ايارهبر در سخنان صريحشان جنبه مصلحت را حفظ ميكنند؟ به معناي دقيقتر مثلا اگر از كسي يا گروهي يا سازماني تعريف ميكنند يا مخصوصا زماني كه تمام كانديداهاي انتخاباتي را صالح خطاب ميكنند به خاطر مصلحت نظام و مردم است يا ايشان در سخنان محكم و بيكنايه خود منظور و

ايارهبر در سخنان صريحشان جنبه مصلحت را حفظ ميكنند؟ يا ايشان در سخنان محكم خود منظور و نظر حقيقي خود را بيان مي نمايند؟

با سلام دانشجوي محترم ابتدا از اينكه اين مركز را به منظور دريافت پاسخ سوالات خويش انتخاب نموده ايد از شما سپاسگذاريم .
به نظر مي رسد كه سوال شما در اين زمينه باشد كه آيا رهبري در هنگام بيان مواضع و ديدگاه هاي خود ، آنچه را كه اعلام مي كند نظر اصلي وي مي باشد و يا اينكه نظرات ايشان بر خلاف آن چيزي مي باشد كه صريحا اعلام مي نمايند و در واقع ايشان ديدگاه هايي دارند كه به خاطر رعايت مصلحت جامعه آن ديدگاهها را اعلام نكرده ولي در خفا به آن ديدگاهها عمل مي نمايند . در پاسخ به اين سوال از دو طريق مي توان استفاده كرد كه آنچه مقام معظم رهبري در بيانات و مواضعي كه دارند اعلام مي دارند همان مواضع اصلي ايشان مي باشد . نخست با توجه به اينكه مقام معظم رهبري ، زعامت جامعه اسلامي را برعهده داشته و بر اين اساس بايد نسبت به مسائل شرعي و ديني بيشترين اهتمام را داشته باشند ، اين مساله را به لحاظ ديني بررسي مي كنيم و اينكه آيا رهبري حق دارد در خفا ديدگاهي داشته باشدو در ظاهر خلاف آن را به مردم اعلام نمايد ؟ در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم كه قطعا چنين عملكردي با موازين ديني سازگار نمي باشد . چرا كه در صورتي كه رهبري مواضعي را اظهار نمايد كه در باطن خلاف آن را اعتقاد داشته و به آن عمل نمايد در واقع دچار گناه دروغ خواهد شد كه با عدالت رهبري منافات خواهد داشت . همچنين پذيرش مشروعيت چنين رويه اي و اتخاذ آن توسط رهبري باعث خواهد شد تا هرگز مواضع و ديدگاههاي رهبري براي افراد مشخص نشده و ضمن اينكه فصل الخطاب بودن ديدگاههاي رهبري معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد ، هيچ كدام از مواضع اعلامي رهبري هم حجيت نخواهد داشت و بالاتر از آن ، باعث زمينه سازي براي بروز هرج و مرج و انواع اختلاف ها در جامعه خواهد شد كه مفاسد آن بر هيچ كسي پوشيده نيست . به عنوان مثال ممكن است در جامعه عده اي عليرغم شنيدن اظهارات صريح رهبري در زمينه اي خاص ، با بهانه كردن اينكه ديدگاه واقعي رهبري چيزي غير از آن چيزي است كه ايشان اظهار كرده اند و ديدگاه واقعي رهبري همان چيزي است كه آنها به رهبري منسوب مي كنند و بر اساس آن عمل مي نمايند ، دست به اقدامات خودسرانه زده و همه را به نام عمل به تكليف و ديدگاههاي واقعي رهبري توجيه نمايند كه نتيجه آن جز هرج و مرج و فساد گسترده در جامعه نخواهد بود . البته بعضي ممكن است برخي ديدگاههاي رهبري را از باب تقيه بيان نمايند و مثلا مدعي شوند فلان ديدگاه رهبري به دليل تقيه كه جزء مختصات شيعه مي باشد صورت گرفته است كه در پاسخ به اين افراد هم بايد بگوييم كه تقيه شرايطي دارد كه تنها در صورت حصول آن شرايط مي توان به آن متمسك شد كه در مورد اعلام مواضع رهبري شرايط تقيه وجود ندارد . همين مساله را حتي در مورد سيره ائمه معصومين نيز مي توان بيان كرد يعني در مورد معصومين نيز گفته مي شود اظهارات ائمه معصومين همان اظهارات واقعي ايشان مي باشد مگر اينكه شرايط تقيه در مورد آنها وجود داشته باشد و چون تقيه امري ضابطه مند است فقها در هنگام استفاده از ديدگاهاي معصومين به راحتي تقيه اي يا غير تقيه اي بودن روايات وارده را مي توانند كشف كنند . بنابر اين بر اساس مطالب بالا ديدگاههايي كه رهبري بيان مي نمايند همان ديدگاههاي واقعي ايشان مي باشد و حتي در صورتي كه اظهار ديدگاهي به مصلحت جامعه نباشد لازم نيست آن را به گونه اي ديگر انعكاس دهد بلكه بهترين راه اين است كه ايشان آن ديدگاه را اساسا بيان ننمايند .
راه دوم در مورد به دست آوردن اينكه آيا مواضع اعلامي رهبري همان مواضع حقيقي ايشان است و يا اينكه ايشان ديدگاهي در ظاهر دارند كه ممكن است با ديدگاه واقعي ايشان تفاوت داشته باشد ؟! اين است كه به مواضع خود ايشان مراجعه كرده و ديدگاه خود ايشان را در مورد شايعاتي از اين قبيل بدانيم كه با مراجعه اي كوتاه به متن فرمايشات ايشان در مي يابيم كه ايشان نيز صريحا اعلام نموده اند كه آنچه به عنوان بيان ديدگاه و مواضع اعلام مي شود همان نظر واقعي ايشان مي باشد و نسبت دادن اينكه رهبري در ظاهر موضعي را اعلام مي كند كه در باطن به خلاف آن عمل مي كند خطا و بهتان به رهبري مي باشد . ايشان در يكي از ديدارهايي كه با دانشجويان داشتند در اين زمينه چنين مي فرمايند : « نبادا كسى تصور كند كه رهبرى يك نظرى دارد كه برخلاف آنچه كه به عنوان نظر رسمى مطرح ميشود، در خفا به بعضى از خواص و خلّصين، آن نظر را منتقل ميكند كه اجراء كنند؛ مطلقاً چنين چيزى نيست. اگر كسى چنين تصور كند، تصور خطائى است؛ اگر نسبت بدهد، گناه كبيره‌اى انجام داده. نظرات و مواضع رهبرى همينى است كه صريحاً اعلام ميشود؛ همينى است كه من صريحاً اعلام ميكنم.
چند سال قبل كه يك قتلى اتفاق افتاده بود و دشمنان جنجال كردند، تبليغات كردند و گفتند اينها فتوا داشتند، دستور داشتند، و ميخواستند يك جورى پاى رهبرى را ميان بكشند، توى نماز جمعه گفتم: اگر من يك وقتى اعتقاد پيدا كنم كه يك نفرى واجب‌القتل است، اين را توى نماز جمعه علنى خواهم گفت. نه جايز است، نه شايسته است كه مواضع ديگرى غير از آنچه كه رهبرى به صورت علنى و صريح به عنوان مواضع خودش اعلام ميكند، وجود داشته باشد؛ نه، همينى است كه دارم ميگويم.»(بيانات در ديدار دانشجويان در يازدهمين روزماه رمضان 89/6/1)
ايشان همچنين در يكي ديگر از ديدارهاي دانشجويي بار ديگر همين مطلب را موردتاكيد قرار داده و فرموده اند : « من آنچه كه در سخنرانيها بيان مى‌كنم، لبّ نظراتم است. اساسيترين نظراتم همانهايى است كه شما در سخنرانيها از من مى‌شنويد. هيچ نظرى درباره مسائل جارى كشور و مسائل اسلام و مسلمين و مسائل اجتماعى وجود ندارد كه من آن را درِگوشى به كسى بگويم و نشود آن را در علن گفت. نظرات من، نظراتى شفّاف و روشن است كه در خطبه نماز جمعه و در سخنرانى با گروههاى مختلف، شما اينها را مى‌شنويد. »( بيانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌ ، ۱۳۷۷/۰۲/۲۲)
بنابر اين در يك كلام بايد بگوييم كه ديدگاههاي رهبري دقيقا همان چيزهايي هستند كه توسط ايشان اعلام مي شود و ايشان هيچ ديدگاهي ندارند كه به آن اعتقاد داشته باشند اما در ظاهر خلاف آن را عنوان نمايند .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .