درسهاي سياسي امام حسين عليه السلام؟

لطفا درسهاي سياسي امام حسين عليه السلام را در زمان حاضر بررسي كنيد؟

دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس مجدد شما با اين مركز ، همانطور كه در دو نامه اي كه پيش از اين توسط همكاران اين مركز خدمت شما فرستاده شده بود متذكر شده بوديم قيام امام حسين ع حاوي علل ، اهداف و درس هاي سياسي فراواني مي باشد ، در اين ميان اين قيام نه تنها براي دوره هاي گذشته بلكه براي تمامي عصر ها درس هاي فراواني دارد كه در هر مقطع و زماني بايد اين درس ها را فراگرفت و از آنها بهره برد . از طرفي در مقطع كنوني كه هم كل جهان ، هم جهان اسلام و هم كشور ما يكي از پر تحول ترين مقاطع عمر خود را سپري مي كند داستان كربلا و قيام امام حسين ع و تحولات مرتبط با آن درس هاي فراواني براي اين مقطع دارد كه برخي از مهم ترين آنها عبارتند از : 1 – بصيرت و زمان شناسي : به نظر مي رسد اگر دوران كنوني را دوران فتنه هاي پي در پي و پيچيده بدانيم سخن به گزافه نگفته باشيم ، از طرفي در دوران فتنه ها نقش بصيرت و نيز زمان شناسي بيش از هر زمان ديگر برجسته شده و اهميت پيدا مي كند . يكي از درس هايي كه تحولات مرتبط با تاريخ كربلا براي دوران فتنه ها دارد عبارت است از زمان شناسي و بصيرت ، چرا كه در آن مقطع نيز امام حسين ع گرفتار بي بصيرتي مردم كوفه شد و در نتيجه حادثه كربلا آنگونه كه در تاريخ نقل شده است رخ داد . از طرفي بسياري از مردم با كمال تاسف ، از جنبه زمان شناسي دچار مشكل شدند به گونه اي كه در زمانه اي كه بايد به ياري حسين بن علي ع مي شنافتند در اين امر اهمال نمودند ، اما پس از رخدادهاي كربلا ، برخي از آنها از كاهلي و سستي خود در ياري امام حسين ع پشيمان شده و در نتيجه توبه كردند كه از اين گروه به عنوان «توابين» ياد شده است ؛ گروهي كه مدت زمان اندكي پس از حادثه كربلا راه توبه در پيش گرفته و بر عليه دستگاه جور اموي قيام كردند و جملگي نيز به شهادت رسيدند ، اما چه فايده كه ديگر كار از كار گذشته بود و اقدام آنان حتي اگر به پيروزي مي رسيد باز حسين بن علي ع را زنده نمي كرد چنانكه ثمره اين قيام نيز جز كشته شدن خود آنان حاصل ديگري نداشت و حال آنكه اگر همين گروه كه حدود چهار هزار نفر را شامل مي شدند در جريان كربلا سكوت اختيار نكرده و به ياري حسين بن علي ع مي شتافتند شايد اوضاع به گونه ديگري رقم مي خورد . مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي نيز بارها به اين مساله اشاره كرده و آن را يكي از نقاط عبرت آموز داستان كربلا عنوان كرده اند . به عنوان مثال ايشان در اين زمينه مي فرمايند : «لحظه را بايد شناخت، نياز را بايد دانست. فرض بفرمائيد كساني در كوفه دلهاشان پر از ايمان به امام حسين بود، به اهل‌بيت محبت هم داشتند، اما چند ماه ديرتر وارد ميدان شدند؛ همه‌شان هم به شهادت رسيدند، پيش خدا هم مأجورند؛ اما كاري كه بايد بكنند، آن كاري نبود كه آنها كردند؛ لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن كار را انجام ندادند. اگر كاري كه توابين در مدتي بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به كوفه انجام ميدادند، اوضاع عوض ميشد؛ ممكن بود حوادث، جور ديگري حركت بكند. شناسائي لحظه‌ها و انجام كار در لحظه‌ي نياز، خيلي چيز مهمي است.»( بيانات در ديدار اعضاي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ، 29/10/1388 ، http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8629 ) 2 – ظلم ستيزي و ذلت ناپذيري : يكي از مهم ترين درس هاي حادثه كربلا ظلم ستيزي و ذلت ناپذيري حسين بن علي ع مي باشد كه از خلال فرمايشات آن حضرت كاملا هويدا مي باشد به عنوان مثال ايشان در يكي از سخنراني هايي كه براي اتمام حجت در روز عاشورا ايراد فرموده است در اين زمينه چنين فرمود : «ِأَلَا وَ إِنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السَّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة ُ يَأْبَى اللَّهُ ذَلِكَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِيَّةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِيَّةٌ مِنْ أَنْ نُؤْثِرَ طَاعَةَ اللِّئَامِ عَلَى مَصَارِعِ الْكِرَام‏»(لهوف ، سيدبن طاووس ، ص97) معناي اين سخن اين است كه «شگفتا كه ناپاك فرزند ناپاك مرا بين يكى از دو چيز مجبور كرده است، بين مرگ و ذلّت (تسليم) و هيهات كه ما ذلّت و خوارى را بپذيريم، دامن‏هاى پاك، و اصالت و شرافت خاندان، همّت والا و عزّت نفس ما هرگز به ما اجازه نمى‏دهند كه اطاعت فرومايگان را بر مرگ شرافتمندانه ترجيح دهيم.» از اين روي در شرايط كنوني كه استكبار جهاني و به طور كلي نظام سلطه در صددند تا ملت هاي آزاد و آزاديخواه را به زير سلطه و ذلت خويش بكشانند درسي كه امام حسين ع به ما مي آموزد نفي هر گونه سلطه و ذلت پذيري است و لو اينكه اين مساله منجر به مرگ گردد . از اين روي در منطق حسيني مرگ شرافتمندانه بر زندگي ذليلانه ترجيح پيدا مي كند و اين درسي است كه امام حسين ع نه تنها براي شيعيان و حتي مسلمانان بلكه براي تمامي آزاديخواهان جهان داردو به همين دليل است كه حتي شخصيتي همچون گاندي آتش پرست نيز راه رهايي هندوستان از تحت سلطه و سيطره استعمار انگلستان را در پيروي از اين آموزه حسين بن علي ع دانسته و مي گويد : «من زندگى امام حسين عليه السلام، آن شهيد بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ و توجه كافى به صفحات كربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد يك كشور پيروز گردد، بايستى از سرمشق امام حسين پيروى كند.»(امام حسين در نگاه سياستمداران و نويسندگان بزرگ خارجي ، گزارش سايت باشگاه خبرنگاران جوان) 3 – لزوم برقراري حكومت ديني : يكي از مهم ترين اهداف قيام حسيني عبارت بود از اقامه امر به معروف و نهي از منكر كه اين هدف از عبارتي كه در هنگام خروج ايشان از مدينه بيان شده است كاملا مشهود است (رك : مناقب آل ابي طالب ، ابن شهر آشوب ، نشر علامه ، قم ، 1379 ق. ، ج4 ، ص 89) كه اين واجب مهم نيز در صورتي كه بخواهد به صورت كامل اقامه شود جز از طريق تشكيل حكومت ديني امكان پذير نيست و اين چيزي است كه از كل تحولات تاريخ قيام حسيني و فرمايشات آن حضرت مي توان دريافت چنانكه در پاسخ وليد كه خواستار بيعت با يزيد مي شود چنين مي فرمايد : « « أَيُّهَا الْأَمِيرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ وَ بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ يَزِيدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ بِمِثْلِهِ وَ لَكِنْ نُصْبِحُ وَ تُصْبِحُونَ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُونَ أَيُّنَا أَحَقُّ بِالْخِلَافَةِ وَ الْبَيْعَة ــــــ اى امير! ما اهل بيت نبوّت و معدن رسالت، و خانه‏ ما جايگاه رفت و آمد فرشتگان است، خدا به ما افتتاح و اختتام فرمود، و يزيد مردى فاسق و شارب الخمر، و قاتل و خونريز جانهاى محرّمه است ، و شخصى چون من با چون اويى بيعت نكند، و ليكن بامداد فردا پشت و روى كار را مى‏نگريم تا معلوم گردد كه كدام يك از ما شايسته ي خلافت و بيعت است.» » (اللهوف على قتلى الطفوف ،ص 22) از طرفي ديگر همان ضرورت هايي كه در آن مقطع امام حسين ع را واداشت كه اقدام به برپايي حكومت ديني نمايد در عصر غيبت نيز همچنان ادامه داشته و در نتيجه در هر مقطعي كه امكان تشكيل حكومت ديني وجود داشته باشد لازم است براي تصدي اين امر مهم و واجب قيام صورت گيرد چنانكه امام خميني ره نيز با بهره گيري از اين درس مهم اقدام به تشكيل حكومت ديني نمود . 4 – تقويت روحيه شهادت طلبي در راه خدا كه درس بزرگي است كه قيام امام حسين ع و روحيه شهادت طلبانه خود و ياران باوفايش آن را به ما آموخته است و امروزه نيز بايد مورد تقويت قرار گيرد چنانكه همين روحيه در دوران انقلاب اسلامي و نيز جنگ تحميلي باعث شد تا ملت ايران با دستان خالي در برابر قدرتهاي جهاني ايستادگي كرده و به پيروزي برسند و در فلسطين و لبنان نيز باعث بزرگترين پيروزي ها بر عليه صهيونيست ها گرديد ، چنانكه امام خميني ره نيز بارها به اين موضوع اشاره كرده و مي فرمود : «ما براى كشته شدن حاضريم و با خداى خويش عهد نموده‏ايم كه دنباله روىِ امام خود سيدالشهدا باشيم‏»(صحيفه امام ، ج13 ، ص 213) علاوه بر اين موارد ، قطعا قيام حسيني درس هاي فراوان ديگري براي امروز بشريت و به ويژه شيعيان دارد كه به برخي از آنها در خلال پاسخ هاي سابق اشاره شده است و در اين مختصر نيز به همين ميزان اكتفا مي شود كه اميدواريم مورد استفاده قرار گيرد .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .