آيت الله سيدصادق شيرازي و شوراي رهبري؟

باتوجه به اينكه آيت الله سيدصادق شيرازي قائل بشوراي رهبري هستندورهبري كنوني شورايي نيست بنظرايشان 1رهبري فردي ولايت ندارد؟2نظام طاغوتست؟3حكم تبعيت ازرهبري كنوني وقوانين جمهوري چيست؟

دانشجوي محترم ضمن تشكر از تماس مجدد شما با اين مركز و نيز عذرخواهي بابت طولاني شدن غير عادي ارسال پاسخ نامه شما ، در باره سوالي كه پرسيده ايد بايد بگوييم كه به طور كلي آنچه در بحث ولايت فقيه مورد توجه است و فقهاي اسلام در آن هيچ اختلاف و شكي ندارند عبارت است از اثبات اصل ولايت فقيه كه آيت الله سيد صادق شيرازي نيز اصل آن را قبول نموده اند اما در مورد جزئيات آن همچون فردي يا شورايي بودن ولايت ، همانگونه كه در باره هر مطلب علمي ديگري اختلاف نظر وجود داشته و اين اختلافات ضرري به پذيرش اصل آن نمي زند ، در اين مورد نيز چنين اختلافاتي ضرري به اصل بحث نمي زند و در مقام التزام عملي نيز چنين اختلافاتي دخلي در التزام پيدا نمي كند . به عنوان مثال در بحث ولايت فقيه ممكن است فقيهي قائل به لزوم مرجعيت براي ولي فقيه باشد ولي فقيه ديگري قائل به عدم لزوم چنين قيدي باشد و صرفا اجتهاد را كافي بداند . ولي در مقام عمل وقتي شخصي به عنوان ولي فقيه معرفي شد هر دو فقيه وي را به عنوان ولي فقيه به رسميت شناخته و حداقل اين است كه به وي التزام عملي پيدا مي كنند.

در مورد آيت الله سيد صادق شيرازي نيز بايد بگوييم كه ايشان دو مطلب را پذيرفته اند:

نخست اصل ولايت فقيه و دوم اينكه به منظور مصونيت از اطلاق عنوان طاغوت بر يك حكومت ، لازم است اين حكومت مشروعيت خود را به نوعي از جانب امام معصوم دريافت دارد اما در عين حال در جزئيات مساله ، معتقدند كه ولايت فقها بايد به صورت شوراي فقها اعمال شود و نه فردي . بنابر اين مهم ترين اختلاف ديدگاه ايشان با ساير معتقدان به ولايت فقيه در اعمال ولايت مي باشد و نه اصل آن فلذا از نظر ايشان نيز فقيهي كه مشروعيتش را بنا به ادله معتبر از ناحيه معصوم دريافت كرده است قاعدتا نمي تواند طاغوت باشد اما در مرحله اعمال ولايت ، لازم است كه اعمال ولايت به صورت شورايي صورت گيرد و نه فردي . با اين حال همانگونه كه گفته شد اين بحث يك اختلاف نظري و علمي است و در مقام عمل بنا به قواعد عقلي ، وقتي ديدگاهي حاكم شد به منظور جلوگيري از هرج و مرج حتي فردي كه اعتقاد به آن ندارد لازم است بدان التزام عملي داشته باشد مگر اينكه التزام مزبور منجر به خلاف شرعي گردد كه با توجه به پذيرفتن اصل ولايت توسط اين مرجع ، چنين تبعاتي هم وجود نخواهد داشت .

اما فارغ از بحث استدلالي كه در اينجا مطرح شد و نشان مي دادكه از نظر آيت الله سيد صادق شيرازي نيز حكومت ولايت فقيه فردي نمي تواند طاغوت تلقي گردد ، از استفتاي ديگري كه از معظم له وجود دارد مي توان براي تاييد اين نظر و در واقع پاسخ به اين سوال استفاده كرد و آن عبارت است از پرسش و پاسخي كه در سايت آيت الله سيد صادق شيرازي به اين شرح موجود است :

«سؤال: نظر حضرتعالي درباره ولايت فقيه چه مي باشد؟

جواب:

توقيع شريف صادره از ناحيه مقدسه زادها الله شرفاً: «واما الحوادث الواﻗﻌﺔ فارجعوا فيها الي رواﺓ حديثنا، فانهم حجتي عليكم وانا ﺣﺠﺔ الله»(وسائل،ج27،ص140) براي فقهاء جامع الشرائط حق إفتاء و ولايت قضاء و مانند آن را امضاء فرموده‌اند. »(پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله العظمي حاج سيد صادق حسيني شيرازي ، http://persian.shirazi.ir/showestefta.php?Id=230 )

همانگونه كه در اين استفتاء ديده مي شود آيت الله سيدصادق شيرازي حق ولايت را براي فقهاء جامع الشرايط قائل شده اند كه اين حق ولايت شامل ولايت در افتاء ، ولايت در قضا و مانند آن مي باشد كه به قرينه ساير ديدگاه هايي كه ايشان در رساله توضيح المسائلشان دارند عبارت «مانند آن» شامل مباحث حكومتي غير از قضاوت مي شود . با توجه به اين مساله نكته اي كه در اينجا وجود دارد اين است كه آيت الله سيد صادق شيرازي در اين پرسش و پاسخ ، ولايت فقها را نه به صورت شورايي بلكه به صورت فردي مي پذيرند كه نشان مي دهد از ديدگاه ايشان نيز اگر فقيهي متصدي ولايت بر اموري همچون قضاوت و حكومت گردد ، نبايد ولايت ايشان را ولايت طاغوت دانست . بلكه ولايت ايشان نافذ و وي حجت امام زمان بر مردم تلقي خواهد شد . بر اين اساس حتي اگر آيت الله سيد صادق شيرازي همه فقها را و نه فرد خاصي از آنها را داراي حق ولايت بداند ، باز هم اشكالي به وجود نخواهد آمد چرا كه در چنين صورتي ، با توجه به اينكه ولي فقيهي كه از سوي مجلس خبرگان رهبري به عنوان رهبر جامعه اسلامي و ولي فقيه معرفي شده است نيز يكي از فقهاي جامع الشرايط مي باشد ، وي نيز در كنار ساير فقها ولايت خواهد داشت و در نتيجه به هيچ بهانه اي نمي توان عنوان طاغوت را بر وي اطلاق نمود .

نكته اي كه در پايان بايد بدان اشاره نماييم اين است كه آنچه گفته شد برداشت هايي بود كه از متن ديدگاه هاي آيت الله سيد صادق شيرازي و نيز اصول كلي مورد پذيرش عموم شيعه در موضوع ولايت فقيه به همراه برخي اصول عقلي ديگر صورت گرفت و پاسخ قطعي به اين موضوع منوط به كسب اطلاع از نظرات صريح آيت الله شيرازي در مورد اين سوال به صورت خاص مي باشد كه جستجوي ما در اين زمينه هيچ نتيجه اي در بر نداشت و در صورتي كه تمايل داشتيد تا پاسخ دقيق تري دريافت نماييد بهتر است با دفتر معظم له مكاتبه نماييد .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
11 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .