اساتيد سكولار؛ سد راه پيشرفت ايراني- اسلامي

سكولارهاي دانشگاهي از بيت‌المال تغذيه مي‌كنند به كشور ضربه مي‌زنند!
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع رؤساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي كشور بار ديگر بر حذف اساتيد سكولار از فضاي آموزش عالي تأكيد كرد و از رؤساي دانشگاه‌ها خواست در برخورد با اساتيدي كه ترويج سكولاري و ضد دين مي‌كنند خصوصاً در حوزه علوم‌انساني، جدي‌تر عمل كنند.

مرجع : روزنامه جوان

گزارشگر : نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام

حضور اساتيد سكولار در دانشگاه‌هايي كه بايد اسلامي باشند، براي آينده نظام اسلامي خطرناك است. منتها اشكال اينجاست كه احساس خطر نسبت به آن دير اتفاق افتاده. با اين حال و با وجودي كه تعداد اساتيد با انديشه‌هاي سكولاريستي اندك است اما مي‌توان امروز از وجود عزم ملي در برخورد با اين اساتيد سخن گفت. به طوري كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نمايندگان مردم در مجلس در كنار اين طرح بزرگ از سوي وزارت علوم هستند.

خوشبيني و موافقت نمايندگان

در اين رابطه عبدالوحيد فياضي، عضو كميسيون آموزش مجلس به جوان مي‌گويد: دانشگاه‌هاي ما با رسالت اصلي خود در ابتداي انقلاب فاصله گرفته‌اند و اين فاصله به مرور و در طول سال‌هاي متمادي صورت گرفته است. اين شكاف ميان رسالت‌ها، سياست‌ها و مديريت‌ها آنقدر زياد شد كه سال ۷۵ مقام معظم رهبري براي اولين بار موضوع اسلامي كردن دانشگاه‌ها را مطرح فرمودند. از آن زمان تاكنون قدم‌هاي مناسب، درخور و رو به جلويي در جهت گفته‌هاي رهبر انقلاب برنداشته شده است كه در اين زمينه همه بايد پاسخگو باشيم. مجلس نهم و كميسيون آموزش براي تحقق اين ايده و پيگيري مطالبات و منويات مقام معظم رهبري توان خود را بسيج مي‌كند. در اين راستا حذف اساتيد سكولار اگرچه گامي در جهت تحقق اين معناست، اما تمام نيازهاي دانشگاه‌ها را براي اسلامي شدن پاسخ نمي‌دهد. وي مي‌افزايد: دانشگاه مركز ثقل تمام تحولات اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه است.

ما براي ساحت تمام اساتيدي كه در دانشگاه‌ها فعالند و براي ساخت جامعه دانش بنيان حركت مي‌كنند، احترام قائليم اما بايد پذيرفت كه حضور و ظهور و بروز برخي از افكار در فضاي علمي و دانشگاهي به خدمات بقيه اساتيد نيز خدشه وارد مي‌كند. از طرفي بايد مراقبت كرد كه در برخورد با اساتيد سكولار تسويه‌حساب‌هاي شخصي صورت نگيرد و دقت شود كه واقعاً كساني كه با مباني ديني و اعتقادي مردم و نظام مخالفند، حذف شوند. علاوه بر اين وزارت علوم در برخورد با مظاهر تخلف در حوزه اساتيد دانشگاه‌ها بايد برخوردهاي سلبي و ايجابي را در كنار هم اعمال كند و بايد با تربيت اساتيد قوي و كارآمد كم كم روال حضور و نفوذ اساتيد غير متعهد را كاهش دهد. دانشگاه تربيت مدرس مي‌تواند در اين راستا و براي تربيت اساتيدي همسو با معيارهاي اسلام، نظام و انقلاب تلاش مضاعفي كند. اين وظيفه وزارت علوم به مراتب حساس‌تر از ساير وظايف آن است.

اين عضو كميسيون آموزش ادامه مي‌دهد: كميسيون آموزش مجلس هم در حال مطالعه روي اين موضوع، براي ورود كارشناسي به اين بحث است كه ضعف‌ها و موانع موجود در جهت برخورد با اين اساتيد را با قانونگذاري درست و ايفاي نقش نظارتي خود برطرف كند. تحقق ايده پاكسازي دانشگاه‌ها از اساتيد سكولار هيچ‌گاه كمرنگ نمي‌شود، بلكه كميسيون آموزش زمينه را براي پرداختن به اين اهداف فراهم مي‌كند و به آينده اين كار خوشبين است.

مجلس قانون وضع مي‌كند

قاسم احمدي لاشكي، عضو كميسيون آموزش و عضو هيئت رئيسه كميته آموزش عالي و آموزش پزشكي نيز به گزارشگر اجتماعي «جوان» مي‌گويد: جامعه دانشگاهي بر دو محور استاد و دانشجو استوار است، اساتيد جامعه امروز ما را مديريت مي‌كنند و دانشجويان جامعه فرداي ما را. از طرفي مي‌دانيم كه نيروي انساني مهم‌ترين فاكتور توسعه است. علاوه بر اين، جامعه ما با يك نظام اسلامي اداره مي‌شود، بنابراين نيروهاي انساني ما بايد مورد نياز و در تراز اين نظام باشد. وي خاطرنشان مي‌كند: استادي كه نتواند خود را با اهداف و برنامه‌هاي جامعه همسو كند مورد پذيرش نيست. استاد سركلاس هم مي‌تواند علمش را تدريس كند هم انديشه سياسي‌اش را. اين نقش آموزشي استاد در تخصص و رشته خود اغلب رعايت مي‌شود، مگر در رشته‌هاي خاص از جمله علوم سياسي كه استاد بايد پردازش هم داشته باشد.

بسيار در دانشگاه‌هاي ما ديده مي‌شود كه استاد دو ساعت از يك كلاس سه ساعته را به بحث‌هاي خارج از درس اختصاص مي‌دهد. بحث‌هايي كه به اعتقاد به نظام و ارزش‌ها و حتي به دينداري افراد آسيب مي‌زند. احمدي لاشكي اضافه مي‌كند: متأسفانه تاكنون قانون مصوب مجلس براي برخورد و كنترل فعاليت اساتيد سكولار وجود نداشته است و اقدامات انجام شده هم در قالب آئين‌نامه‌هاست. به همين خاطر بايد برنامه‌ريزي‌هايي جدي در اين خصوص صورت بگيرد. از سوي ديگر وزارت علوم بايد دقت در جذب هيئت علمي را به‌عنوان يك اقدام پيشگيرانه در دستور كار داشته باشد تا افرادي كه بيت‌المال را هزينه مي‌كنند، به جاي افزودن به دانش فرزندان مملكت، ضرر به اعتقادات و ديدگاه‌هاي آنها نزنند.

اساتيد سكولار انگشت شمارند

جواد محمدي، عضو هيئت عالي جذب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در گفت و گو با «جوان» مي‌گويد: آئين‌نامه جذب اعضاي هيئت علمي، مصوب شوراي عالي انقلاب در چارچوب قانون اساسي، سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمي كشور است. طبق اين آئين‌نامه انتخاب اساتيد، انتخاب اصلح است. يعني از ميان تمام متقاضيان احراز پست استادي دانشگاه در هيئت‌هاي جذب دانشگاه‌ها، بهترين‌ها هم از بعد عمومي و هم از بعد علمي انتخاب مي‌شوند. منتها مباني دانشگاه‌ها، متون درسي و ساختار دانشگاه‌ها با مباني اسلامي طراحي نشده است. دانشگاه‌هاي ما دانشگاه‌هايي نيستند كه در آنها تبليغ دين و مباني ديني را ببينيم.

وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر در متون درسي دانشگاهي ما سكولاريسم هم ديده مي‌شود. بنابراين نمي‌توانيم ادعا كنيم كه متون و مباني درسي ما براساس آموزه‌هاي اسلامي هستند. در يك دانشگاه تراز نظام اسلامي، از اساتيد و برنامه‌ها و متون درسي و دانشجويان، بايد اسلام ديده شود.

محمدي مي‌افزايد: در كنار اساتيد انگشت‌شمار سكولار، تغيير محتوا و متون درسي هم كه ريشه بسياري از اين انحرافات دانشگاهي است، سخت و زمان‌بر است اما نظام در اين زمينه موفق عمل كرده است. نمونه‌اش استقبال ۱۰ هزار عضو هيئت علمي دانشگاه‌ها از طرح ضيافت انديشه ماه رمضان امسال نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌هاست، در حالي كه ۲۰ هزار نفر متقاضي بودند، به دليل كمبود امكانات شركت آنها مقدور نبود. در حالي كه شركت در اين طرح داوطلبانه بوده است.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
3 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .