دفاع مقدس و ماه هاي حرام؟

به نام الله با سلام و عرض ادب با توجه به اينكه ما چند ماه حرام داريم و جنگيدن در اين ماه ها حرام مي باشد . پس چطور و با چه استدلالي در زمان جنگ با دشمن بعثي مي جنگيديم؟ همچنين، محرم ماه حرامي است و امام حسين (ع) در اين ماه به جنگ با يزيد رفت.اگر جنگيدن در ماه محرم حرام است . پس امام حسين (ع) با چه استدلال و منطقي به جنگ با يزيد رفتند؟

hadas02.jpgاگر قتال در اين ماه ها جنبه دفاعي به خود بگيرد نه حرمت ماه حرام شكسته شده است و نه قتال عنوان حرام به خود مي گيرد و حتي بالاتر اينكه دفاع از خود و لو در اين شرايط واجب مي گردد ، چنانكه در سال حديبيه رسول خدا ص و اصحاب او را از عمل حج باز داشته به سويشان تيراندازى و سنگ‏پرانى كردند، پس براى مؤمنين هم جايز شد با ايشان مقاتله كنند.
دانشجوي محترم ابتدا از اينكه اين مركز را به منظور دريافت پاسخ سوالات خويش انتخاب كرده ايد از شما سپاسگذاريم.
در پاسخ به اين سوال ابتدا لازم است اشاره شود همانطور كه مستحضر هستيد در اسلام چهار ماه كه عبارتند از ماه‏هاي ذي‏قعده، ذي‏حجه، محرم و رجب(ر.ك: تفسير نمونه، آيت‏الله مكارم، ج 7، ص 406) وجود دارند كه در آنها هر گونه قتال و درگيري ممنوع مي باشند كه البته اصل اين قانون مربوط به پيش از اسلام بوده و حتي مشركان مكه نيز تا حدود زيادي ملاحظه آن را مي كردند . با اين حال نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه حرمت ماه هاي حرام و عدم قتال در آن مشروط به اين است كه تعدي و تجاوزي از سوي طرق مقابل صورت نگيرد و گرنه اگر قتال در اين ماه جنبه دفاعي به خود بگيرد نه حرمت ماه حرام شكسته شده است و نه قتال عنوان حرام به خود مي گيرد و حتي بالاتر اينكه دفاع از خود و لو در اين شرايط واجب مي گردد ، چنانكه در سال حديبيه رسول خدا ص و اصحاب او را از عمل حج باز داشته به سويشان تيراندازى و سنگ‏پرانى كردند پس براى مؤمنين هم جايز شد با ايشان مقاتله كنند(سيدمحمد حسين طباطبايي ، ترجمه تفسير الميزان ،ج2 ، ص92 ) چنانكه خداوند متعال در آيه 194 سوره بقره با اشاره به اين واقعه و صدور مجوز جهاد دفاعي در ماه حرام با اين بخش آيه حكم كلي در اين زمينه را صادر مي كند كه « فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُم» يعني هر كسي كه به شما تعدي و تجاوز نمود به همانگونه به شما تعدي كرده است حق مقابله به مثل داريد .
حال با توجه به اين قاعده كلي دو موضوعي كه مطرح شده است را يعني جنگ امام حسين ع با لشكر يزيد و نيز نبرد رزمندگان اسلام در جريان دفاع مقدس مورد بررسي قرار مي دهيم :
1 – جنگ امام حسين ع با لشكر يزيد در ماه حرام :
امام حسين عليه السلام براي جنگ به طرف كوفه حركت نكردند ، بلكه به دعوت كوفيان و براي استقرار حكومت اسلامي واقعي به طرف كوفه حركت كردند اما با عهد شكني كوفيان و حمله مزدوران حكومت اموي مواجه شدند و حتي آنگاه كه چاره اي جز مقابله با آنان را نداشت هيچگاه آغاز كننده جنگ نبود بلكه دشمنان حضرت آغاز كننده جنگ بودند، شاهد بر اين مطلب گفتار عمر سعد است كه روز عاشورا خطاب به لشكرش گفت شاهد باشيد كه اولين تير را من به طرف حسين رها كرده ام.
از سوي ديگر چگونه مي توان امام حسين را متهم به جنگ كرد در حالي كه تمام افرادي كه در خدمت آن حضرت به شهادت رسيدند حدود 72 نفر بودند و بقيه همراهان آن حضرت اهل و عيال و زن و فرزندان ايشان بودند، آيا معقول است كه شخصي را متهم به جنگ كنيم كه به همراه تعداد معدودي همراه كه اغلب آنان را زن و بچه تشكيل ميدهند به جنگ آمده باشد!؟
در هر صورت اين لشكريان يزيد بودند كه حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و از وارد شدن آن حضرت به كوفه‌، و همچنين برگشتن به مدينه جلوگيري نمودند، و در سرزمين كربلا با آن حضرت جنگيدند؛ چنان كه در روايتي ريان بن شبيب مي‌گويد: روز اول ماه محرم بر حضرت رضا عليه‌السلام وارد شدم‌، آن حضرت فرمود: اي پسر شبيب محرم ماهي است كه حتي در جاهليت ظلم و كشتار را در آن حرام مي‌دانستند، اما اين امت نه حرمت اين ماه را نگه داشتند، و نه حرمت پيامبر را، چرا كه در اين ماه ذريه و فرزندان پيامبر را كشتند، زنان آنان را اسير كردند... .
از سوي ديگر خداوند برخي اعمال را از جنگ در ماه حرام بدتر دانسته و درصورت ارتكاب آن اعمال جنگ در ماه حرام را بلااشكال مي داند. با نگاهي به عملكرد يزيد و عمالش در زمان حكومت امويان مي توان به اين نتيجه رسيد كه مقابله با چنين افرادي بر هر شخص مسلماني واجب بوده چه در ماه حلال چه ماههاي حرام. خداوند در قرآن كريم مي فرمايد:
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (بقره ۲۱۷)
(اى پيغمبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال كنند، بگو: گناهى است بزرگ، ولى بازداشتن خلق از راه خدا و كفر به خدا و پايمال كردن حرمت حرم خدا و بيرون كردن اهل حرم از آن نزد خدا بسيار گناه بزرگترى است و فتنه‏گرى، فساد انگيزتر از قتل است. و كافران پيوسته با شما مسلمين كارزار كنند تا آنكه اگر بتوانند شما را از دين خود برگردانند، و هر كس از شما از دين خود برگردد و به حال كفر باشد تا بميرد چنين اشخاص اعمالشان در دنيا و آخرت ضايع و باطل گرديده، و آنان اهل جهنّمند و در آن هميشه (معذّب) خواهند بود.
به هر حال امام حسين عليه السلام نه آغاز گر جنگ بود و نه به آن رغبتي داشت اما هدفش قيام به جهت برپايي امر به معروف و نهي از منكر و اقامه دستورات الهي و بازگرداندن احكام شرع مقدس به اصل آن بود كه تمام اين موراد عين دستورات خداوند در قرآن كريم است.(در اين زمينه ر.ك‌: [1]تفسير نمونه‌، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 2، ص 19 ـ 20، دارالكتب الاسلامية‌. [2] . ر.ك‌: الامالي‌، شيخ صدوق‌، ص 129، انتشارات كتاب خانه اسلاميه / بحارالانوار، علامه مجلسي‌، ج 98، ص 102 و ج 44، ص 285، مؤسسة الوفأ بيروت‌.)
2 - نبرد رزمندگان ايران در جريان هشت سال دفاع مقدس :
در مورد نبرد رزمندگان ايران در جريان هشت سال جنگ تحميلي نيز بايد بگوييم همان طور كه از عنوان اين جنگ نيز نمايان مي باشد اين جنگ ، تحميلي از سوي دولت بعثي عراق عليه ايران بود و طي آن صدام آغازگر جنگ بود چنانكه كليه شواهد حاكي از اين موضوع بوده و حتي شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز سرانجام در سال 1369 مجبور به پذيرش رسمي اين موضوع گرديد ، در نتيجه در اين جنگ ايرانيان صرفا به وظيفه دفاع از خاك و مرز و بوم خود پرداختند ، از سويي همانطور كه اشاره شد حرمت ماه هاي حرام و عدم قتال در آن منوط به اين است كه جنگ و قتال با طرف مقابل حالت دفاعي در مقابل طرف ديگر نداشته باشد و چون در اين جنگ ما در حال دفاع از خود و كشور اسلامي بوديم لذا حرمت جنگ در ماههاي حرام، براي ايران بنا به حكم صريح قرآني برداشته شده بود .
نكته جالب توجهي كه به مناسبت حوادث اين روزهاي منطقه لازم است اشاره نماييم اين است كه در حال حاضر رژيم عربستان سعودي كه خود را خادم الحرمين الشريفين معرفي مي كند با همراهي و پشتيباني معنوي مفتي هاي وهابي به كشور يمن حمله كرده و تاكنون هزاران انسان بي گناه را به خاك و خون كشيده است ، در اين ميان نكته قابل توجه اين ماجرا اين است كه اين تجاوز آشكار رژيم سعودي به خاك اين كشور كه قطعا فاقد ماهيت دفاعي مي باشد تاكنون سه ماه حرام از سر گذرانده و در حال ورود به چهارمين ماه حرام مي باشد كه اين مساله ميزان پايبندي اين رژيم و حاميان مذهبي آن به احكام و شريعت اسلام را مشخص مي سازد چنانكه مقام معظم رهبري در خلال فرمايشات خود به همين موضوع اشاره كرده و فرمودند : «ديگر از اين ظلم بالاتر نيست كه در ماه حرام - ماه رجب ماه حرام است - [مسلمانها را ميكُشيد.] مشركين مكّه هم وقتي ماه رجب ميشد، جنگ را قطع ميكردند. امروز زشت‌تر و بدتر از مكّه‌ي آن روز، كساني هستند كه در ماه رجب - ماه حرام - خانواده‌هاي يمني را به عزا مينشانند؛ »(http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29736 )

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
3 + 10 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .