حمايت شهيد چمران از مردم لبنان؟

سلام. علت حمايت شهيد چمران از مردم لبنان و فلسطين در قبل و بعد از پيروزي انقلاب چه بود؟

دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس مجدد شما با اين مركز، شهيد چمران يكي از پرشور و شكوه ترين مجاهدان راه اسلام بود كه در منظومه افكارش آرمان رهايي مستضعفين عالم از چنگال مستكبرين همواره به عنوان يك آرمان اصيل و ريشه دار جايگاه ويژه اي داشت و در اين مسير براي وي مليت و قوميت هيچ ارزش ذاتي نداشت همانگونه كه آموزه هاي قرآني بر اين مساله تاكيد دارند. در اين ميان فلسطين و لبنان جايگاه خاصي براي شهيد چمران داشت و آرمان رهايي قدس عزيز از چنگال صهيونيست ها و همچنين پيروزي لبنان و به ويژه شيعيان اين كشور كه آن روزها در معرض حملات مستمر رژيم صهيونيستي و نيز مزدوران داخلي اين رژيم قرار داشت بخش مهمي از دغدغه هاي وي را تشكيل مي داد كه اين مساله ريشه در اموري داشت از جمله: 1 – انگيزه ايماني بسيار قوي برخاسته از اعتقادات ديني شهيد چمران از قبيل دفاع از مظلوم كه در دين مبين اسلام بر آن تاكيد شده است چنانكه حضرت علي ع در وصيتي كه به امام حسن و امام حسين ع نموده اند به ايشان توصيه مي كنند : «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا» (نهج البلاغه ، نامه 47) يعني دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد و اين موضوع به اندازه اي در اسلام اهميت دارد كه امام علي زماني كه متوجه مي شوند كه دشمن به سرحدات مسلمين تعرض كرده و زينت پاي زن يهودي كه در ذمه مسلمانان بوده است را ربوده است داد بر مي آورند كه « فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيرا» (نهج البلاغه ، خطبه 27) يعني اگر مسلماني از غم اين مصيبت بميرد جاي ملامت نيست بلكه شايسته است . علاوه بر دفاع از مظلوم ، بايد اهتمام به امور مسلمين را هم بايد به عنوان يكي ديگر از انگيزه هاي ديني شهيد چمران در توجه به مساله فلسطين مطرح نماييم . چرا كه بر اساس روايات وارده از سوي معصومين « مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم‏» ( الكافي ، ج‏2، ص: 164) يعني كسي كه اهتمام به امور مسلمين نداشته باشد مسلمان نيست و كسي كه صداي فريادخواهي مسلماني را بشنود و نداي او را پاسخ ندهد مسلمان نيست . 2 – ارتباطات شهيد چمران با مبارزان فلسطيني، لبناني و به ويژه دوستي نزديك وي با امام موسي صدر كه اين مساله پاي چمران را مستقيما وارد عرصه ميداني لبنان كرد و باعث شد تا نخستين سنگ بناي مقاومت اسلامي در لبنان با محوريت تشيع گذارده شود. با توجه به اين انگيزه ها شهيد چمران حتي قبل از اينكه به لبنان برود و حتي در ايام دانشجويي خويش مساله فلسطين را به عنوان دغدغه اصلي خويش در نظر داشت تا جايي كه از نوشته‌هاي ياران نزديك اش (مانند عادل عون) چنين بر مي‌آيد كه وي پيش از پيوستن به امام صدر در لبنان، به صورت فعال به قضيه‌ي فلسطين مي پرداخته و مسؤوليت كميته‌اي براي حمايت از نبرد رهايي‌بخش مردم فلسطين را در امريكا بر عهده داشته است. سپس،‌ مدتي در مصر ضمن فرا گرفتن آموزش‌هاي نظامي، با نام ابوجمال فعاليت نيروهاي ملي-مذهبي ايران را با سازمان‌هاي فلسطيني از جمله الفتح هماهنگ مي‌كرده است. از اين مقطع از زندگي دكتر چمران،‌ اطلاعات زيادي وجود ندارد. در ضمن خاطرات ياران نزديك وي، اشاره‌اي به عمليات تجسس و شناسايي در پادگان‌هاي اسرائيلي در پوشش خبرنگار شده است. هجرت دكتر چمران به لبنان و همراهي با امام صدر، وي را در موقعيت جديدي قرار داد. نقش وي در پردازش ايده‌ي تأسيس امل نيز چندان روشن نيست؛ در كتاب لبنان، چمران امام موسي صدر را «مؤسس و رهبر» و خود را «سازمان‌ده» تشكيلات حركه المحرومين و امل معرفي مي‌كند. نقش وي در امل، بيش از فرمانده‌ي نظامي و در حد بازوي اجرايي امام موسي صدر و گرداننده‌ي تشكيلات بود. وي در كنار آموزش‌هاي نظامي، نشست‌هاي سياسي و عقيدتي امل را در حضور امام صدر اداره مي‌كرد،‌ كه خود نشان از ارتباط مبتني بر شناخت و احترام متقابل ميان هر دو بزرگوار بود. استراتژي مقاومت ملي-اسلامي امل و مقابله با برنامه‌ي توطين فلسطينيان در جنوب و خودداري از حمله به اسرائيل از خاك لبنان براي جلوگيري از اشغال آن به بهانه‌ي مقابله به مثل، در جنوب لبنان عاري از ارتش و سلاح، بر بسياري از گروه‌هاي فلسطيني گران آمده بود. نتيجه‌ي راهبرد مقاومت ملي و مردمي امل، نزاع‌هاي گاه گاه سازمان‌هاي نشان‌دار فلسطيني و آماج قرار دادن امام موسي صدر و دكتر مصطفي چمران در انواع تهمت‌ها و تلاش براي حذف فيزيكي و هتك شخصيت‌شان از سوي اين گروه‌ها بود. يكي از اضلاع قضيه‌ي ربوده شدن امام صدر، در سطوح خرد، به احتمال زياد نقش گروه‌هاي فلسطيني مزدور قذافي (و نيروهاي ايراني همراه و همگام آن‌ها) در فراهم كردن زمينه‌هاي تحليلي و اجرايي ربوده شدن امام صدر،‌ براي زمينه‌سازي سناريوي به آتش كشيدن لبنان و اجراي خواست قذافي بود. در اين ميان،‌ سال ها طول كشيد تا درستي راه و راهبرد امام صدر و شهيد چمران در طراحي مقاومت ملي و مردمي به اثبات برسد. در همان سال‌ها نيز حمايت سياسي و معنوي و مادي امام صدر و شهيد چمران از جنبش رهايي فلسطين (و گاه مشخصاً سازمان آزادي‌بخش فلسطين و الفتح) ادامه داشت. گزارش‌هايي از انتقال مبالغي از ايران به عنوان وجوهات شرعي عام براي كمك به جنبش فلسينيان وجود دارد؛ مشخصاً گزارش انتقال مبلغ معتنابهي از وجوه شرعي (زكات فطره) توسط ايت الله شهيد دكتر محمد مفتح از طريق امام موسي صدر به الفتح وجود دارد. اما متأسفانه اسناد اين همكاري‌ها و حمايت‌ها كمتر منتشر شده است و جز در حافظه‌ي گروهي از ياران اين دو بزرگوار ثبت نشده است.(سايت امام صدر نيوز، http://imamsadr-news.com/article/2718 )

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
3 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .