روز جهانی قدس

روز قدس چرا و چگونه و به دست چه كسى پايه گذارى شد؟

rooze-ghods.jpgدر اولين ماه رمضان، پس از پيروزى انقلاب، امام خمينى رحمه الله ـ كه از ابتداى قيام، عليه رژيم پهلوى و آمريكا از آزادى فلسطين و مردمش دفاع مى كرد ـ آخرين جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كرد تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان، در اين روز، نداى آزادى قدس را عليه مستكبران سر دهند و با تظاهرات و راهپيمايى و هر گونه اقدام ممكن، به جهاد برخيزند. اين اقدام مهم و تاريخى حضرت امام رحمه الله براى زنده نگه داشتن مسئله فلسطين و جلب توجه مسلمين و دولت هاى اسلامى به خطر صهيونيسم بود. همچنين عكس العمل ناشى از بصيرت و غيرت اسلامى، در برابر خيانت هاى سازشكارانه برخى دولت هاى عربى مانند انور سادات بود. امام در 16 مرداد 1358 در پيام مهمى براى اعلام روز قدس، فرمود: «من در طى ساليان دراز، خطر اسرائيل غاصب را گوشزد مسلمين نمودم كه اكنون اين روزها به حملات وحشيانه خود، به برادران و خواهران فلسطينى شدت بخشيده است و به ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطينى، پياپى خانه و كاشانه ايشان را بمباران مى كند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت هاى اسلامى، مى خواهم كه براى كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آنان، به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مى كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را ـ كه از ايام قدر است و مى تواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد ـ به عنوان روز قدس انتخاب و طى مراسمى، همبستگى بين المللى مسلمانان را در حمايت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند پيروزى مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم».[1]
و در پيام ديگرى فرمود: «روز قدس يك روز جهانى است، روزى نيست كه فقط اختصاصى به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملت هايى است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غيرآمريكا بودند ... روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند، در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند ... روز قدس روز اسلام است. روز قدس، روزى است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم و قوانين اسلام در ممالك اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است كه بايد به همه ابرقدرت ها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما ـ به واسطه عمال خبيث شما ـ واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. بايد مسلمين به هوش بيايند، بايد بفهمند قدرتى را كه مسلمين دارند، قدرت هاى مادى، قدرت هاى معنوى مسلمين ـ كه يك ميليارد جمعيت هستند و پشتوانه خدايى دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ايمان پشتوانه آنها است ـ از چه بايد بترسند؟ ... اسلام دين خدا است و بايد در همه اقطار، اسلام پيشروى كند. روز قدس، اعلام يك همچو مطلبى است. اعلام اين مطلب است كه مسلمين به پيش؛ براى پيشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامى است. روزى است كه بايد جمهورى اسلامى در سرتاسر كشورها، بيرقش افراشته شود. روزى است كه بايد به ابرقدرت ها فهماند كه ديگر آنها نمى توانند در ممالك اسلامى، پيشروى كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مى دانم. روزى است كه بايد ما، تمام قواى خودمان را مجهّز كنيم و مسلمين از آن انزوايى كه آنها را كشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند ...»[2].

دستاوردها
اعلام روز جهانى قدس از سوى حضرت امام رحمه الله و گسترش آن به ساير كشورهاى اسلامى، فلسطين را از مسئله داخلى بودن، خارج نموده و آن را به عنوان يكى از مهم ترين مسائل جهان اسلام، تبديل كرده است. اين امر باعث آگاهى، بيدارى و اتحاد جهان اسلام، در مقابل اهداف شوم آمريكا و صهيونيسم بين الملل شد و افكار عمومى جهان اسلام را به كانون اين توطئه ها، سوق داد.
اين موضوع و اهتمام حضرت امام رحمه الله به موضوع فلسطين، در داخل آن كشور نيز داراى تأثيرات بسيار ارزنده اى بود؛ پس از دهه هاى 50 تا 70 ـ كه اسلام از صحنه فلسطين خارج بود ـ مجددا به مركزيت نهضت اسلامى معاصر منتقل شد و با اين پشتوانه جديد، به مقابله با پديده اسرائيل رفت.[3]
از اين به بعد جهاد، شهادت و فداكارى در راه هدف ـ كه نمادهاى شعارهاى انقلاب اسلامى ايران بود ـ به عنوان اصول اساسى جهاد اسلامى فلسطين مطرح شد. شيخ عبدالعزيز عوده مى گويد: «انقلاب خمينى رحمه الله مهم ترين و جديدترين تلاش در بيدارسازى اسلامى، براى اتحاد ملت هاى مسلمان بود... ايران تنها كشورى بود كه واقعا بر روى مسئله فلسطين متمركز شد».[4]
جهاد اسلامى فلسطين اعلام كرد: «مسئله فلسطين، يك مسئله اسلامى است، نه يك مسئله ملى كه تنها مربوط به فلسطينيان باشد و يا يك مسئله عربى كه فقط به اعراب ارتباط داشته باشد. اين مسئله، مسئله جهان اسلام است».[5]
احياى اسلام اصيل و اقبال مردم فلسطين به آن، شكل گيرى گروه هاى مبارز فلسطين با تكيه بر آموزه هاى اصيل اسلامى، گسترش روز افزون انتفاضه و در پى آن ايجاد وحشت و ناامنى براى اشغالگران متجاوز، به چالش كشاندن سياست هاى رژيم صهيونيستى و ... از ديگر نتايج اين موضوع مهم است.


منابع
[1]. صحيفه نور، ج 8، ص 229.
[2]. همان، ج 5، ص 286. 
[3]. شقاقى، فتحى ابراهيم، انتفاضه و طرح اسلامى معاصر، تهران، انتشارات بين‏المللى الهدى، 1371، ص 4.
[4]. جميله، كديور، رويارويى انقلاب اسلامى ايران و آمريكا، انتشارات اطلاعات، 1374، ص 114.
[5]. همان.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
11 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .