جنبش الحوثي يمن؟

تاثير عنصر ظلم ستيزي بر جنبش الحوثي يمن چيست؟

775893_334.jpgنصر ظلم ستيزي در جنبش الحوثي وامدار سه منبع مهم است : تفكر زيدي ، تفكر شيعه اثني عشري و انقلاب اسلامي امام خميني ، جريان بيداري اسلامي .دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس شما با اين مركز ، پيش از پاسخ به اين سوال ، لازم است در مورد عقايد و ديدگاه هاي جنبش الحوثي يمن توضيحاتي خدمت شما ارائه دهيم :
شيعيان حوثي يا همان مبارزان حوثي نام گروهي از مبارزان شيعي زيدي يمن است. اين گروه نام خود را از رهبرشان، حسين بدر الدين حوثي گرفته‌اند كه در سال 2004توسط نيروهاي ارتش يمن كشته شد.
حوزه كاري شيعيان حوثي بيشتر در شمال‌باختري يمن و استان صعده متمركز است. اعتراضاتي كه به رهبري حوثي ها و در مخالفت با افزايش قيمت سوخت و گسترش فساد در دولت يمن صورت گرفت موجب شد كنترل بخش‌هاي زيادي از پايتخت يمن در اختيار هواداران اين گروه بيفتد. حسين بدر الدين الحوثي بنيانگذار و رهبر سابق اين جنبش كه توسط ارتش يمن در سال 2004 كشته شد، در دهه شصت ميلادي براي آشنايي با انديشه‌هاي امام خميني (رضوان الله عليه) به قم سفر كرد و به يكي از مريدان وي تبديل گشت.
يكي از يمني ها كه اخيراً از وهابيت به تشيع گراييده مصاحبه اي انجام داده كه در آن زيدي هاي حوثي را معرفي مي نمايد كه به جهت جامع بودن آن بخش هايي از آن را در اين بخش به اطلاع خوانندگان محترم مي رسانيم : دكتر عصام العماد كه اصالتي يمني دارد يك وهابي بوده كه به گفته خودش با تحقيق و مطالعه به شيعه جعفري روي‌ آورده است. او از شاگردان رهبر جنبش، سيدحسين حوثي است، اما مي‌گويد كه او را تاكنون نديده و تنها نوار‌ها و ويدئو‌هاي او را شنيده و تماشا كرده‌است.
دكتر عصام العماد مي‌گويد كه سيدحسين حوثي و به طور كلي حوثي‌ها تلاش دارند كه شيعيان زيدي در يمن را به شيعه واقعي كه همان شيعه اثني‌عشري است، ترغيب كنند. او تأكيد مي‌كند كه حكومت مركزي يمن بر اين عقيده است كه راه شيعه جعفري از شيعه زيدي مي‌گذرد و به همين علت با شيعيان زيدي برخورد كرده و تلاش مي‌كنند تا آن را به آغوش سلفي‌ها بيندازند، در شرايطي كه سيدحسين حوثي و جنبش او درست برخلاف حكومت مركزي يمن عمل كرده و سعي كرده‌اند زيدي‌ها را به آغوش شيعه جعفري دعوت كنند. او تأكيد مي‌كند علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور سابق يمن از سوي عربستان حمايت مي‌شد و اگرچه خودش يك شيعه زيدي است، اما از وهابيون و سلفي‌ها حمايت مي‌كند.
از نظر ايدئولوژيك و انديشه‌اي حوثي‌ها، حسين را رهبر مي دانند؛ يعني انديشۀ استراتژيك و ايدئولوژيك حوثي‌ها كلاً از كتب سيدحسين گرفته شده است. حتي خود عبدالملك مي‌گويد هرچه ما داريم از برادر من، حسين داريم. از سال ۲۰۰۴ حمله نيروهاي يمن به حوثي‌ها و به حسين آغاز شده ‌است. مقصد اينها حسين است. اينها مي‌گويند كه ما داريم شاگردان سيدحسين را مي‌كشيم. من خودم نوار‌هاي سيدحسين را شنيده‌ام و كتاب‌‌هاي او را خوانده‌ام. او سعي كرده كه سكوت شيعيان را بشكند. اينها ۳۰، ۴۰ سال ساكت بوده‌اند.
مي‌توانيم بگوييم كه حوثي‌ها اثنا‌‌عشري هستند، اصلاً هر كتابي كه در صعده (محل حوثي‌ها) هست كتب جعفريه است و هيچ كتاب زيديه در آن جا نيست. در همۀ كتابخانه‌هاي رسمي و شخصي و خانگي همه جا كتب جعفري است.
الآن زيدي‌هاي يمن واقعاً از ته دل از حوثي‌ها حمايت مي‌كنند. گرچه اعتقاد دارند كه حوثي‌ها از لحاظ عقيدتي جعفري شده‌اند يا به سوي جعفري‌ها گرايش پيدا كرده‌اند. الآن جنگ با سلفي‌ها و بعثي‌ها است. حتي اسماعيلي‌ها هم از حوثي‌ها حمايت مي‌كنند.
حوثي ها در واقع بازوي مسلح شيعيان مظلوم استان شيعي نشين صعده هستند كه در برابر تهاجمات دولت مركزي دفاع مي كنند.
حوثي ها و در رأس آنها، عبدالملك الحوثي بر اين موضوع تأكيد دارند كه استان شيعه نشين صعده جزئي از خاك يمن است و آنها به هيچ وجه قصد جدايي از آن كشور را ندارند.
اختلاف ديدگاه سياسي با حكومت مركزي در مورد آمريكا و اسرائيل، بي توجهي دولت به وضعيت خاص استان صعده و انجام نشدن اقدامات عمراني از جمله مسائلي است كه از سال هاي پس از وحدت يمن تاكنون همواره باعث درگيري حوثي ها با دولت شده است.
عبدالملك حوثي رهبر فعلي جنبش الحوثي به دليل دارا بودن شخصيت قوي، با وجود برادر بزرگ ترش يحيي، به رهبري اين جنبش برگزيده شد و از سال ۲۰۰۴ تاكنون توانسته است با كمك برخي از همفكران برادرش در شباب المؤمن، آن را هدايت و رهبري كند.
وي سخنوري بسيار توانا است و با توجه به نفوذ پدرش بدرالدين كه از ائمه مذهب جارودي (فرقه اي از زيديه) است كه احترام و نفوذ زيادي در يمن دارد، توانسته است بهرۀ فراواني ببرد. به گفته مخالفان الحوثي ها، تحولات فكري آنها باعث شده است كه آنها در افكار و عقايد بسياري با شيعه امامي احساس نزديكي كنند و همين موضوع به عنوان نقطه اتهام آنها به عنوان حمايت فكري ايران ناميده مي شود.
بدرالدين الحوثي در كتابي باعنوان «زيديه در يمن» با برخي عقايد جاري در بين زيديه به مخالفت برخاسته و همين موضوع باعث شد كه بسياري از رهبران زيديه به مخالفت با او برخيزند.
پسرش حسين الحوثي نيز با تأثيرپذيري از افكار پدرش بر موارد مشترك با شيعه دوازده امامي تأكيد كرده بود و اين باعث شد كه عده اي با او به دشمني بپردازند.
پس از ذكر مقدمه فوق ، در پاسخ به سوال شما گفتني است به سه دليل ، عنصر ظلم ستيزي در ميان جنبش الحوثي بسيار قوي است و نقش بارز و برجسته اي را در اين جنبش ايفا مي كند :
1 – تفكر شيعي اين جنبش و لو اينكه اين تفكر ، منتسب به تفكر زيدي باشد ، به ويژه اينكه لازم است بدانيم تفكر زيدي به لحاظ عدالت خواهي و ظلم ستيزي در ميان گروه هاي شيعي ، از اين منظر جنبشي افراطي به شمار مي آيد چرا كه زيديه معتقد است پس از شهادت امام حسين ع ، هر يك از فرزندان امام حسن و امام حسين عليهما السلام كه داراي شرايط امامت باشد و مردم را به امامت خود دعوت كند و عليه ظلم و ستم قيام نمايد ، امام خواهد بود(آشنايي با فرق تشيع ، مهدي فرمانيان ، مركز مديريت حوزه علميه قم ، ص83) و به همين دليل آنان پس از امام حسين(عليه السلام) زيد شهيد فرزند امام زين العابدين(عليه السلام) را امام مي دانند و امام سجاد(عليه السلام) را تنها پيشواي علم و معرفت مي شمارند.(رباني گلپايگاني، علي، فرق و مذاهب كلامي، قم، دفتر تحقيقات و تدوين كتب اسلامي، ص 99.)
2 – قرابت و نزديكي جنبش حوثي ها با ايران ، تفكر شيعه اثني عشري و انقلاب اسلامي ايران كه در ذات خود جنبشي ظلم ستيز است ، با اين تفاوت كه افراط هاي جنبش زيديه را كه باعث انحراف از خط اصيل اهل بيت و در نهايت نابودي طرفداران اين طرز فكر در اثر دست بردن افراطي به اسلحه به جاي در پيش گرفتن استراتژي هاي مشروع و زيركانه به اقتضاي شرايط ، ندارد . بر اين اساس اين تفكر در سال هاي اخير به گونه اي به ايران و انديشه هاي عدالت گستر و ظلم ستيز امام خميني ره نزديك شده است كه همانطور كه گذشت برخي به همين دليل جنبش حوثي را نه يك جنبش زيدي بلكه يك جنبش شيعه اثني عشري دانسته و به آن حمله مي كنند و خود اعضاي اين جنبش نيز ابايي از نزديكي شان به تفكر شيعه اثني عشري ندارند . به هر حال علاوه بر عناصر ذاتي ظلم ستيزي در تفكر زيدي كه همواره در طول تاريخ ، اصلي ترين ويژگي اين جنبش به شمار آمده است ، قرابت اين جنبش به تشيع اثني عشري و تفكر انقلاب اسلامي نيز باعث رشد و جهت دار شدن گرايش ضد ظلم جنبش به سمت مسيري معقول و منطقي (بر خلاف گرايش هاي سابق زيدي كه در درون خود به انواع انحرافات از اصول اوليه تفكر زيدي منجر شده بود و حتي در پاره اي ديدگاه ها به اهل سنت نزديك مي شد) و نزديك به حركت هاي ظلم ستيزانه انقلاب اسلامي ايران گرديده است .
3 – جريان بيداري اسلامي ، به اين معنا كه اساس جريان بيداري اسلامي فارغ از وابستگي اعتقادي ملت هاي درگير در اين جريان عظيم يك حركت ضد ظلم و عدالت خواه در جهان اسلام بود به گونه اي كه حتي ملت هايي كه به لحاظ اعتقادي تفكراتي داشتند كه به راحتي حاكمان ظالم را در درون خود پذيرفته و براي آن مشروعيت قائل مي شدند نيز در اثر گسترش تفكر بيداري اسلامي ، افكار و اعتقادات خويش را كنار نهاده و به جنبش ظلم ستيز موسوم به بيداري اسلامي پيوستند ، از اين روي جنبش الحوثي كه در اثر پيدايش امواج بيداري اسلامي ، حركت هاي خود را تشديد كرده و خوشبختانه توانست به موفقيت هاي شگرفي هم دست يابد ، حتي اگر فاقد عنصر ظلم ستيز در ايدئولوژي خود بود با ورود در اين امواج داراي اين عنصر مي شد ، حال با توجه به اينكه اين عنصر از قبل هم در درونمايه تفكر اين جنبش (چه به لحاظ تفكر سنتي زيدي و چه به لحاظ نزديكي به تفكر شيعه اثني عشري و انقلاب اسلامي در دوران معاصر) وجود داشت مي توان گفت امواج بيداري اسلامي ، اين عنصر را بيش از پيش در اين جنبش تقويت كرد .
از اين رو مي توان گفت عنصر ظلم ستيزي در جنبش الحوثي وامدار سه منبع مهم است : تفكر زيدي ، تفكر شيعه اثني عشري و انقلاب اسلامي امام خميني ، جريان بيداري اسلامي .

Tags:

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 9 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .