توانمندی‌های ایران پنجره‌ای به چشم‌انداز روشن آینده

تبیین بیانات رهبری در دیدار با کارگزاران نظام(3)؛ توانمندی‌های ایران پنجره‌ای به چشم‌انداز روشن آینده
نظام با دارا بودن ظرفیت‌های متعارف، به مزیت‌های ویژه‌ای در چند سطح مجهز است که اگر تدابیر لازم برای عملیاتی نمودن این مزیت‌ها اتخاذ شود، دارای قدرت بی‌نظیری جهت رفع معضلات و مقابله با طرح‌های دشمن خواهد بود که منجر به کارآمدی قدرت برتر نظام در سطح منطقه و جهان شده است.
در بخش قبلی این بحث، در تبیین ظرفیت‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با دشمن و عبور از بحران‌ها، اشاره گردید می‌توان ظرفیت‌های دیگری را در همین طیف به ظرفیت‌های دیگری را برشمرد.

1. اقتصاد مقاومتی؛

با پذیرش این واقعیت که عمده‌ترین تمرکز دشمن اکنون روی حوزه‌ی اقتصاد است؛ تمام ابزارهای موجود جهت ضربه‌ی اقتصادی و فشار بر مردم بسیج شده‌اند. این در حالی است که در مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی، عنصر مقاومت یک عنصر راهگشاست، شاهد مثال برای مفهوم بودن این تعبیر در نظام اقتصادی اسلام، عقبه‌ی عملی این اتفاق در دوران 3 سال تحریم همه جانبه‌ی کفار برضد پیامبر و یارانش و ناکام بودن استراتژی تحریم در شکست مسلمین است.

باید گفت؛ مبانی اقتصاد مقاومتی از یک سو سازوکار غلبه بر محدودیت‌های اقتصادی دشمن را فراهم می‌سازد و از سوی دیگر راهی برای شکستن بن‌بست‌های اقتصادی است. یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی تمرکز بر نوآوری، کارآفرینی و ریسک‌پذیری اقتصادی با توجه به کاربرد صحیح سرمایه است. اینجاست که دقیقاً اقتصاد مقاومتی به عنوان یک فرصت مطرح است؛ چرا که مبتنی بر اغتنام فرصت سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و کاهش وابستگی است. اما این سرمایه‌گذاری مبری از سوداگری، سرمایه‌سالاری و تکاثر ثروت است.

چیزی که نقطه‌ی تمایز کارکرد سرمایه در غرب است. یکی از کاربردهای اقتصاد مقاومتی در مقابله با بحران‌ها، جلب سهل و سریع آحاد مردم به مشارکت در اقتصاد و شکل‌گیری اقتصاد مردمی و به چالش کشیدن دامنه‌ی تحریم‌هاست. شاهد مثال‌های تاریخی از این شیوه‌ی اقتصادی فراوان است.

وسعت حامیان جمهوری اسلامی منجر به شکل‌گیری یک عمق استراتژیک برای جمهوری اسلامی شده است؛ چیزی که غرب را به شدت نگران نموده که در صورت عملی شدن تهدیدهای نظامی و امنیتی برضد ایران، واکنش این جبهه‌ی نمایندگان بالقوه‌ی جمهوری اسلامی که در سراسر جهان پراکنده‌اند؛ چه خواهد بود.
از بسیج مردمی پیرامون فتوای «میرزای شیرازی» در تحریم تنباکو و خرید گسترده‌ی اوراق مشارکت در دولت مصدق توسط مردم گرفته تا مشارکت مردم در تأمین هزینه‌های جنگ و... با این نگاه به اقتصاد، مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مقابل تحریم‌های دشمن، به سمت مجاری واقعی برگشته و به تحقق یک اقتصاد پویا منجر می‌گردد. این در حالی است که در سیستم اقتصادی غرب اساساً چنین برداشتی از اقتصاد به هیچ عنوان منظور نمی‌گردد و چالش‌ها و بحران‌های کنونی اقتصاد غرب از یک جنبه، نشأت گرفته از فقدان چنین مفهومی است.

2. دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی و نفوذ در میان افکار عمومی جهان؛

یکی دیگر از ظرفیت‌های ویژه‌ی جمهوری اسلامی برای بسط گفتمان ایستادگی خود، نفوذ در میان افکار عمومی در جهان اسلام و حتی کل جهان است. با وجود سال‌ها تبلیغ و تقابل همه جانبه‌ی غرب از یک سو و تلاش حکام کشورهای جهان اسلام از سوی دیگر، در حل بحران حاضر جهان شاهد شکل‌گیری مجموعه‌ای از حامیان بالقوه و بالفعل برای جمهوری اسلامی و یا حداقل حامیان تئوری حکومت اسلام به تعابیر دیگر در جهان اسلام است. چیزی که اکنون نماد مسلم آن حزب‌الله لبنان است.

ولی قطع یقین دامنه‌ی این حمایت‌ها به مراتب وسیع‌تر و فراگیرتر است و همین برد مخاطب است که موجب نگرانی عمیق غرب در خصوص انقلاب مردم بحرین و مقاومت مردم عراق و ایستادگی فلسطینیان و بیداری مصر است که اکنون عرصه‌ی کشاکش غرب و جمهوری اسلامی شده‌اند.

وسعت حامیان جمهوری اسلامی منجر به شکل‌گیری یک عمق استراتژیک برای جمهوری اسلامی شده است؛ چیزی که غرب را به شدت نگران نموده که در صورت عملی شدن تهدیدهای نظامی و امنیتی برضد ایران، واکنش این جبهه‌ی نمایندگان بالقوه‌ی جمهوری اسلامی که در سراسر جهان پراکنده‌اند؛ چه خواهد بود.

این ظرفیت می‌تواند کارایی ویژه به دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ببخشد و اگر تدابیر مناسب در پیش گرفته شود، جمهوری اسلامی می‌تواند بدون هزینه‌های گزاف به نتایج مطلوب برسد؛ چرا که اینجا میزان، اشتراک‌های فرهنگی و دینی ملت‌هاست که باب تفاهم با ایران را می‌گشاید در حالی که ابزار دیپلماسی عمومی غرب، بیشتر متکی بر بازی رسانه‌ای است.

از نکات ظریف در این باره این است که در بسیاری موارد، دامنه‌ی برد پیام‌های جمهوری اسلامی فراتر از شیعیان است و از این رو انعکاس این تأثیرپذیری در جلوه‌های دیگر امکان نمود می‌یابد. امری که نه تنها تهدید برای جمهوری اسلامی نیست بلکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی نیز همین بوده است که پیام‌های رهایی بخش اسلام که از مجاری انقلاب اسلامی نشر می‌یابد، از دایره‌ی تعلقات مذهبی به تعلقات دینی – اسلامی گسترش یابد.

این نکته به طور حتم باید مدنظر رسانه‌های داخلی باشد تا با تنگ نظری، موفقیت‌های جمهوری اسلامی به چالش‌ها تعبیر نگردد. بدین معنا که فرض کنیم بعد از انقلاب مصر، بحرین، تونس و ...، جریان‌هایی روی کار بیایند که به لحاظ ایدئولوژیکی و یا سیاسی فاصله‌ای با جمهوری اسلامی داشته باشند؛ اما در عین حال در مقابل توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی مقاومت کنند و به دفاع از حقوق حقه‌ی مسلمانان برخیزند، نه تنها این‌ها رقیبی برای جمهوری اسلامی نخواهند بود، بلکه شاهدی بر تحقق آرمان‌های انقلاب جهانی اسلام تلقی می‌شوند.

ظرفیت هوشمند جمهوری اسلامی به سهولت توانسته است، انزوای مورد ادعای غرب را با چالش مواجه ساخته و تلاش‌های غرب برای اجماع برضد ایران را به فرصتی جهت ابراز وجود کشورهای مستقل جهان تبدیل بنماید، به طوری که در این سال‌ها در موارد متعددی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حمایت از ایران اجماع جهانی را شکسته‌اند
در حالی که تمام تلاش رسانه‌های غربی این است که از چنین اتفاق‌های فرضی به عنوان یک جبهه‌ی تضاد با جمهوری اسلامی یاد کنند، باید ابزارهای تبلیغی ما با حرکتی حساب شده محتوا و بازخورد موضوع را تحلیل کند و تنگ‌تر شدن حلقه‌ی محاصره‌ی دشمن مشترک را بیشتر جلوه دهد. با این نگاه می‌توان انقلاب مصر، تونس، یمن و لیبی را زمینه‌ی تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی دانست.

3. تأثیرگذاری سیاسی و شکست انزوای تحمیلی دشمن؛

یکی از مهم‌ترین بعد از برنامه‌های دشمن در اعمال تحریم‌ها، قرار دادن کشور در انزوای بین‌المللی بود. انزوایی که قرار بود اراده‌ی قدرت‌های مسلط را به دیگر کشورها سرایت داده و ایران را با قراردادن در یک انزوای بین‌المللی مجبور به تعامل و کنش دلخواه با غرب بنماید. اما به لحاظ اینکه تعداد معدودی از کشورها، غرب را در این راهبرد همراهی کرده‌اند این حرکت در عمل با شکست مواجه شده است.

به عنوان مثال اگر به قضایای سوریه توجه شود مشخص خواهد شد که دلیل بن‌بست غرب در نادیده گرفتن جمهوری اسلامی است، امری که بارها از زبان نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل عنوان گردید. همچنان که جمهوری اسلامی با وجود اجماع قدرت‌های غربی برضد نظام سوریه موفق به برگزاری نشست تهران در این خصوص شد، به این معناست که انزوا رویایی نامحقق بوده است.

از این رو ظرفیت هوشمند جمهوری اسلامی به سهولت توانسته است، انزوای مورد ادعای غرب را با چالش مواجه ساخته و تلاش‌های غرب برای اجماع برضد ایران را به فرصتی جهت ابراز وجود کشورهای مستقل جهان تبدیل بنماید، به طوری که در این سال‌ها در موارد متعددی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حمایت از ایران اجماع جهانی را شکسته‌اند.

بنابراین قدرت تأثیر گذاری جمهوری اسلامی که لایه‌ی دیگری از عمق استراتژیک این نظام است به عنوان یک ظرفیت، انزوای مورد نظر غرب را با ناکامی مواجه ساخته و فرصت تاریخی برای ایران فراهم نموده است. بی‌تردید برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران یک بار دیگر قدرت تأثیرگذاری جمهوری اسلامی را نشان خواهد داد و به این ترتیب فرصتی دیگر در اختیار کشور است تا تعامل و تعمیق ارتباط خود با دنیای مستقل را، هر چه بیشتر استراتژی خود بگنجاند.(*)

*راضیه امیری؛ کارشناس مسائل سیاسی/برهان/۱۳۹۱/۵/۲۳

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
19 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .