برخورد با بزرگان و متفكران غير ديني؟

با بزرگان و متفكران غير ديني مثل اتئيست ها و كمونيست ها و ... كه خدا و پيامبر (ص) رو قبول ندارن چطور بايد رفتار كنيم؟ مثلا ارنست چه گوارا شخصيتي بود كه در بين كمونيست ها معروفه و كار هايي هم اينجوركه معلومه براي بشريت انجام داده و يا گاندي و يا برتراند راسل و خيلي هاي ديگه!! ميشه از اين افراد الگو برداري كرد در مسائلي براي زندگي؟ ما بايد چه حسي نسبت به اين افراد داشته باشيم؟ بهشون علاقه داشته باشيم و يا ازشون دوري كنيم؟ ما چون مسلمان هستيم و حضرت محمد (ص) رو به عنوان فرستاده ي خدا قبول داريم با اون هايي كه دين رو قبول ندارن و منكر وجود خدا ميشن چطور رفتاري رو بايد نشون بديم ؟

با سلام و تحيت و قدرداني از مكاتبه ي شما با اين مركز در پاسخ به سوال شما به صورت خلاصه بايد عرض نماييم ، با اين مساله يعني الگو برداري از افرادي كه در جهت گيري كلي خود دچار انحرافات اعم از انحرافات فكري، رفتاري و ... هستند ؛ به دو گونه مي توان برخورد نمود: نخست: اينكه چنين افراد و شخصيت هايي را كه داراي برجستگي هاي خاصي در زمينه اي از حيات بشري هستند را ، به عنوان الگويي تمام قد، براي جوانان معرفي نموده و آنان را به الگو گيري از اين شخصيت ها فرابخوانيم. دوم: اينكه چنين شخصيت هايي را تنها و تنها در آن جهت خاص و برجستگي ويژه اي كه در ارتباط با كرامات انساني و روحيات متعالي دارند، مورد توجه قرار داده و از آنان، تنها آن ويژگي و برجستگي و كرامت خاص را اخذ نمود. نتيجه ي اين برخورد با چنين شخصيت هايي ، عدم معرفي آنان به عنوان الگويي تمام عيار به جوانان مي باشد. به نظر مي رسد معرفي برخورد و رويكرد صحيح از بين اين دو رويكرد چندان دشوار نباشد. بديهي است ما مسلمانان و شيعيان كه داراي الگو هاي عاري از هر خطا و اشتباهي مانند پيامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) و ائمه ي معصومين (س) مي باشيم، هيچ گاه نمي توانيم افراد غير معصوم را به عنوان الگويي براي خود برگزينيم چه برسد به شخصيت هايي كه داراي جهان بيني و ايدئولوژي اي غير ازاسلام مي باشند. البته همانگونه كه بيان گرديد مي توان برجستگي ها و صفات روحي والاي موجود در اين شخصيت ها را مورد توجه قرار داد و از آنان تنها در اين جهت خاص نام برده و احيانا به عنوان شاهد مثال ياد كرد. نكته ي جالب اين كه در روايات متعددي نيز اين مساله مورد توجه قرار داه شده است. بدون هيچ توضيحي توجه شما را به تعدادي از اين روايات جلب مي نماييم: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : كلمةُ الحكمةِ ضالّةُ المؤمنِ ، فحيثُ وجدَها فهُو أحقُّ بها . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سخن حكيمانه، گمشده مؤمن است ، پس هر جا آن را بيابد به آن سزاوارتر است . الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الحِكمَةُ ضَالّةُ المؤمنِ ، فاطْلُبوها و لَو عندَ المُشرِكِ تكونوا أحَقَّ بها و أهلَها . امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گر چه نزد مشرك باشد زيرا كه شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد . عنه عليه السلام : الْحِكْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ ، فخُذِ الحِكْمَةَ و لَو مِن أهلِ النِّفاقِ . امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است؛ پس ، آن را، گر چه از منافقان، فرا گيريد . عنه عليه السلام : الحِكمَةُ ضالَّةُ كُلِّ مؤمنٍ ، فخُذوها و لَو مِن أفْواهِ المُنافِقينَ . امام على عليه السلام : حكمت گمشده هر مؤمنى است. پس ، آن را فرا چنگ آوريد گر چه از دهان منافقان باشد . عنه عليه السلام : خُذِ الحِكمَةَ أنّى كانتْ ؛ فإنَّ الحِكمَةَ تَكونُ في صَدْرِ المُنافِقِ فتَلَجْلَجُ في صَدرِهِ حتّى تَخْرُجَ ، فتَسْكُنَ إلى صَواحِبِها في صَدرِ المؤمنِ . امام على عليه السلام : حكمت را هر كجا باشد فرا گيريد ؛ زيرا حكمت در سينه منافق مى باشد، و پيوسته ناآرام است تا از آن جا خارج شده در سينه مؤمن، در كنار همگنان خود آرام گيرد . الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : لا تُحَقِّرِ اللُّؤْلُؤةَ النَّفيسَةَ أنْ تَجْتَلِبَها مِن الكِبا الخَسيسَةِ ؛ فإنَّ أبي حَدّثَني قالَ : سَمِعتُ أميرَ المؤمنينَ عليه السلام يقولُ : إنّ الكَلِمَةَ مِن الحِكمَةِ لَتَتلَجْلَجُ في صَدرِ المُنافِقِ نِزاعا إلى مَظانِّها حتّى يَلْفِظَ بها، فيَسْمَعَها المؤمنُ فيكونَ أحقَّ بها و أهلها فيَلْقَفَها . امام زين العابدين عليه السلام : بيرون كشيدن مرواريدى گرانبها از ميان زباله هاى كثيف را كارى پست و حقير مشمار ؛ زيرا پدرم فرمود : شنيدم كه امير المؤمنين عليه السلام مى فرمايد : سخن حكمت آميز، به عشقِ قرار گرفتن در جايگاه واقعى خود، در سينه منافق بى تابى مى كند، تا آن گاه كه بيرون افكنده شود و مؤمن كه بدان سزاوارتر و شايسته تر است، آن را مى شنود و مى ربايد. براي اطلاع از منابع اين احاديث و همچنين موضوعات مرتبط به پايگاه اطلاع رساني كتابخانه احاديث شيعه به آدرس اينترنتي http://www.hadithlib.com مراجعه نماييد. همانگونه كه ملاحظه مي فرماييد اين روايات شريفه ما را به فراگرفتن و تحصيل حكمت هايي فراخوانده است كه چه بسا در سينه ي افراد منافق، مشرك و كافر قرار گرفته است. و بديهي است كه حكمت در معناي عام آن را مي توان به هر موردي كه ميتواند تاثيري مثبت و سازنده در حيات انسان داشته باشد اطلاق نمود. با اين توضيحات روشن مي گردد كه در مواجهه ي با چنين افرادي نه لازم است كه بدان ها علاقه مند شد و نه نياز به دوري از آنان مي باشد ، بلكه مي توان به راحتي برجستگي هاي شخصيتي آنان را اخذ نمود و حتي آنها را به خاطر اين برجستگي ها مورد تمجيد قرار داد اما نه آنان را به عنوان الگو معرفي كرد و نه ساير ضعف هاي شخصيتي شان را به خاطر آن برجستگي خاص ، ناديده گرفت. در پايان تذكر به يك نكته ي مهم، ضروري مي نمايد؛ تامل و توجه به سيره ي معصومين عليهم السلام – در همه ي زمينه ها، اعم از فردي، اجتماعي، سياسي، مديريتي، تربيتي و .. - به عنوان الگو هايي عاري از هرگونه خطا و اشتباه، ما را به اين نكته رهنمون مي سازد كه هيچ عرصه اي از عرصه هاي حيات بشري را نمي توان پيدا كرد كه در آن زمينه و در آن مورد، در سيره ي معصومين عليهم السلام ، الگو و نمونه اي در سطح عالي و مثل اعلي وجود نداشته باشد. در پايان مجددا از مكاتبه ي شما با اين مركز قدرداني مي نماييم. منتظر سوالات بعدي شما هستيم.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 5 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .