آيت الله مصباح و حزب جمهوري اسلامي؟

با عرض سلام و خسته نباشيد درست است كه مي گويند علامه مصباح در حزب جمهوري اسلامي عضو نشدند؟ علت مخالفت ايشان چه بود؟ با تشكر

بله ايشان عضو حزب جمهوري اسلامي نشدند .هر چند برخي از جريان هاي سياسي تلاش مي كنند كه اين مسأله را به عنوان دليلي بر مخالفت ايشان با حزب در نظام معرفي نمايند ، اما خود ايشان در اين باره فرمودند:« بنده بيشتر توجهم به مسائل ديني بود. همان زمان‌ها در بين طرفداران مبارزه و مخالفين رژيم، زمينه يك انحراف و التقاطي مطرح بود. خب برخي دوستان ديگر، اين انحراف و التقاط را خيلي جدي نمي‌گرفتند يا توجيه مي‌كردند؛ گاهي حتي از آن اشخاص منحرف به خاطر اين‌كه فعاليت‌هاي چشم‌گيري در آن زمان انجام مي‌دادند، حمايت هم مي‌كردند. بنده نسبت به مسائل ديني خيلي حساس بودم كه نكند اين زمينه يك انحراف ديني و مذهبي را به وجود بياورد. شايد زحمت برخي از فعاليت‌ها در اين عرصه از عرصه سياسي و غير سياسي ديگر كمتر هم نبود ولي دغدغه شخصي خودم از همان ابتدا مسائل ديني بود...به همين جهت حتي در درس و بحث و جلسات هم محور اصلي بنده دفاع از حقائق اسلام و مبارزه با انحراف‌ها بود. حتي در مدرسه حقاني و جاهاي ديگر، درسي را كه انتخاب مي‌كرديم در كيفيت القاي درس و پيگيري‌اش همين جهت را دنبال مي‌كرديم. اين را هم عمدتاً از حضرت امام ياد گرفته بوديم، حالا نمي‌گويم منحصرا از ايشان، اما عامل محرك و قوي‌اش فرمايشات ايشان، خط مشي زندگي ايشان و سيره ايشان بود. تا اين‌كه انقلاب پيروز شد. در اوائل انقلاب، انتظار اين‌كه يك نظام ثابت جاافتاده‌اي كه همه جهات اسلامي در آن رعايت بشود و يك نظام ايده آلي باشد، خيلي توقع بي‌جايي بود، فكر نمي‌كنم كه هيچ عاقلي چنين توقعي داشت. آن وقت سعي بر اين بود تا آنجا كه ممكن است مسأله اسلام جدي گرفته شود، لااقل اسم اسلام همه جا برده شود تا اين مفهوم زنده شود. حتي هر جا انجمني تشكيل مي‌شد، يك پيوند اسلامي هم براي آن مي‌گذاشتند...بنده هيچ وقت نه عضو گروه و حزبي بودم حتي در حزب جمهوري اسلامي افتخار نداشتم كه عضويت پيدا كنم؛ و نه عضو هيچ جمعيت سياسي ديگري. اين است كه انگيزه‌اي هم ندارم به شخص يا گروهي اصالت بدهم، ملاكم اين است اين رفتاري كه دارد انجام مي‌گيرد، اين جريان به نفع اسلام است يا به ضرر اسلام. تا آنجايي كه به نفع اسلام است، ما هم فداكاري مي‌كنيم، از آبروي‌مان هم مايه مي‌گذاريم؛ اما آنجا كه حس مي‌كنيم دارد به ضرر اسلام رفتار مي‌شود، هيچ وجهي ندارد كه آدم ادامه دهد... ما وظيفه مان اين است كه از اسلام حمايت كنيم هرجا ببينيم به نفع اسلام است نوكرش هم هستيم، از جان و مال و آبرويمان هم مايه مي‌گذاريم؛ هرجا ديديم از اسلام دارد انحراف پيدا مي‌كند، به همان دليل مخالفت خواهيم كرد و اين چيز روشني است.» (www.mesbahyazdi.ir/node/3410) در ادامه براي آشنايي بيشتر به ديدگاه ايشان در مورد حزب اشاره مي كنيم . ايشان معتقدند: «مسلمانان در كارهاي خود به ويژه در كارهاي اجتماعي نياز به همكاري و تعاون دارند و هر قدر بيشتر توان آنها تجميع پيدا كند و افزايش يابد، بازدهي آن نيز افزايش پيدا مي‌كند و هر موضوعي كه موجب تعاون و هم‌افزايي قدرت‌ها ، فكرها و توان‌ها باشد، قطعا از نظر اسلام مطلوب است. مفهوم حزبي در قرآن با عنوان حزب‌الله و حزب شيطان وجود دارد كه همه با آن آشنا هستند و مفهوم سياسي نيست، بلكه كل كساني كه در مسير خدا باشند حزب‌الله و نقطه مقابل آن حزب الشيطان است. مشخصات تحزب در دنيا مشخص است و درباره آن كتاب‌ها و رساله‌ها نوشته شده است و در رابطه با ادبياتي سياسي، نمي‌خواهيم مفهوم جديدي ابتكار كنيم بلكه بايد ويژگي‌هاي تحزب اسلامي را تعريف كنيم. حزب در مفهوم متعارفش با اغراض و اهداف سياسي تشكيل مي‌شود و ملاك اين است كه افراد با هم يك همبستگي داشته و دنبال يك هدف خاصي باشند، به طور طبيعي هر ملتي منافع دنيوي آنها برايشان اهميت دارند و به دنبال آن هستند . احزاب ماركسيستي مي‌گويند ما همه يك ملت و يك حزب داريم، كشورهاي ديگر دليلشان بر تعدد احزاب چيست و اينكه مي‌گويند اگر بخواهد دموكراسي در كشوري وجود داشته باشد حتما بايد احزاب مختلف باشند، والا در يك نظام تك حزبي دموكراسي معني ندارد و تبديل به ديكتاتوري مي‌شود. تعدد احزاب بر حسب تحليل از دو حالت خارج نيست، يا گروه‌هايي كه مخالف هم هستند و مفاهيم متضاد دارند مانند حزب كارگر و سرمايه‌داري در انگليس كه هر دو پيشرفت كشورشان را مي‌خواهند، اما مخالف هم هستند. وجهه ديگر اهداف مشترك اما با سلايق مختلف است، باعث مي‌شود دو گروه و حزب تشكيل شود كه به نظر معقول مي‌آيد اما در برخي از كشورها آنچه منشا تعدد احزاب مي‌شود غالبا منافع شخصي و گروهي است، اينها مي‌خواهند قدرت را به دست بگيرند تا از موقعيتشان براي رانت‌خواري و سوء استفاده استفاده كنند و كساني كه قدرت دارند تبعا پيروز مي‌شوند و كار را از دست آن يكي گروه مي‌گيرند و اگر هم همانند هم باشند با هم ائتلاف و تقسيم قدرت و پس از آن تقسيم منافع مي‌كنند. امام (ره) زماني به اختلاف حزب جمهوريخواه و دموكرات آمريكا اشاره فرمودند و گفتند همه اينها يك كاسه هستند و چنان اختلافي در فكر و عقيده نيست، مانند اينكه وقتي جمهوريخواه‌ها سر كار مي‌آيند عمده مسئله‌اي كه بر آن تكيه مي‌كند، طرفداري از اسرائيل است و بر خلاف اينكه مي‌گويند دموكرات‌ها طرفدار اسرائيل هستند، در واقعيت جمهوريخواه‌ها بيشتر طرفدار اسرائيل‌اند. هر دو حزب آمريكا به دنبال كسب قدرت هستند و در اين راه همه نوع سوء استفاده‌اي مي‌كنند از هر وسيله‌اي كه برايشان ميسر است براساس همان اصل ماكياوليست استفاده مي‌كنند. كساني كه از تحزب دفاع مي‌كنند مصداق تعاون است، يعني مي‌خواهند افرادي را پيدا كرده كه هم فكر و هم سليقه بوده و تجربه‌هاي مشتركي دارند و با هم كار كرده تا اهداف الهي را بيشتر پيش ببرند. بنيانگذار حزب جمهوري اسلامي ابتدا مرحوم شهيد بهشتي و خود مقام معظم رهبري بودند و اينها اهدافشان اسلامي بود، اما عملا كساني كه اهل سوء استفاده بودند، عضويت حزب را پذيرفتند، به خاطر اينكه منافع خودشان را دنبال مي‌كردند. كسي نسبت به موسسان حزب جمهوري اسلامي انتقاد نداشت، زيرا قطعا با اهداف ديني الهي اين كار را انجام دادند و تا پاي جان ايستادند، ولي ديگران سوءاستفاده كردند. آيت‌الله مصباح يزدي خاطرنشان كرد: مردم نمي‌توانند همه با هم ارتباط داشته باشند و آنهايي كه با هم ارتباط دارند در واقع با هم آشنا هستند و به هم اعتماد دارند و بايد بيايند و با هم مجموعه اي تشكيل داده و افكارشان را منتشر كنند، بايد ديگران را توجيه كرده و تبليغات و نشريه و كلاس و سخنراني داشته باشند و اين مسئله بسيار هدف خوبي است، اسم اسلامي اين كار تعاون و اسم سياسي‌اش حزب است و خيلي نبايد در قيد اسم و اصطلاح و اين حرف‌ها بود. تأييد و تكذيب حزب بستگي به نيت دارد، زيرا اگر اسم خوبي روي كار بد بگذارند آن كار بد را خوب نمي‌كند و اسم بد هم روي كار خوب كار را بد نمي‌كند. از مقررات كشور است كه حزب داشته باشيم اصرار بر اينكه اسم حزب باشد و نباشد هيچ كدام وجه ثابتي ندارد آن مسئله‌اي كه مهم است نيت كساني كه مي‌خواهند مشاركت كرده و بدانند هدفشان چيست و اگر اهداف اسلامي را دنبال مي‌كنند نام مهم نيست. (www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931104001031)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 5 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .