دستاورد ديگري از جهادگران قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص)/ سپاه ركورد حفر تونل در كشور را شكست

اگر گذرتان به بزرگراه صدر يا نيايش افتاده باشد، شمارش معكوس براي افتتاح تونل صدر : نيايش را مشاهده كرده ايد. هر روز كه مي گذرد، يك روز از روزهاي باقي مانده كم مي شود. ما فقط شماره ها را مي بينيم، اما كم شدن هر روز شماره ها، بيانگر تلاش ها و زحماتي است كه مهندسان و كارگران اين پروژه عظيم در دل زمين متحمل مي شوند. مخصوصاً اگر ...

اگر گذرتان به بزرگراه صدر يا نيايش افتاده باشد، شمارش معكوس براي افتتاح تونل صدر : نيايش را مشاهده كرده ايد. هر روز كه مي گذرد، يك روز از روزهاي باقي مانده كم مي شود. ما فقط شماره ها را مي بينيم، اما كم شدن هر روز شماره ها، بيانگر تلاش ها و زحماتي است كه مهندسان و كارگران اين پروژه عظيم در دل زمين متحمل مي شوند. مخصوصاً اگر متوجه شويم پروژه اي كه قرار بوده 38 ماهه آماده تحويل شود، با عزم خالصانه و جهادي فرزندان اين مرز و بوم در كمتر از 19 ماه به نتيجه رسيده است. همين موضوع بهانه اي شد تا پاي صحبت هاي «مهندس گنجه ي» مدير پروژه صدر- نيايش بنشينيم. آنچه مي خوانيد ماحصل گفت وگوي ما در محل كارگاه اين پروژه است.

¤ به عنوان اولين سوال به طور خلاصه موسسه حرا را معرفي كنيد.

موسسه حرا همان گروه 401 مهندسي سپاه در دوران دفاع مقدس است در سال 1362 تأسيس شد. يعني در شرايطي كه كشور درگير يك جنگ تحميلي بود، تشكيل و كار خود را آغاز كرد. در آن زمان مسئوليت گروه را مهندس مظفري كه هم اكنون عهده دار مسئوليت قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) است، برعهده داشت. اين روند ادامه داشت تا اينكه در سال 71 اين گروه ضميمه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) شد.اين موسسه طي اين مدت كارهاي بزرگي انجام داده كه برخي از آنها عبارتند از: تونل انتقال آب سد كرج به تهران كه قطعه يك آن 16كيلومتر و قطعه دوم 14 كيلومتر است. (اين تونل كه عمليات اجرايي آن به اتمام رسيده سر ريز آب سد اميركبير را به منطقه 22 تهران منتقل مي كند.)، طرح توسعه نيروگاه مسجد سليمان كه حدوداً سال 87 تحويل داده شده است، حفر تونل متروي قم و خط هفت تهران (در دست اجرا)، تونل انتقال آب دشت عباس، تونل انتقال آب «قوچك» در لشكرك، تونل انتقال آب لواسانات، آب راه هاي سد «لوكا» لرستان و تونل هاي انحرافي و راه هاي دسترسي به تاج سد بختياري البته در دوران دفاع مقدس هم هر كجا نياز به حضور گروه 401 بوده، حضوري فعالي داشته است.بنابراين اگر بخواهيم نقطه قوت موسسه را عنوان كنيم، جابه جايي كم نيروي انساني در اين موسسه از زمان تشكيل تاكنون است و اين در حالي است كه در بخش مهندسي، جابه جايي نيرو معمولاً زياد صورت مي گيرد.

¤ موسسه حراء در حال حاضر پروژه تونل صدر- نيايش را در دست اجرا دارد، درباره اين پروژه توضيح دهيد.

پروژه صدر- نيايش تعريف اوليه اش اين بود كه مسير ارتباطي غرب به شرق شهر تهران باشد. يعني ابتدا فقط احداث تونل را پيش بيني كرده بودند، ولي بعد چون مشكل ترافيكي به وجود مي آمد، احداث پل هم ضميمه آن شد و بدين ترتيب پروژه صدر- نيايش شامل تونل و پل شد.بنابراين با احداث پل و تونل صدر- نيايش، مسير نيايش را كه به نوعي بن بست شده بود را به بزرگراه شهيد بابايي وصل مي كند: از ويژگي هاي ديگر پروژه اين است كه در صورت ورود به تونل، به راحتي به پل دسترسي پيدا مي كنيم و بالعكس. همچنين امكان اينكه از تونل وارد سطح شويم و به مدرس و ساير مسيرها هم دسترسي پيدا كنيم، وجود دارد. از طرف ديگر، بزرگراه كردستان را هم به بزرگراه شهيد صدر متصل مي كند. يعني اين پروژه، هم نيايش را به صدر و هم بزرگراه كردستان را به شهيد صدر وصل مي كند. بدين شكل مي توان از آن به عنوان يك مسير ارتباطي بسيار خوب ياد كرد كه بخش عمده اي از بار ترافيكي شمال شهر تهران در محدوده ونك و شهيد صدر را باز مي كند.

¤ اين پروژه از كجا شروع و به كجا ختم مي شود؟

پروژه از انتهاي نيايش شروع شده و به بزرگراه شهيد بابايي منتهي مي شود كه بخش تونل را موسسه حراء انجام مي دهد. البته خود تونل هم به دو بخش تقسيم مي شود كه احداث بخش شرقي آن را موسسه حراء بر عهده دارد و ساخت پل را گروه ويژه شهيد رجايي انجام مي دهد.

¤ فاز مطالعاتي آن چقدر زمان برده است؟

احداث تونل و پل به صورت سه عاملي بوده يعني مدت پنج شش ما ه مطالعات اوليه را يك شركت انجام داده و پس از آن مطالعات ترافيكي را مشاور شهرداري عهده دار بوده است. بدين شكل موسسه حراء فقط مجري طرح است و هر آنچه بر اساس نقشه ترسيم شده، انجام مي دهد.

¤ چرا احداث تونل را به موسسه حراء واگذار كردند؟

اين پروژه ابتدا در سال 86 به يك شركت خصوصي واگذار شده بود، اما به دليل اينكه پس از سه چهار سال، تنها 9 درصد پيشرفت داشت، مسئولان شهرداري را بر آن داشت جهت تسريع در كار، احداث بخش شرقي تونل را از اواخر 89 و اوايل 90 به موسسه حراء واگذار كنند. به همين دليل موسسه از طرف قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) به كمك شهرداري آمد به نحوي كه با شروع به كار اين موسسه طي مدت يك سال كار حفاري تونل به اتمام رسيده و اكنون فقط چهار الي پنج درصد از عمليات لاينينگ باقي مانده است. بدين ترتيب، از كل پروژه اي كه موسسه حراء عهده دار آن بوده، حدود 95 درصد انجام شده است. در واقع آنچه باقي مانده در رابطه با تأسيسات، تهويه و برق تونل است لذا انشاء الله تونل طبق قرار داد در 22 بهمن 91 تحويل داده مي شود.

¤ مدت زمان قرارداد چقدر بوده است؟

مدت زماني را كه ما در قرارداد پيش بيني كرده بوديم 36 ماه بود، ولي به دليل اينكه شهرداري نياز بسيار ضروري به آن داشت، با تمهيداتي كه اتخاذ كرديم، مدت اتمام را به 24 ماه تقليل داريم و بر اساس اين مدت، زمان قرارداد را منعقد ساختيم. ولي مجدد در جلساتي كه با حضور شهردار تهران داشتيم، بنابر درخواست ايشان نهايتاً زمان اتمام را به 19 ماه رسانديم. يعني در مدت 19 ماه، بخش اجرايي را تكميل كنيم و فقط برق و تهويه آن مي ماند كه تا زمان افتتاح كامل بايد كارهاي اين بخش نيز به اتمام برسد. با اين وجود پيش بيني مي كنيم چنانچه روند كار با همين سرعت جلو برود و مشكلي در روند كار به وجود نيايد حتي مي توانيم يكي - دو ماه هم زودتر كل پروژه را تحويل دهيم.

¤ آيا كارهاي تأسيساتي تونل هم برعهده موسسه است؟

بخشي از آن را موسسه تقبل كرده و بخش ديگر در تابعيت موسسه ديگر قرار دارد. يعني بخش برق 20 كيلو وات و روشنايي برعهده اين موسسه است و ديگر موارد را موسسه همكاري كه عهده دار ساخت بخش غربي تونل است، انجام مي دهد. همچنين از آنجايي كه تونل نياز به تزريق هواي تميز دارد، در محدوده پارك ملت ايستگاهي براي همين منظور پيش بيني شده كه كارهاي زيربنايي آن را هم موسسه را به زودي آغاز خواهد كرد.

¤ در حفر اين تونل تا چه حد از دستگاه هاي مكانيزه و به روز استفاده كرديد؟

موسسه حراء در ارتباط با حفر تونل جزو پيشروترين موسسات كشور است. به همين دليل علاقه مندان مي توانند از فعاليت هاي اين موسسه به عنوان «منبع» استفاده كنند. البته توفيقاتي كه به دست آمده حاصل چندين سال تلاش است زيرا اين موسسه پس از اينكه تجربيات لازم را كسب كرد از حفاري سنتي به حفاري نيمه مكانيزه گام برداشت و از دستگاه هاي «جامبو دريل» استفاده كرد. در همان مقطع هم ما جزو معدود شركت ها و موسساتي بوديم كه بر استفاده از اين دستگاه ها تسلط داشتيم. باز در همين مقطع جزو اولين هايي بوديم كه دستگاه هاي حفاري «رودهدر» را وارد كرديم. اين دستگاه نيمه مكانيزه براي زمين هايي كه كانون سختي شان زياد نيست، كاربرد دارد. پس از اين دوران، با ورود دستگاه هاي حفاري مدرن TBM، وارد عرصه حفاري مكانيزه شديم.

استفاده از اين دستگاه موجب شد تا بتوانيم130 الي 140 كيلومتر تونل را به صورت مكانيزه حفر كنيم. البته از اين دستگاه ها مدت زيادي نيست كه در دنيا استفاده مي شود. در اينجا نكته اي را كه مي توانم اضافه كنم اين است كه در دوران دفاع مقدس دستگاه حفاري مكانيزه اي طراحي و ساخته شد، اما به دلايلي به نتيجه نهايي نرسيد.

¤ درباره مختصات فني تونل هم توضيح مي دهيد؟

عرض و باند تونل 3متر و 70سانتي متر، شيب هاي ورودي و خروجي زير چهار درصد و رمپ هاي ورودي زير شش درصد است، لذا با توجه به اين موضوع، تونل صدر : نيايش جزو بهترين پروژه هاي ايران در بخش طراحي است. زيرا ضخامت «لاينينگ» اين تونل بسيار مهندسي شده صورت گرفته و در روش اجرا و تهويه نيز خوب عمل كرده ايم. از سوي ديگر، در زمان حفاري، بين بتن ريزي و حفاري عايقي نصب شده تا از ورود آب به محدوده تونل جلوگيري كند و پس از انتقال به كف تونل به وسيله لوله هايي كه در نظر گرفته شده به بيرون هدايت شوند.

¤ درخصوص پيش بيني راه هاي اضطراري چه نكاتي رعايت شده است؟

ما دراين پروژه نكات لازم جهت پيش بيني راه هاي خروج اضطراري در زمان حوادث كه منجر به بسته شدن راه هاي ورودي - خروجي مي شود را انجام داده ايم به عبارت ديگر اگر با وقوع حادثه اي نياز به خروج اضطراري مردم از تونل باشد، هشت خروجي اضطراري، راه هايي است كه مردم مي توانند به وسيله آنها به سطح بروند. از اين تعداد خروجي، سه خروجي ويژه عبور خودرويي است و پنج خروجي ديگر جهت خروج نفرات خواهد بود.

¤ آيا اين پروژه را مي توان به نوعي يك دستاورد در حوزه حفر و ساخت تونل عنوان كرد؟

بله به نظرم اين پروژه يك دستاورد بزرگ است. زيرا هم اكنون مجموعه مهندسان كشورمان به اين نتيجه رسيدند يا ديدند كه پروژه اي به نام تونل صدر- نيايش توانسته، طي مدت 19 ماه يك تونل بزرگ را با كيفيت بالا و با كمترين ايجاد مزاحمت براي شهروندان به اتمام برساند. بنابراين كاري كه در اين پروژه انجام داديم، مي تواند مبنايي براي ساير كارهاي اينچنين باشد. بدين معني كه اگر قرار شد تونل مشابه اين را در آينده احداث كنند، همه به زمان شروع و اتمام اين پروژه نگاه مي كنند و آن را مبناي محاسباتي خود قرار مي دهند.

http://www.basirat.ir/news.aspx?newsid=250878

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
11 + 9 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .