حكومت اسلامى و تعالى انسان؟

آيا تشكيل حكومت اسلامى تاثيرى در رشد و تعالى انسان ها دارد؟

اساسا يكي از اهداف و آرمان هاي حكومت ديني يا به همان تعبير شما حكومت اسلامي ، ارائه و ايفاي نقش در رشد و تعالي انسان ها مي باشد. در همين راستا و براي بررسي بنيادي تر موضوع ، در نيم نگاهي به بررسي و مقايسه حكومت هاي ديني و حكومت هاي غير ديني و لائيك مي پردازيم:
حكومت دينى در ضمن پاره‏اى شباهت‏ها، از چند جهت با نظام‏هاى غيردينى و لائيك(laic) تفاوت دارد. پاره‏اى از اين تفاوت‏ها عبارت‏است از:
1. تفاوت در اهداف:
رژيم‏هاى نامبتنى بر دين- اعم از مردم‏سالار(Democratic) ، فردسالار(Monarchy) و اليگارشى(Oligarchy) - به يك معنا دولت‏هاى حداقلى(Minimal) هستند. به عبارت ديگر، اساسى‏ترين هدف آنها، تأمين نيازمندى‏هاى دنيوى جامعه و شهروندان است و هدفى فراتر از آن در نظر ندارد؛ ليكن نظام دينى دو هدف را پيگيرى مى‏كند، يكى تأمين نيازمندى‏هاى اين جهانى و ديگر تأمين خير و سعادت اخروى و جاودانى.
اهداف حكومت دينى: مهم‏ترين فلسفه و اهداف تشكيل حكومت اسلامى عبارت است از:
الف. استقرار توحيد و خداپرستى در زمين و رهانيدن مردم از بندگى و فرمانبردارى غير خدا: وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ .... نحل( 16)، آيه 36.
ب. رشد و تعالى علمى، فرهنگى و تربيتى انسان‏ها و رهايى آنان از نادانى و جهل. هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ‏. جمعه( 62)، آيه 2.
ج. آزادسازى و رهايى توده‏هاى مردم و انسان‏هاى مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران و از زنجيرهاى اسارت و بردگى: ... وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْاعراف( 7)، آيه 157.
د. برپايى جامعه نمونه و مدينه فاضله آرمانى از راه اقامه قسط و عدل اسلامى: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ .... حديد( 57)، آيه 25.
ه. اجراى كامل قوانين آسمانى اسلام با تمام ابعاد آن (اعم از قوانين اقتصادى، حقوقى، اجتماعى، سياسى، نظامى و ...).
2. تفاوت در كارويژه‏هاى دولت: وظايف و كارويژه‏هاى(Functions) نظام‏هاى غيردينى نيز متناسب با هدف آنها حداقلى است؛ يعنى، اساسى‏ترين وظيفه آنها، تأمين بهداشت، آموزش و امنيت است. با شكست دولت حداقلى مسأله «دولت رفاه» نيز مطرح شد و تأمين رفاه و توسعه(Development) مادى نيز در شمار وظايف دولت شناخته شده است.
همچنين در رژيم‏هاى «مساوات‏طلب»(Equalitarian) ، مسأله برقرارى عدالت اجتماعى از كارهاى ويژه دولت شناخته مى‏شود. در هر صورت هيچ يك‏از اين حكومت‏ها، تلاش در راستاى ايجاد زمينه رشد و كمال و فضايل عالى انسانى و ايجاد بسترى مناسب در جهت تعالى انسان و سعادت جاودان را در دستور كار خود قرار نمى‏دهد.
در مقابل «حكومت دينى» وظايف بيشترى بر عهده دارد؛ يعنى، علاوه بر لزوم ارائه خدمات بالا، بايد به برنامه‏ريزى صحيح و تلاش در جهت تربيت دينى و معنوى جامعه، رشد و بالندگى فضايل و كمالات عالى انسانى و گسترش تقوا، همت گمارد. جامعه را به سوى تأمين سعادت پايا و فناناپذير رهبرى كند و با عوامل سقوط و نابودى شخصيت حقيقى و «من» عالى آدمى و موانع رشد و كمال «انسانيت» مبارزه كند.
قرآن مجيد در ترسيم سيماى معنوى حكومت صالحان مى‏فرمايد: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ حج( 22)، آيه 41.
«كسانى كه چون آنان را در زمين قدرت و توانايى دهيم، نماز به پا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و به كارهاى پسنديده وامى‏دارند و از كردارهاى ناپسند باز مى‏دارند، و فرجام همه كارها از آن خدا است».
در مقايسه ي حكومت ديني با حكومت هاي سكولار يا لائيك تفاوت هاي ديگري به ويژه در عرصه هايي مانند . روش‏ها، مبدأ قانون‏گذارى و زمامداران و كارگزاران نيز مي توان تصوير نمود كه براي رعايت اختصار و عدو ارتباط مستقيم با موضوع پرسش از بيان آنها خودداري مي نماييم.
بنابراين از مطالب پيشگفته روشن مي گردد كه يكي از كارويژه هاي عمده ي حكومت ديني به صورت اعم و حكومت اسلامي به صورت خاص، اهتمام به رشد و تعالي معنوي انسان ها و برنامه ريزي و تلاش براي ارتقاي آن مي باشد.
اما اينكه حكومت اسلامي چگونه و از چه طريقي در رشد و تعالي آحاد جامعه تاثيرگذاري مي كند، پاسخ روشن است. حكومت اسلامي با اصلاح بنياد هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي و اقتصادي جامعه و تطبيق آنها با آموزه هاي ديني ، ساز و كار هاي حاكم بر جامعه را ديني نموده و از اين طريق بستري كاملا آماده و مهيا براي افرادي از جامعه فراهم مي شود كه قصد تعالي و ترقي معنوي دارند.
بديهي است در جامعه اي كه با آموزه هاي ديني انطباق پيدا كرده و به معناي واقعي كلمه اسلامي شده است، آماده ترين محيط و بهترين بستر براي رشد و تعالي انسان ها فراهم مي باشد.
البته لازم است توجه داشته باشيد كه تشكيل حكومت اسلامي اولين مرحله براي ايجاد و تشكيل جامعه ي اسلامي است كه اين مساله مي بايست در مجال ديگري مورد بررسي و كاوش قرار گيرد.
مجددا از مكاتبه ي شما با اين مركز قدرداني مي نماييم.
منتظر سوالات بعدي شما هستيم.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 4 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .