از منظر آيت الله مکارم آيا فقيه داراي ولايت سياسي و شأن اداره جامعه اسلامي مي باشد ؟

ولايت فقيه از ديدگاه آيت الله مکارم

آيت الله مکارم شيرازي نیز در کتاب « بحوث فقهية هامة» قايل به اطلاق ولايت فقيه بوده و چنين آورده اند:« فولاية الفقيه مطلقة في حريم أحكام الشرع» (بحوث فقهية هامة ص 513‏ )
اين مرجع عاليقدر در پاسخ به سه استفتاء درباره مفهوم وجایگاه"ولایت فقیه" ديدگاه خود را چنين بیان مي نمايند :

سوال:سلام عليكم، بيان مي شود كه ولي فقيه داراي شأن اداره جامعه اسلامي از ميان شئون ائمه (ع) مي باشد، سوال من اين است كه آيا اين مطلب نوعي ورود به حريم ائمه (ع) نمي باشد؟ از حضرت آيت الله مكارم استدعا دارم كه ما را نسبت به اين مسأله آگاه بفرمايند.

جواب: ما معتقديم اداره شؤون جامعه اسلامي بايد از سوي خداوند كه خالق همه انسانها است اجازه داده شود.(هر چند پذيرش مردم وسيله پيشرفت اين هدف است) و نيز معتقديم كه ولي فقيه نماينده امام عصر عليه السلام در زمان غيبت است .

سوال: آيا تبعيت از حکم حکومتي ولي فقيه بر مراجع تقليد هم واجب است ؟
جواب: آری، واجب است.

سوال: در صورتي كه در زمينه سياسي يا اجتماعي حكمي از جانب رهبري جهت عامه شيعيان صادر شود آيا براي مقلدين ديگر مراجع تكليف مي آورد ؟در زمينه هاي ديگر چطور و چرا ؟
جواب: در مسائل حکومتی حکم ولی فقیه مطاع است.

( منبع : http://persian.makarem.ir/estefta/?mit=899 )

ولایت مطلقه و مصالح مسلمین

سؤال - امروزه بحثى مهمّ، تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه، یا غیر مطلقه مطرح است. و جنابعالى نیز در کتب فقهى خود به این بحث اشاره‌اى کرده، و فرموده‌اید معناى کلمه مطلقه باید معلوم باشد. بنده معنایى براى این کلمه عرض مى‌کنم، و صرفنظر از این که شما این معنا را قبول، یا ردّ بکنید (هر چند در صورت عدم پذیرش، بسیار ممنون، بلکه خواهشمندم، دلیل آن را بیان فرمایید تا مزید هدایت باشد) آیا شما به این معنا ولایت فقیه را قبول دارید؟

مستحضر هستید که این بحث توسّط امام راحل (رحمه الله) این چنین مبسوط مطرح شد. ولى ما در کتابى که ایشان در این زمینه دارند عنوان «ولایت مطلقه» را ندیدیم. آنچه ایشان مى‌فرمودند این بود که ولایت فقیه از حیث دایره، همان اختیارات معصوم (علیه السلام) را دارد. پس این معنا بعد از ایشان یا در زمان ایشان (ولى نه‌ توسّط ایشان) مطرح شد. به هر حال، در این رابطه سه نظریّه مى‌توان اظهار کرد:
1- ولایت فقیه همه اختیارات معصوم (علیه السلام) را دارد؛ الّا ما خرج بالدلیل.

2- ولایت فقیه همه اختیارات معصوم (علیه السلام) را ندارد، و در محدوده قانون اساسى هم نیست، بلکه تمام این حکومت در اختیار شخصیّت حقوقى (فقهى و تقوایى) اوست و هر جا امر و نهى و اصلاحى لازم ببیند حقّ دخالت دارد.

3- ولایت فقیه در چهار چوب قانون اساسى است.

نظریّه سوّم اشکالات عدیده‌اى دارد؛ ولى هم اکنون در عرصه سیاست سوّمى و اوّلى معمولتر است. لطفاً در مورد معناى مورد نظر، و این که چطور آن معنا از ادلّه استفاده مى‌شود، توضیحاتى بفرمایید.

جواب: ظاهراً تمام کسانى که در رابطه با ولایت فقیه بحث کرده‌اند، حتّى امام راحل (قدس سرّه) آن را مقیّد به رعایت مصالح مسلمین نموده‌اند. هیچ کس نمى‌گوید: «اگر مصلحت مسلمین جنگ است، فقیه حق دارد حکم به صلح کند، و اگر مصلحت مسلمین صلح است، فقیه حق دارد بر خلاف آن، دستور جنگ بدهد». اصولًا این ولایت براى حفظ مصالح اسلام و مسلمین است، نه بر خلاف آن. وقتى این اصل را بپذیریم، محدوده ولایت فقیه مشخّص مى‌شود. و منظور از مطلقه، همان مطلقه در دایره مصالح اسلام و مسلمین است. حتّى درباره معصومین علیهم السلام نیز مسأله غیر از این نیست. امام حسن (علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین صلح کرد. و امام حسین (علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین جنگید، و شهید شد. خداوند حضرت یونس (علیه السلام) را به خاطر ترک اولى، که به مصالح غیر واجبه امّت مربوط مى‌شد، در شکم ماهى زندانى کرد. شرح بیشتر در این مختصر نمى‌گنجد.1

-----------------------------------------------

1. استفتاءات جدید (مکارم)؛ ج‌3، ص: 180

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 2 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .