حكومت طاغوت؟

آيا امكان دارد كه حاكمي طاغوت باشد ولي حكومتش طاغوت نباشد؟

دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس مجدد شما با اين مركز ، پيش از پرداختن به پاسخ سوال شما لازم است متذكر شويم در انديشه سياسي اسلام ،نظام هاي سياسي به دو دسته نظام عدل و نظام جور و طاغوت تقسيم مي شوند . نظام عدل نظامي است كه بر اساس مباني ديني تأسيس شده باشد و مشروعيت آن برآمده از اذن و اجازه خداوند متعال به عنوان مالك علي الاطلاق باشد زيرا بر اساس بينش ديني و اعتقاد توحيدي خداوند رب و صاحب اختيار هستي و انسان هاست . چنين اعتقادي ايجاب مي كند كه تصرف در امور مخلوقات خدا با اذن او صورت گيرد و از آنجا كه تشكيل حكومت و تنظيم قوانين و ايجاد نظم ، مستلزم تصرف در امور انسان ها و محدود ساختن آزادي افراد است ، اين امر تنها از سوي كسي رواست كه داراي اين حق و اختيار باشد يا از ناحيه او مأذون باشد وقتي خداوند كه منشأ حقوق است بر اساس ادله عقلي و نقلي حق حكومت و ولايت بر مردم را در زمان حضور به پيامبر ، امام معصوم عليهم السلام ودر زمان غيبت به جانشينان امام معصوم واگذار نموده است ، آنها داراي اين حق هستند چون از ناحيه كسي نصب شده اند كه همه هستي و حقوق از اوست . ( مصباح يزدي ، محمد تقي ، نظريه سياسي اسلام ، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره ، 1378، ج 2، ص40) براين اساس ، مصداق حكومت عدل در انديشه سياسي اسلام ، حكومتي است كه بر اساس نظام امامت و ولايت شكل گرفته باشد و در رأس آن يا معصوم عليه السلام قرار گرفته باشد يا كسي كه از طرف معصوم عليه السلام منصوب شده باشد . در مقابل نظامي كه بر اساس نظام امامت و ولايت تشكيل نشده باشد ، چنين نظامي ، نظام جور و يا به اصطلاح قرآني «طاغوتي» و حاكم آن حاكم جور و يا «طاغوت» محسوب خواهد شد گرچه ظلمي هم انجام ندهد زيرا جايگاه حاكميت را غصب كرده است و در غير جايگاه خود قرار گرفته است و حكومت او داراي مشروعيت الهي نيست گرچه داراي مقبوليت مردمي باشد . از اين رو مصداق حكومت جور و طاغوت تنها حكومت هايي نيست كه به مردم ظلم مي كنند ، بلكه هر حكومتي است كه بر خلاف مباني دين در عرصه سياسي تشكيل شده باشد . بنابر اين در انديشه سياسي اسلام هر نظام سياسي كه بر غير ساختار امامت و ولايت باشد مصداق حكومت طاغوتي خواهد بود كه حاكم آن طاغوت ناميده خواهد شد و حكومت عدل وسلطان عدل تنها معصوم عليه السلام و كساني هستند كه از جانب ايشان منصوب و مأذون هستند كه ولي فقيه مي باشد . (براي آشنايي بيشتر به كتاب تحول مفهوم حاكم جائر در فقه سياسي شيعه ، محمدرضا احمدي طالشيان ، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامي مراجعه شود .)
بر اين اساس فرض اينكه حاكمي طاغوت باشد ولي حكومتش طاغوتي نباشد درست نيست چرا كه اساسا حكومت طاغوتي و حاكم طاغوت دو روي يك سكه اند به گونه اي كه حاكم طاغوت يعني كسي كه داراي حكومت طاغوتي است و حاكم حكومت طاغوتي يعني طاغوت .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 7 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .