از پاسخ به پرسش آقا طفره رويم اما آقا سؤال را با تأكيد بيشتر تكرار كردند. ما ناچار شديم بگوييم "سيدمرتضي". آقا فرمودند: "اين متون شاهكار ادبي است و من آن‌قدر هنگام شنيدن و ديدن برنامه لذت مي‌برم كه قابل وصف نيست". همايون‌فر (دوست شهيد)- راز خون/ ص 66 مقام معظم رهبري بيش از دو يا سه بار- به اتفاق بنده و جمعي از دوستان- شهيد آويني را نديده بودند، اما يك روز كه من تنها خدمت ايشان بودم، فرمودند: "جداً افتخار مي‌كنم به وجود اين بر و بچه‌هاي نويسنده و هنرمندي كه در اين مجموعه تلاش مي‌كنند." بعد اسم بردند از شهيد آويني و گفتند: "اين آقاي آويني، آدم وقتي سيما و چهره‌ي نورانيش را مي‌بيند، همين طور دوست دارد به ايشان علاقمند شود". حجت‌الإسلام زم- راز خون/ ص 30 مسؤول دفتر مقام معظم رهبري وقتي در مراسم تشيع شهيد آويني حاضر شدند، به من فرمودند: "تدارك ببينيد، آقا هم قرار است در تشيع شركت كنند". گفتم: "چرا از قبل نگفتيد كه ما آمادگي داشته باشيم؟" گفتند: "ساعت 8:30 صبح آقا زنگ زدند و پرسيدند شما نرفتيد مراسم تشييع؟ گفتيم، داريم مي‌رويم؛ فرمودند: مراسم تشييع در حوزه‌ي هنري است؟ گفتيم: بله. فرمودند: من دلم گرفته، دلم غم دارد؛ مي‌خواهم بيايم تشيع پيكر پاك شهيد آويني". اواخر فروردين 72 بود؛ پيكر سيدمرتضي بر دوش مردم در مقابل حوزه‌ي هنري تشييع مي‌شد... خودرو حامل رهبر انقلاب در خيابان سميه ايستاد. علي‌رغم مسائل امنيتي، آقا براي اداي احترام به شهيد از ماشين پياده شدند،‌ كنار پيكر سرباز خودشان ايستادند و زير لب زمزمه كردند: "إنا لله و إنا إليه راجعون". بعد در جستجوي خانواده شهيد، نگاهي به اطراف انداختند اما به‌خاطر ازدحام مردم نتوانستند از نزديك خانواده‌ را ببينند. پس از پايان مراسم آقا گفتند: "از طرف بنده به خانواده‌ي شهيد تسليت بگوييد؛ گرچه من خودم هم در اين مصيبت داغدار هستم". بعد آرام و بي‌صدا در حالي كه چشم به تابوت سيدمرتضي دوخته بودند، به راه افتادند. خيابان سميه هنوز صداي گام‌هاي آهسته‌ي رهبر را به دنبال پيكر سربازش در ذهن دارد... چندي بعد، آقا در صفحه‌ي اول قرآني كه آن را به خانواده‌ي شهيد آويني هديه كردند، اين عبارت را به دست‌خط خود نوشتند: "به ياد شهيد عزيز، سيد شهيدان اهل قلم، آقاي سيدمرتضي آويني كه يادش غالباً با من است..." حجت‌الإسلام زم- راز خون/ ص 30

سيد مرتضي آويني در سال 1326 ش.در شهرري،واقع در جنوب تهران،به دنيا آمد.پدرش مهندس معدن بود.او تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهرهاي زنجان،كرمان و تهران سپري كرد و در سال 1344 ش.ديپلم گرفت.همان سال وارد دانشكده‌ هنرهاي زيباي دانشگاه تهران شد.رشته تحصيلي او معماري بود.هم درس مي‌خواند و هم كار مي‌كرد.در سال 1354 ش.فوق‌ليسانس معماري گرفت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي آويني به فيلم‌سازي روي آورد. او به گروه تلويزيوني جهاد سازندگي رفت و شروع به ساخت فيلمهاي مستند كرد. نخستين فيلم او درباره سيلي بود كه در سال 1358 ش. در خوزستان آمد. فيلمهاي مستند بعدي او يكي «شش روز در تركمن صحرا» بود كه درباره اقدامات ضد انقلاب در منطقه گنبد تهيه شد و ديگري «خان گزيده‌ها» بود كه درباره خانهاي منطقه فيروزآباد فارس ساخته شد. آويني با شروع جنگ (31 شهريور 1359) و محاصره بندر خرمشهر به اين شهر رفت و با ياري همكارانش فيلم «فتح خون» را ساخت. سپس مجموعه «حقيقت» را براي شهر آبادان تهيه كرد. مشهورترين كار آويني ساخت مجموعه تلويزيوني «روايت فتح» بود كه از سال 1364ش. از تلويزيون پخش شد. روايت فتح، از آنجا كه چهره واقعي جبهه‌هاي جنگ را نشان مي‌داد مورد توجه قرار گرفت. آويني، متن اين فيلمها را خودش مي‌نوشت و گويندگي آن را نيز به عهده داشت. او غير از ساخت فيلم‌هاي مستند، فعاليت چشمگيري نيز در مطبوعات داشت. مقالات او ابتدا در ماهنامه اعتصام چاپ شد و بعدها در ماهنامه جهاد. او از سال 1368 ش در ماهنامه سوره مقاله مي‌نوشت. مدتي نيز سردبير آن بود. مجموعه مطالبي كه او در سوره چاپ كرد بيش از 2500 صفحه است. از كارهاي ديگر او راه‌اندازي ماهنامه «ادبيات داستاني» و تأسيس «دفتر مطالعات ديني هنر» در حوزه هنري بود
شهيد آويني كه فعاليت‌هاي مطبوعاتي خود را در اواخر سال 1362، هم زمان با مشاركت در جبهه‌ها و تهيه‌ي فيلم‌هاي مستند درباره‌ي جنگ، با نگارش مقالاتي در ماهنامه‌ي اعتصام ارگان انجمن اسلامي آغاز كرد اين مقالات طيف وسيعي از موضوعات سياسي، حكمي، اعتقادي و عبادي را در بر مي‌گرفت او طي يك مجموعه مقاله درباره‌ي مباني حاكميت سياسي در اسلام آرا و انديشه‌هاي رايج در مود دموكراسي، راي اكثريت، آزادي عقيده و برابري و مساوات را در نسبت با تفكر سياسي ماخوذ از وحي و نهج‌البلاغه و آراي سياسي حضرت امام(ره) مورد تجزيه و تحليل و نقد قرار داد. مقالاتي نيز در تبيين حكومت اسلامي و ولايت فقيه در ربط و نسبت با حكومت الهي حضرت رسول(ص) در مدينه و خلافت اميرمؤمنان(ع) نوشت و اتصال انقلاب اسلامي را با نهضت انبيا عليهم‌السلام و جايگاه آن با جنگ‌هاي صدر اسلام و قيام عاشوا و وجوه تمايز آن از جنگ‌هايي كه به خصوص در قرون اخير واقع شده‌اند و نيز بركات ظاهري و غيبي جنگ و ويژگي رزم‌آوران و بسيجيان، در زمره‌ي مطالبي بود كه در اعتصام منتشر شد. در مضامين اعتقادي و عبادي نيز تحقيق و تفكر مي‌كرد و حاصل كار خويش را به صورت مقالاتي چون اشك، چشمه‌ي تكامل. تحقيقي در معني صلوات و حج، تمثيل سلوك جمعي بشر به چاپ مي‌سپرد. در كنار نگارش اين قبيل مقالات، مجموعه مقالاتي نيز با عنوان كلي تحقيقي مكتبي در باب توسعه و مباني تمدن غرب براي ماهنامه‌ي جهاد، ارگان جهاد سازندگي، نوشت .بهشت زميني، ميمون برهنه!، تمدن اسراف و تبذير، ديكتاتوري اقتصاد، از ديكتاتوري پول تا اقتصاد صلواتي، نظام آموزش و آرمان توسعه يافتگي، ترقي يا تكامل؟ و... از جمله مقالات آن مجموعه است. اين مقالات بعد از شهادت او با عنوان توسه و مباني تمدن غرب به چاپ رسيد اين دوره از كار نويسندگي شهيد تا سال 1365 ادامه يافت.
سال‌هاي 1368 تا 1372 دوران اوج فعاليت مطبوعاتي شهيد آويني است. آثار او در طي اين دوره نيز موضوعات بسيار متنوعي را شامل مي‌شود. هرچند آشنايي با سينما در طول مدتي بيش از ده سال مستندسازي و تجارب او در زمينه‌ي كارگرداني مستند و به خصوص مونتاژ باعث شد كه قبل از هرچيز به سينما بپردازد. ولي اين مسئله موجب بي‌اعتنايي او نسبت به ساير هنرها نشد. او در كنار تاليف مقالات تئوريك درباره ماهيت سينما و نقد سينماي ايران و جهان، مقالات متعددي در مورد حقيقت هنر، هنر و عرفان، هنر جديد اعم از رمان، نقاشي، گرافيك و تئاتر، هنر ديني و سنتي، هنر انقلاب و... تاليف كرد كه در ماهنامه‌ي سوره به چاپ رسيد. طي همين دوران در خصوص مباني سياسي. اعتقادي نظام اسلامي و ولايت فقيه، فرهنگ انقلاب در مواجهه با فرهنگ واحد جهاني و تهاجم فرهنگي غرب، غرب‌زدگي و روشن‌فكري، تجدد و تحجر و موضوعات ديگر تفكر و تحقيق كرد و مقالاتي منتشر نمود.
مجموعه‌ي آثار شهيد آويني در اين دوره هم از حيث كميت، هم از جهت تنوع موضوعات و هم از نظر عمق معنا و اصالت تفكر و شيوايي بيان اعجاب‌آور است. در حالي كه سرچشمه‌ي اصلي تفكر او به قرآن، نهج‌البلاغه، كلمات معصومين عليهم‌السلام و آثار و گفتار حضرت امام(ره) باز مي‌گشت. با تفكر فلسفي غرب و آرا، و نظريات متفكران غربي نيز آشنايي داشت و با يقيني برآمده از نور حكمت، آن‌ها را نقد و بررسي مي‌كرد. او شناخت مباني فلسفي و سير تاريخي فرهنگ و تمدن جديد را از لوازم مقابله با تهاجم فرهنگي مي‌دانست چرا كه اين شناخت زمينه‌ي خروج از عالم غربي و غرب زده‌ي كنوني را فراهم مي‌كند و به بسط و گسترش فرهنگ و تفكر الهي مدد مي‌رساند. او بر اين باور بود كه با وقوع انقلاب اسلامي و ظهور انسان كاملي چون امام خميني(ره) بشر وارد عهد تاريخي جديدي شده است كه آن را عصر توبه‌ي بشريت مي‌ناميد. عصري كه به انقلاب جهاني امام عصر(عج) و ظهور دولت پايدار حق منتهي خواهد شد.
آويني در سال 1371 ش. بار ديگر ساخت مجموعه تلويزيوني روايت فتح را آغاز كرد و راهي مناطق مختلف جنگي شد. او شنيده بود، دالانهايي در منطقه فكه پيدا شده كه پيكر دهها رزمنده ايراني در آنجا مدفون است. در 20 فروردين 1372 او و همكارانش به آن منطقه رفتند. پاي سيد مرتضي آويني روي يك مين خنثي نشده رفت. در اثر انفجار، يك پاي او قطع شد و بر اثر شدت خون‌ريزي در راه بيمارستان به شهادت رسيد. فيلمهاي ساخته شده آويني كه از تلويزيون پخش شد 25 مجموعه بود.
نوشته‌هاي او نيز تاكنون در دوازده جلد كتاب منتشر شده است.

منابع :
دايرۀ‌المعارف انقلاب اسلامي (وابسته به حوزه هنري)، ج1، ص 23
موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي و سايت شهيد مرتضي آويني.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .