ايت الله شريعتمداري؟

سلام اموال ايت الله شريعتمداري چرا ضبط شد و مصادره شد. مگر در اسلام ارث نيست. در صورتي كه در زمان ايشان احساس خطر ميشد بعد از فوتشان بايد اموال به فرزندانشان پس داده ميشد.

با سلام و احترام خدمت شما، در مورد عملكرد مرحوم آيت الله شريعتمداري قبل از انقلاب و رابطه ايشان با حكومت پهلوي اختلاف نظر وجود دارد كه برخي اعتقاد به روش اصلاحي ايشان دارند به اين معنا كه ايشان سعي داشت با حفظ ارتباط با حكومت پهلوي اصلاحاتي در روند اجراي سياستهاي حكومت انجام دهد گرچه در مواردي هم اعتراضاتي داشته اند و لكن معتقد به اعتراضات انقلابي نبوده است و در مقابل برخي با استناد به يكسري از اقدامات ايشان و اسناد منتشره ساواك در مورد آيت الله شريعتمداري، معتقد به رابطه نزديك و همكاري گونه ايشان با دربار دارند. همچنين در رابطه با عملكرد مرحوم آيت الله شريعتمداري بعد از انقلاب گفتني است: پس از پيروزى انقلاب اسلامى، آيت الله شريعتمدارى، اگرچه علي الظاهر با انقلاب همراه بود ولى بعضى موضع گيريها و ديدگاههاى ايشان بخوبى تفاوت ديدگاه ايشان با امام خميني را نشان مى داد. به عنوان نمونه وى در جريان تصويب قانون اساسى ، مخالفت خود را با نحوه تصويب آن اعلام داشت و مانعى در برابر شكل گيرى قانون اساسى محسوب مى شد، اما با قاطعيت امام، از موضع خود عقب نشينى كرد و مخالفت خود را با تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسى پس گرفت . موضوع ديگرى كه آيت الله شريعتمدارى را در برابر امام ره و جمهورى اسلامى قرارداد، غائله ى آذربايجان و حزب جمهورى خلق مسلمان آذربايجان بود . به دنبال اعلام موجوديت حزب جمهورى اسلامى ( 1357 / 11 / 19 ) كه موسسين آن ( شهيد مظلوم دكتر بهشتى ، حجت الاسلام خامنه اى ، موسوى اردبيلى ، باهنر ، هاشمى رفسنجانى ) از حمايت موثر امام خمينى برخوردار بودند ، در روز 57 / 12 / 24 ، حزب جمهورى خلق مسلمان كه حمايت آيت الله شريعتمدارى را پشت خود داشت اعلام موجوديت كرد. (كودتاى نوژه ، موسسه ى مطالعات پژوهش هاى سياسى ، بهار 84 ، صفحه 146 ) حزب خلق مسلمان تحت حمايت صريح آيت الله شريعتمدارى به فعاليت هاى ضد انقلابى و جدايى طلبانه در آذربايجان ادامه مى داد . در مهم ترين اقدام ، صدا و سيماى آذربايجان به تصرف اين حزب در آمد و ساير نهادهاى دولتى را نيز تهديد و يا تصرف نمودند . در اين زمان امام خمينى ( ره ) در قم تشريف داشتند و از قم نهضت را رهبرى مى نمودند . ادامه كار اين گروه ضد انقلابى و حمايت آيت الله شريعتمدارى از اين گروه امام خمينى را نگران ساخته بود . حجت السلام فلسفى در خاطرات خود مى گويد امام خمينى روزى مرا خواست . خدمت ايشان رسيدم . تنها بودند . در مورد حزب جمهورى خلق مسلمان گفتگو نمودند. از من خواستند نزد آيت الله شريعتمدارى بروم و به صورت خصوصى از قول امام خمينى به او بگويم كه دست از حمايت اين حزب ضد انقلاب برداريد. همان موقع حركت كردم و پيام امام را به او رساندم . شريعتمدارى در جواب مى گويد من همه جا علنا از اين حزب حمايت كردم و اگر بگويم به اين حزب بستگى ندارم ، اعتبار و حيثيت من از بين مى رود . حجت السلام فلسفى از جانب امام قول مى دهد كه حيثيت شريعتمدارى حفظ و جبران شود . حتى قرار شد مجلسى در مسجد اعظم قم برگزار شود و راديو و تلويزيون هم پوشش خبرى بدهند . در اين مجلس آيت الله العظمى مرعشى نجفى ، گلپايگانى و امام حضور به هم برسانند و آقاى فلسفى منبر برود و از خدمات و فداكارى هاى آيت الله شريعتمدارى در راه انقلاب تجليل گردد و به اين ترتيب اعتبار شريعتمدارى در جريان كناره گيرى از حزب خلق مسلمان صدمه نبيند . با اين حال ، آيت الله شريعتمدارى حاضر نمى شود دست از حمايت خود از حزب ضد انقلابى جمهورى خلق مسلمان بردارد .( خاطرات و مبارزات حجت السلام فلسفى ، مركز اسناد انقلاب اسلامى 1382 ، صفحات 399 - 396 ) ايشان در ماجراي كودتاي نوژه و بمبگذاري جماران نقش مستقيمي نداشته است، ولي ظاهرا در اين زمينه اطلاعي داشته اند. حجه الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري، وزير اطلاعات اسبق در اين رابطه مي نويسد: كودتاي نوژه به لطف خدا شكست خورد و خائنان به سزاي عمل خود رسيدند. اما شريعتمداري به علت اينكه به صورت مستقيم در كودتا دست نداشت، تحت تعقيب قرار نگرفت. كودتاگران در بازجويي ها و مصاحبه تلويزيوني خود به ارتباط كودتا با بيت ايت الله شريعتمداري اعتراف نموده بودند اما اين بخش از اعترافات و مصاحبه ها به دلايل امنيتي و سياسي حذف شد و به اطلاع عموم نرسيد.(ري شهري، محمد، خاطره ها، مركز اسناد انقلاب اسلامي، صفحه 169) بنابراين با توجه به حوادثي كه در اوايل دهه 60 اتفاق افتاد، و نحوه روابطي كه بين حزب خلق مسلمان و آيت‌الله شريعتمداري و غائله‌هاي تبريز و قم شكل گرفت. اموال و دارائيهاي مربوط به دارالتبليغ اسلامي قم و انتشارات و چاپخانه و كتابخانه و متعلقات آنها اعم از ساختمانها و خوابگاه و غيره كه زير نظر آيت الله شريعتمداري قرار داشت، و از آنجا كه همۀ آنها طبق اظهارات آيت الله شريعتمداري از وجوه شرعيه و زكوات و عطاياي مردم و از بيت المال مسلمين تهيه شده بود با اجازه ولي‏فقيه در اختيار دفتر تبليغات اسلامي قم قرار گرفت. البته اموال شخصي، خصوصا منزل مسكوني ايشان مصادره نگرديد و در اختيار خودشان قرار گرفت. در مورد مرحوم آيت‏الله شريعتمدارى مسائل و ديدگاه‏هاى مختلفى وجود دارد كه بهترين راه جهت آشنايى با آنها مراجعه به منابعى است كه در اين زمينه نگاشته شده است. برخى از اين منابع عبارتند از: 1- شريعتمدارى در دادگاه تاريخ، حميد روحانى، نشر دفتر اسناد انقلاب اسلامى قم، چاپ اول 1362 2- جريان‏ها و جنبش‏هاى مذهبى - سياسى ايران، رسول جعفريان، نشر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ دوم 1380 3-خاطره ها، محمد محمدي ري شهري، مركز اسناد انقلاب اسلامي، 1383)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
15 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .