تولي و تبري و مدارا كردن با دشمن ؟

سلام خدا قوت موضوع تولي و تبري و مدارا كردن با دشمن دقيقا تفسيرش چيه؟؟؟چه موقع مدارا؟؟؟ چه موقع دشمني؟؟

با سلام و احترام، تولي به معناي پذيرش ولايت اولياي الهي با قلب و پيروي از آنها در عمل و نيز دوست داشتن اولياي الهي و دوست داشتن دوستداران آنها است و تبري به معناي بيزاري جستن قلبي و دروني از دشمان خدا و اولياي او و كناره گرفتن از رفتار و مشي آنها در عمل است. انسان مومن بايد داراي جاذبه و دافعه باشد و حد و مرزي داشته باشد كه جايگاه او را نسبت به اهل ايمان و اهل نفاق و كفر و شرك مشخص سازد. او بايد نسبت به مومنان و غير مومناني كه عنادي با حق ندارند و نسبت به آن جاهلند داراي جاذبه و نسبت به غير آنها داراي دافعه باشد. فلسفه تولي و تبري مشخص كردن موضع و جهت خود در رابطه با مومنان و غير مومنان و اعلام موضع در اين صف بندي است. تولي و تبري به معناي بي تفاوت نبودن در برابر حق و باطل و يكسان نبودن اين دو براي انسان با ايمان و هدفمند و زنده و پويا است. نمي توان مومن و خدا باور بود و به اصول الهي و ديني پيبند بود ولي داراي موضع و جهت نبود و وضعيت و جايگاه اعتقادي خود را به ديگران اعلام نكرد و با همه انسان ها در رفتار و مشي و سلوك برخوردي يكسان و مشابه داشت. فلسفه ديگر تولي و تبري تصحيح جهت اعتقاد و رفتار خود با ملاك هاي حق در گذر زمان و پرهيز از انحراف از جاده حق و حقيقت است. انسان مومن و خدا جو با تولي و تبري خود را همواره در وسط راه حق و صراط مستقيم نگه داشته و ااز فرو افتادن به گرداب كجي ها و انحرافات مصمون مي سازد. (ر. ك: جادبه و دافعه علي(ع)، شهيد مطهري) تبري از دشمنان و اشداء علي الكفار مربوط به بيان صفات مومنان است و خط مشي كلي اهل ايمان را ترسيم مي كند و منافاتي ندارد كه مومنان در برخورد با اهل كفر و شرك در آغاز و گام اول بايد برخورد نرم و همراه با عطوفت براي نرم كردن دل آنها و آماده كردن آنها براي پذيرش ايمان و حقيقت داشته باشند و برخورد خشن و جنگ و درگيري و مبارزه مربوط به مراحل آخر و جواب ندادن روش هاي نرم اوليه است. در سيره خود پيامبر گرامي و اولياي الهي كه ترجمان قرآن هستند نيز مشاهده مي شود كه آنها هر گز رفتار قهر آميز را در اولين برخورد خود با اهل كفر و شرك و نفاق به كار نگرفته اند بلكه گام هاي اول را با نصيحت و ارشاد و بيدار كردن آنها آغاز كرده اند و رفتار خشونت آميز با آنها در مراحل آخر بوده است. براى نفوذ در قلوب مردم (هر چند افراد گمراه و بسيار آلوده باشند) نخستين دستور قرآن برخورد ملايم و توأم با مهر و عواطف انسانى است، و توسل به خشونت مربوط به مراحل بعد است كه برخوردهاى دوستانه اثر نگذارد. هدف آنست كه مردم جذب شََوند، متذكر شوند و راه را پيدا كنند يا از عواقب شوم كار بد خود بترسند چنانچه خداوند در بيان لزوم برخورد نرم با فرعون مي فرمايد : (لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏). هر مكتبى بايد جاذبه داشته باشد، و بى‏دليل، افراد را از خود دفع نكند سرگذشت پيامبران و ائمه دين ع بخوبى نشان مى‏دهد كه آنها هرگز از اين برنامه در تمام طول عمرشان انحراف پيدا نكردند. آرى ممكن است، هيچ برنامه محبت‏آميزى در دل سياه بعضى اثر نگذارد، و راه منحصرا توسل به خشونت باشد، آن در جاى خود صحيح است، اما نه به عنوان يك اصل كلى و براى آغاز كار، برنامه نخستين محبت است و ملايمت، و اين همان درسى است كه قرآن به روشنى به ما مى‏گويد. جالب اينكه در بعضى از روايات هست كه حتى موسى مامور بود، فرعون را با بهترين نامش صدا كند، شايد در دل تاريك او اثر بگذارد.(براي آگاهي بيشتر ر. ك : تفسير نمونه، ج‏13)َ

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
9 + 9 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .