حضور امام خميني (ره) در جبهه؟

با سلام. يك شبهه اي كه برخي مطرح مي كنند اين است كه چرا امام خميني (ره) در زمان جنگ خود به جبهه نرفتند در حالي كه در سيره رسول خدا (ص) بوده است كه ايشان خود در جنگ ها شركت مي كردند و در خط مقدم هم بودند؟

با سلام و احترام خدمت شما، پيرامون عدم حضور امام خميني(ره) در جبهه و مقايسه آن با عملكرد پيامبر(ص) در اين زمينه گفتني است: نقش فرمان‌دهي در جنگ به تبع دوران‌هاي مختلف، متفاوت مي باشد؛ در دوران پيامبر(ص) و ائمه(ع) به دليل شرايط خاص آن دوران كه حتي اختصاص به پيامبر هم نداشته است، جنگ‌ها به گونه‌اي بوده كه فرمانده سپاه لازم است به صورت مستقيم در صحنه حاضر باشد اما آيا اين به اين معني است كه خود هم در مصاف مستقيم با دشمن قرار مي‌گرفته؟ غير از جنگ احد و شرايط ويژه‌اي كه در آن به وجود آمد، در تاريخ نداريم كه پيامبر(ص) به عنوان فرمانده سپاه اسلام اقدام به جنگ تن به تن با دشمن كرده باشند. حضرت به عنوان فرمانده سپاه به طراحي تاكتيك‌هاي نظامي مي‌پرداختند كه اين امر در ساير مناطق جهان در آن روزگار هم بوده است. اگر چه منش پيامبر به دليل مردمي بودن و الهي بودن مكتب، از بسياري از تكبرها و حريم‌هاي مادي و قدرتي به دور بوده است ولي اين روش به عنوان يك سبك و شيوه مهم نظامي در آن دوران مطرح است. اما امروزه به دليل وسعت يافتن ابزارآلات ارتباطي فرماندهي نظامي و از سوي ديگر پيچيده شدن مسئله حكومت داري و لزوم هدايت كل كشور و توجه به ابعاد مختلف آن حتي در شرايط جنگي، ديگر مستلزم حضور مستقيم حاكم در ميدان نبرد نيست. اين امر در رده‌هاي مختلف قابل مشاهده است. فرمانده لشكر فرمانده تيپ و ... با توجه به رده‌هاي خود ساختارهاي ويژه‌اي را در يك عمليات نظامي دارا هستند. به ندرت مشاهده مي‌شود كه يك فرمانده لشكر در طي يك عمليات در خط مقدم مبارزه قرار گيرد چرا كه وظيفه او هدايت كل عمليات است كه لازم است از بيرون اين هدايت صورت گيرد و چه بسا حضور مستقيم و مخاطرات آن يا غفلت از ساير مسائل، موجب شكست يك عمليات گردد. در مورد امام خميني(ره) هم وضع به اين گونه است. بنابراين عدم حضور امام در خط مقدم جبهه‌ها به معني عدم متابعت از روش معصومين يا بيم از كشته‌شدن نيست. در دوران قبل از انقلاب اقدامات امام تا حدي بوده كه اطرافيان ايشان خطر ترور را براي ايشان كاملاً مسلم مي‌ديدند، ولي امام به شهادت اطرافيان ذره‌اي ترس جان نداشته و مطابق وظيفه و تكليف الهي‌شان عمل مي‌كردند. به طور كل، تبعيت از معصوم به معني عمل كردن كامل مطابق روش ايشان نيست بلكه آن‌چه مهم است الگوگيري از سيره و منش معصومين است. آيا به ذهن متبادر مي‌شود كه چون پيامبر با شتر مسافرت مي‌كردند اگر ما هم بخواهيم تبعيت كنيم بايد از شتر براي مسافرت استفاده كنيم؟ هرگز. معناي فرا زماني بودن احكام اسلامي به اين معني است كه بايد مطابق مقتضيات روز از مكتب وانديشه اسلامي پيروي كرد. غير از اين‌كه در اين مسئله مورد نظر شما نكته ديگري نيز وجود دارد و آن اين‌كه در زمان جنگ و بحران‌هاي موجود در نظام، اگر سلامت حضرت امام با مشكلي مواجه مي‌شد، اين امكان وجود داشت كه اصل نظام جمهوري اسلامي از بين برود. چه اينكه بسياري از دشمنان انقلاب براي اين مسئله روزشماري مي‌كرند. بنابراين لازم بود كه علي‌رغم ميل باطني حضرت امام تمهيدات ويژه‌اي براي محافظت از جان ايشان به عمل آيد. حضور در جبهه‌هاي جنگ اين امكان را براي دشمن فراهم مي‌كرد تا بتواند به راحتي به نظام اسلامي ضربه زده و انقلاب نوپاي اسلامي ايران را در نطفه از بين ببرد. فلسفه حضور در جبهه، رهبري و هدايت است كه اين در جبهه هاي جنگ بدون حضور فيزيكي هم عملي بود، وسائل ارتباط جمعي همه جا را به حضور تبديل نموده است.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .